MVO is vernieuwend ondernemen
 
Karin Jansens van MVO Nederland
Tijdens de KIM/STS Vakdag -met als thema duurzaamheid- hield Karin Jansens van MVO Nederland, op uitnodiging van werkbladenproducent Arte, een lezing over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Bedrijven die zich bezighouden met MVO doen dat allang niet meer om 'verantwoording af te leggen', maar omdat ze vernieuwend willen ondernemen. Met aandacht voor duurzaamheid en sociale aspecten.
 
Karin Jansens is coördinator van het Partnernetwerk van MVO Nederland, waar ook Arte bij aangesloten is. “Tijdens mijn studie Bedrijfseconomie was Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) nog nieuw, maar inmiddels staan de kranten er vol mee en denkt bijna ieder bedrijf wel na over MVO”, zo kijkt ze terug. Het gaat daarbij namelijk om twee aspecten: de eigen portemonnee en de grenzen aan de groei. “Ondernemers geven aan dat ze willen bezig zijn met maatschappelijke vraagstukken en daarbij maatschappelijke risico’s vertalen in kansen. Ook samenwerking met de juiste partners is daarbij van belang. Want je kunt zoiets niet alleen; je bent afhankelijk van je partners. Van je toeleveranciers -denk aan het voorkomen van kinderarbeid- tot aan je transport. Er is bij MVO ook sprake van ketenverantwoordelijkheid.
Aan je afzetmarkt wil je tevens duidelijk maken waar je echt mee bezig bent en welke resultaten je daarmee boekt. Het is geen marketingmiddel alleen, maar je wilt transparant zijn. Je wilt laten zien dat het waar is wat je claimt. Denk daarbij aan de MVO Prestatieladder waarmee dat allemaal transparant wordt. Maar we horen van bedrijven dat het alleen al erg veel nieuwe energie oplevert binnen het bedrijf wanneer je samen ambitieus dergelijke nieuwe doelen stelt. Business-modellen worden nieuw ingericht en dat levert nieuwe dynamiek op.”

Rendement
De laatste jaren gaat het er bovendien niet om, dat je minder ‘slechte’ dingen doet, met aspecten als afval en energieverbruik. De nadruk komt te liggen op het doen van ‘meer goede’ elementen, zoals innovatieve producten en innovatief ondernemen, waarmee je echte alternatieven kunt bieden.
“Allerlei instanties, van overheden tot banken, vragen tegenwoordig aan bedrijven wat ze aan MVO doen. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is tegenwoordig nodig om ‘een goede boterham’ te kunnen verdienen met je bedrijf. Het biedt nieuwe mogelijkheden op de markt. Uit praktijkstudies blijkt dan ook dat bedrijven die hebben geïnvesteerd in duurzaamheid ook daadwerkelijk betere rendementen hebben. Efficiënt omgaan met energie en materialen levert rendement op, evenals innovatieve producten. Daarom spreken we tegenwoordig over de ‘circulaire economie’, waarin technische en biologische elementen worden teruggewonnen voor hergebruik. Berekend is, dat dit alleen in Nederland 7 miljard euro per jaar kan opleveren en 50.000 nieuwe banen. Het gaat daarbij om andere verdienmodellen. Philips wil zich daarom niet meer presenteren als producent van lampen, maar met zich richten op innovatieve LED-systemen en dergelijke. Het presenteert zich nu als Philips Lighting. Datzelfde geldt voor de productie van keukenwerkbladen door Arte. Want ook in de keuken- en badkamerbranche wordt MVO zichtbaar. Zelfs Ikea benadrukt tegenwoordig haar duurzaamheid. Andere ondernemers die zich willen onderscheiden kunnen dus niet meer achterblijven.”

Geen hobby
“Er zijn bedrijven die door hun Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een geheel nieuwe markt ontdekken; anderen besparen kosten door efficiënter met energie om te gaan. Weer anderen beseffen dat duurzaamheid onmisbaar is om te kunnen overleven. Of ze merken dat ze binnen de samenleving beter geaccepteerd worden. Daarnaast zijn er de bedrijven, zoals recyclingbedrijven, die duurzaamheid als spil binnen het bedrijf hebben; het is hun core business en al hun activiteiten zijn daaromheen georganiseerd.
Maar voor alle bedrijven geldt, dat MVO niet iets is wat je als hobby erbij doet. Je moet het integraal meenemen in je hele bedrijfscultuur. Je moet binnen het bedrijf iemand daarvoor verantwoordelijk maken en die daarvoor doelen opstelt. Wanneer je zoiets vervolgens praktisch uitwerkt, kan je het eenvoudig jaarlijks weer bijstellen. Zo moeilijk is dat dus niet, wanneer je het maar integraal doorvoert en het geen eilandje binnen je bedrijf laat zijn.”

(in kader:)
De essentie van MVO

• maatschappelijke risico’s vertalen in kansen (van uitdaging naar oplossing)
• meervoudige waardecreatie (people, planet en profit)
• samenwerken met alle betrokkenen
• transparantie
• ‘less bad’ (afval, emissies, energieverbruik)
• ‘more good’ (innovatie, inclusief ondernemen)

(in kader:)
8 praktische tips

• inventariseer wat je al doet
• koop duurzaam in
• voorkom verspilling en streef naar hergebruik
• zet je medewerkers centraal
• formuleer een heldere ambitie
• daag leveranciers en klanten uit mee te denken
• ontwikkel nieuwe business modellen (product als service)
• communiceer wat je doet
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Evenementen, Werkbladen
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken