Design is vooral teamwork
 
Introductie Piet Boon Kitchens
Piet Boon Studio kwam afgelopen zomer met een compleet nieuw programma keukens. In de nieuwe showroom te Oostzaan staan niet minder dan zeven verschillende opstellingen. Maatwerk, afgestemd op de persoonlijke smaak van de opdrachtgever: 'Tailored to taste'. Een gesprek over keukens, design en teamwork.
 
Vanuit zijn bouwbedrijf begon Piet Boon -20 jaar geleden- met het ontwerpen van keukens. “Die keukens sloegen in het begin niet eens zo heel erg aan, maar het zijn inmiddels wel de meest gekopieerde keukens ter wereld”, zo kijkt hij terug. “Ze hebben hun bestaansrecht dus wel bewezen. Bij de inrichting van onze nieuwe showroom vroegen we ons af: zetten we die ‘original keuken’ hier nog neer? We hebben besloten om dat niet te doen. We ontwierpen een ‘new original’ keuken met een nog wat robuuster, rustiger en tijdlozer design.”

Design
Laten we eerst eens ingaan op de thematiek rond ‘design’. Dominique Borggreve -afdeling PR & Communications- vat het als volgt samen: “Bij design van Piet Boon Studio gaat het om een combinatie van functionaliteit, esthetiek en individualiteit.”
“Wanneer wij bezig zijn met design, dan denken we niet in losse producten”, legt Piet Boon uit. “We werken aan een collectie of aan een compleet woningconcept ergens in binnen- of buitenland. En dat is gebaseerd op een heel goede briefing van de opdrachtgever. Wat vindt hij of zij mooi; hoe is de gezinssituatie en hoe is dat over vijf jaar? Is het iemands eerste huis of wellicht zijn laatste? Of is het in opdracht van projectontwikkelaars, zodat het een heel brede groep moet aanspreken? Met die vragen gaan we aan het werk, zodat ons ontwerp aanspreekt bij de doelgroep. Het is heel erg tailor made; maar toch ook gebaseerd op onderzoek in de markt. Waar is behoefte aan? Gaan we bijvoorbeeld terug naar brede, robuuste producten? Daarom hebben we in onze nieuwe collectie onder meer ook keukens met robuuste werkbladen. Maar ook keukens met flinterdun rvs, want ook dat is prachtig. We hebben geprobeerd het niet te moeilijk te maken voor mensen. Je moet gewoon kunnen kiezen voor een bepaald model en dan bijvoorbeeld uitgevoerd in licht eiken of wit gespoten… En dan kan je toch alle kanten op.”

Teamwork
“Het gaat bij ons vooral om teamwork”, benadrukt Ronald Kokkeler. Hij is als chief design officer eindverantwoordelijk voor al het design dat uit de design studio komt. “Ons designer-team bestaat uit tien tot vijftien personen. Vanaf de ‘aftrap’ van dit nieuwe keukenconcept hebben we met dit hele team een ‘creative session’ gehad, om te komen tot een aantal onderscheidende keukenmodellen, waarin we een haalbaarheidsslag wilden bereiken ten opzichte van 100 procent maatwerk. We hebben daar de gehele studio bij gehaald, om inspiratie bij elkaar te brengen. Om alle linken te vinden op gebied van wat we met de keukens wilden, om dat later uit te diepen. Dat leidde tot heel veel visie en inspiratie vanuit de productontwerpers, architecten, interieurontwerpers en stylistes. We wilden onze complete identity en input daarin samenbrengen. Design is teamwork. Dat is voor ons essentieel; want design is een uiting van wat we zijn. Maar ook onze opdrachtgevers zien we als teamleden, want die zijn nodig om ons input te geven. Het gaat om een proces vanaf de eerste conceptidee tot aan de uiteindelijke oplevering.”

Concepten
Ook bij een individueel project begint een team met een creatieve brainstorm-sessie. Een geselecteerd groepje ontwerpers, dat doordenkt en werkt aan het concept totdat het tot een maakbaar en betaalbaar resultaat komt. Ronald Kokkeler: “Het kan gaan om een keukenproject, maar ook om een complete woning. Dan zien we dat bij een bepaald project díe ontwerper daarbij het best past met díe stylist en díe productontwerpers. Want naast particulieren werken we ook veel voor corporate opdrachtgevers, van New York tot Maleisië. De opdracht van zo’n team ligt bij het creëren, bij het esthetische aspect van de opdracht. In het buitenland wordt zo’n team aangevuld met lokale mensen, die bekend zijn met de cultuur en het vergunningentraject. Het gaat om een maatwerk-pak voor mensen met andere gebruiken. En dan moet je je verdiepen in de fijne, diepere nuances van hun cultuur.
Je moet dan ook ruimer kijken dan een keuken alleen, maar ook naar de andere gebruiksruimten daar omheen. Heel bijzonder was een opdracht in New York, waarbij we een bestaand office gebouw hebben omgebouwd tot high end appartementen. New York is namelijk zo scherp in haar regelgeving, dat er bijna niets mogelijk is. Ieder interieur lijkt daardoor op elkaar. Wij hebben echter vanuit onze identiteit in samenwerking met onze opdrachtgever iets heel anders gerealiseerd. Dan is het ook weer heel belangrijk om goed in teamverband te werken, in samenwerking met specialisten in New York zelf. Dat duurde zeker twee jaar, voordat we van een fase van compleet onbegrip kwamen tot een opzienbarend eindresultaat. Dat geeft je als ontwerper natuurlijk erg veel voldoening.”

Essentie
“Wij komen zelf uit een heel praktische oorsprong: de bouw. Voor ons is de essentie dat wij voor een opdrachtgever een ontwerp maken dat overeen komt met diens wensen. En dat binnen een identity en vormtaal die super-herkenbaar is. Natuurlijk kijk je tevens vooruit wat zich in de komende jaren zal ontwikkelen, maar we willen daarbij toch vooral stabiliteit bieden. Wij worden met name gestuurd door het bereiken van nieuwe gebieden, zoals producten voor de Aziatische of Amerikaanse markt. We weten heel goed wat er om ons heen gebeurt, maar willen daarbinnen toch autonoom blijven en ons maatwerk leveren.”

(in kader:)
Het programma van Piet Boon Kitchens
Ronald Kokkeler: “We hebben keukens in zeven stijlen ontwikkeld, want bij verschillende doelgroepen heb je te maken met verschillende smaken en leefsituaties. Neem de urban doelgroep, iemand die in een stad woont, die veel uit eten gaat en weinig ruimte heeft, maar toch een prachtige keuken wil waar hij met vrienden aan kan schuiven. Dat is een heel andere doelgroep dan een Nederlands gezin dat met kinderen rond de keukentafel leeft. We moeten dus goed luisteren naar iemand die we hier rondleiden in de showroom.”
1. Signature is gebaseerd op de ‘original’ Piet Boon keuken, waar de oorsprong ligt bij natuurlijke materialen van massief materiaal zoals eiken fronten en robuuste bladen van Belgisch hardsteen en beton. “We wilden in Signature de nieuwe vorm van die keuken laten zien. Vanuit de oude identity maar met een neutralere basis: rustiger en in te passen in verschillende interieurstijlen en modulair op maat. Voor mensen die voor puur gaan en natuurlijke ’aging’ van een meubel accepteren.”
2. Landscape is het vervolg hierop en is bedoeld voor de gepassioneerde kok. “We creëren voor hem een werkplaats om te koken, in een onconventionele samenstelling, met verschillende werkhoogtes en oppervlaktes. We spelen er met hoogte-, breedte- en dieptematen, om te komen tot functionele elementen. Echt maatwerk.”
3. Brutal is ‘het altaar van de chefkok’; met een werkblad waar je zonder verstoring kunt uitpakken. Een echte montagetafel zoals het hakblok van een slager. “We hebben hem onconventioneel ontworpen op basis van het gebruik. Een zware, heftige keuken die echt ruimte nodig heeft. Een eiland in de ruimte, los van de apparatenwand.”
4. Minimal is vooral gericht op stadsbewoners; functioneel voor iemand die aan één vork, één mes, één kommetje en wellicht één kookplaatje genoeg heeft. Het kan wel een complete keuken opleveren, maar ook kan heel snel een clean beeld gerealiseerd worden, wanneer hij niet gebruikt wordt. “Hij of zij eet niet vaak thuis, maar wanneer dat wel zo is, wil hij dat op een esthetische manier doen. In een vormtaal die heel to-the-point moet zijn, zonder overbodige details. Het blad is als het ware net als origami gevouwen, met een blad en fronten van 12 mm Fenix plaatmateriaal en verder alles geïntegreerd en greeploos.”
5. Contour: hierin is de ronde, meer vrouwelijke kant meer aangezet. Daarbij wordt in deze greeploze keuken gewerkt met een kleine radius, puur op de staande zijden en op de onderplint. Daarbij is een verzachting toegepast; alsof de bovenzijde van het blok is afgeschaafd. Daarop is een flinterdun gepolitoerd rvs blad geplaatst.
6. Mono: deze is bedoeld als aanvulling op de eigenlijke keuken, zoals een huisbar of een vrijstaand element tussen een keuken en een woonkamer met bijvoorbeeld een wijnkoeler erin. “Een juweel in de woning; een unit uitgevoerd in metallic.”
7. Element: dit is de lijn met de meeste uitvoeringsmogelijkheden. “Een modulair systeem waarbij je meerdere fronten, oppervlaktes en finishes kunt combineren, zoals eiken of antraciete onderkasten met matwitte bovenkasten.”
Ronald Kokkeler: “We hebben met deze zeven keukens een ruime bandbreedte, binnen de grenzen van de materialen en technieken; en binnen onze identity. We zijn blij dat we dit nu in onze showroom van 300 vierkante meter heel ruim kunnen presenteren. We hebben hier een combinatie van onze maatwerkmogelijkheden en datgene dat al gemaakt, doorproefd en doorgerekend is. Dat kunnen we nu ook daadwerkelijk laten zien.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2015 - oktober | Pagina(s) 21,22,23
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken