'Het beste van twee werelden gecombineerd'
 
Praxis ziet ruimte in de markt voor eigen tuincentra
Met de start van de nieuwe formule Praxis Tuincentrum begeeft de doe-het-zelver zich op een nieuw vlak. Weliswaar hadden elf Praxis Megastores al veel langer een aparte tuinafdeling, maar de recent geopende eerste vijf vestigingen van Praxis Tuincentrum zijn op zichzelf staande tuincentra, waarmee de dhz-formule nu serieus de concurrentie met bestaande tuinformules aangaat. De tuincentra worden operationeel geleid door voormalig Intratuin-franchisenemers Peter Stox en Frank de Groot. Praxis-directeur Joost de Beijer heeft er alle vertrouwen in: "Met hun expertise erbij, gaan we een onderscheidende formule neerzetten."
 
In de loop van het interview komt Joost de Beijer terug op z'n woorden van even daarvoor. Hij had zich namelijk laten ontvallen dat Praxis 'niet zo goed was' in het runnen van tuincentra. "Dat wil ik graag verduidelijken. Wat ik bedoel is dat wij allereerst een dhz-retailer zijn. Sinds een jaar of vijftien hebben we groen en buitenleven erbij en dat doen we op zich heel goed. Maar dat betekent niet dat wij tuincentra hebben, zoals we die kennen van andere grote formules. De kracht van Praxis ligt tenslotte in het runnen van een dhz-formule, minder bij de tuincentra. Onze tuincentra waren tot nu vooral hele grote tuinafdelingen binnen een bouwmarkt, zonder bijvoorbeeld het vernieuwende assortiment dat een tuincentrum ieder seizoen weer heeft."

Als daar je kracht niet ligt, dan had Praxis het groen ook kunnen loslaten en de focus volledig op de dhz kunnen leggen?
"Dat had gekund, maar wij geloven sterk in de potentie van de tuincentra. Niet alleen gezien onze uitstekende locaties, maar ook gezien de ontwikkelingen in de markt rondom tuincentra en de klant. Je ziet dat de klant steeds meer met groen en het buitenleven bezig is, maar tegelijkertijd weten we ook dat het met de bestaande tuincentrumformules niet zo goed gaat. Wij hebben nu een nieuwe stap gezet en de expertise binnengehaald die wij als dhz-retailer missen op gebied van tuincentra. Voeg daarbij de power, de schaalgrootte en naamsbekendheid van Praxis en we brengen het beste uit twee werelden samen."

Was het nodig dat de bestaande tuincentra deze impuls kregen?
"Ja, dat was nodig. Van de elf locaties die we hadden liepen sommigen goed, anderen minder. In z'n totaliteit moet de rentabiliteit van onze tuincentra omhoog. Nu we met onze nieuwe partners Peter Stox en Frank de Groot (zie kadertekst) de deskundigheid in huis hebben, zien we enorme mogelijkheden. Praxis staat al bekend als bouwmarkt die heel goed is in het seizoen. We hebben altijd een goed tuingerelateerd assortiment, bijvoorbeeld in tuinmeubelen, barbecues, planten. Daarin zijn we marktleider binnen de dhz-branche. Nu we de vereiste kennis in huis hebben, kunnen we een concept neerzetten dat onderscheidend is, zowel in de tuincentrum- als dhz-branche. Daarmee gaan we heel veel additionele klanten trekken."

Waarin gaat Praxis Tuincentrum dat onderscheid maken?
"In de tuinbranche zie je dat het decoratieve steeds meer naar voren is gekomen, terwijl groen een minder belangrijk deel van de omzet is geworden. Bij ons is groen de basis, wij willen de professionele speler op groen zijn. Maar we verliezen het decoratieve assortiment zeker niet uit het oog. Verder hebben we dierbenodigdheden en uiteraard horeca, want een bezoekje aan onze tuincentra moet een uitje zijn."

En prijstechnisch?
"Wij gaan ons zeker ook in belangrijke mate onderscheiden in de prijs/kwaliteitverhouding. Dan hebben we het enerzijds weer over de expertise van Frank en Peter en aan de andere kant over het inkoopvolume en de eigen merken van Praxis. Wij kunnen daardoor scherpe prijzen hanteren."

Praxis is allereerst natuurlijk een dhz-formule. Hoe krijg je de consument naar een Praxis Tuincentrum?
"Het zijn twee aparte formules, met allebei een eigen klantengroep. Dus we gaan echt vanuit Praxis Tuincentrum communiceren. In een eigen stijl, maar wel nadrukkelijk met de naam Praxis. Want die kent bijna iedereen in Nederland. Als gezegd waren we altijd al sterk in het buitenleven, dat weet de consument, dus die winst hebben we al. Als je dan naar Praxis Tuincentrum kijkt, dan is voor ons de folder een heel belangrijk communicatiemiddel. En we willen vooral lokaal zijn. De community binnen een tuincentrum is veel hechter dan in een bouwmarkt. We zijn marketingprogramma's aan het opzetten om de klant aan ons te binden. Nee, daarover kan ik nog niets zeggen, we zijn ermee bezig."

Wil de consument ook terug naar het groen?
"Wij zetten een duidelijke formule neer, met de beste prijs/kwaliteitsverhouding en groen als basis. Daar zit het gat in de markt. En dan inderdaad vooral voor die klanten die ook terug naar de basis willen. En dat zijn er veel. Groen is tegenwoordig weer heel belangrijk. Je kan het ook overal weer kopen, alleen de expertise erachter ontbreekt vaak. Wij willen uitstralen dat wij die expertise wel hebben. Dat zie je ook direct als je onze tuincentra binnenkomt. Meteen boem: het is er heel erg groen. En dat is waar mensen allereerst voor komen. Niet voor een kussentje. Tuurlijk, de decoratie is er ook en dat is ook belangrijk, je moet het hele jaar door relevant zijn als tuincentrum. Maar niet zoals bij andere formules, waar steeds meer aanverwante assortimenten liggen. Bij ons gaat het om groen. Daar liggen de kansen."
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2015 - april | Pagina(s) 25,26,27
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken