Nieuwe formule Home
 
KlusWijs presenteert:
Op Hemelvaartsdag opende in Apeldoorn de allereerste KlusWijs Home haar deuren voor het publiek. Een compleet nieuwe formule, waarmee KlusWijs de verf- en behangspeciaalzakenbranche een flinke impuls hoopt te geven.
 
KlusWijs Home is zeker niet de zoveelste winkel waar de consument terecht kan voor een nieuwe behangetje of een emmer verf. Hoewel de formule gerekend wordt tot de VBS-sector, heeft het meer weg van een interieurwinkel. “Natuurlijk verkopen we alle basisproducten, maar we gaan het hier heel anders doen dan in deze branche gebruikelijk. Uitnodigend, vrouwvriendelijk, inspirerend. Bij KlusWijs Home willen we vooral sfeer verkopen”, aldus KlusWijs-directeur Hans Hortensius.
“In 1997 telde ons land nog 1.700 speciaalzaken voor verf en behang. Inmiddels zijn dat er nog slechts zo’n 800. Dat we met KlusWijs Home dus wat anders en meer moeten bieden is duidelijk. Die uitdaging gaan we graag aan. KlusWijs Home wordt geen statische winkel, je kunt er terecht voor van alles, van een klein cadeautje tot een compleet interieuradvies. In sfeerkamertjes nemen we de consument bij de hand en laten we een totaalplaatje zien. Niet iedereen is in staat tot in detail te bedenken hoe je een ruimte mooi inricht, daarom laten wij graag zien wat er mogelijk is. Van verf en behang tot leuke meubeltjes, een mooie vloer en accessoires om het af te maken. Bovendien hebben we een styliste in dienst die samen met de klant een compleet interieurplan kan maken.”

Mensen maken het verschil
Dat concept lijkt te werken, zo bleek in de eerste week na opening. “We verkochten meteen al drie complete kinderkamers. Meubels, verf, een behangetje. Mensen zien een bepaald sfeertje en denken dan: ‘Zo wil ik het.’ Dat was precies de bedoeling.” Qua prijsniveau varieert het aanbod van KlusWijs Home van de onderkant van de markt tot het hogere segment. “We verkopen 10 liter muurverf van 15 tot 240 euro en die prijsvariatie geldt ook voor onze andere producten. Voor iedereen is er wel wat te vinden. We streven in alle opzichten naar een goede mix, zowel op prijsniveau als qua producten. Vakkundig personeel is dan natuurlijk onontbeerlijk. Iemand moet wel kunnen uitleggen waar het verschil in zit. Maar dat is sowieso de kern bij KlusWijs: mensen maken het verschil.”
De mensen die bij KlusWijs Home het verschil moeten gaan maken, zijn Harry en Samantha Gerritsen. Anders dan gebruikelijk bij KlusWijs, wat in principe een 100 procent franchiseconcept is, is Harry aangesteld als vestigingsmanager van de Apeldoornse winkel. “Omdat het een pilot is, houden we de winkel vooralsnog als eigen vestiging, zodat we volledig grip hebben op de ontwikkeling van de formule. Het is echter wel de bedoeling dat ook KlusWijs Home een volwaardige franchiseformule wordt en dat Harry en Samantha op termijn de winkel van ons overnemen”, licht Hortensius toe.

Service is bepalend
Behalve vakkennis wordt er bij KlusWijs Home veel waarde gehecht aan het bieden van service. Natuurlijk, serviceverlening is voor elke ondernemer vanzelfsprekend – of zou dat in elk geval moeten zijn – maar de jongste KlusWijs formule hoopt het begrip service een nieuwe dimensie te geven. “We willen ver gaan. Kunnen een klant volledig ontzorgen en waar nodig alles uit handen nemen. Niet alleen ouderen hebben daar behoefte aan, de huidige generatie jongeren lijkt wel allemaal twee linkerhanden te hebben. Hoeveel jongeren hebben er nog een goed gevulde gereedschapskist in huis? Het zijn vaak geen echte doe-het-zelvers meer. Ook die zijn bij ons aan het juiste adres. Gelukkig snappen Harry en Samantha als geen ander hoe zij het verschil kunnen maken.” Hortensius geeft een voorbeeld: “Er stapte een oudere dame met een rollator de winkel binnen, op zoek naar een lampenkapje. Samantha had haar met een kop koffie aan tafel gezet om te horen wat ze precies zocht. Het kapje werd beschreven, maar hoe groot en wat het precies moest zijn bleef onduidelijk. Waarop Samantha na werktijd bij deze mevrouw langs is gegaan om het lampenvoetje even op te halen, zodat ze een passend kapje kon vinden. Gevolg? Mevrouw kocht uiteindelijk twee lampenkappen en ook nog een hanglamp boven de tafel. En zo werkt het. Een mooie winkel alleen volstaat niet meer tegenwoordig. Service is bepalend, je moet een consument redenen geven om naar jouw winkel te komen.”
Foto opening
Damian en Jarno, de zoontjes van vestigingsmanager Harry Gerritsen en zijn vrouw Samantha, zorgen voor de opening van de eerste Home in Apeldoorn.

Foto(s) interieur

Kader
Beste KlusWijs Leveranciers van het jaar
Tijdens de KlusWijs leveranciersdag op 31 maart, maakte de organisatie de drie beste leveranciers van 2014 bekend, gekozen uit ruim honderd leveranciers door de aangesloten KlusWijs-ondernemers.
Als derde eindigde Smartwares. Naast een kundige verkoopbinnendienst, betrouwbare uitleveringen en een snelle afwikkeling van retour en creditnota’s, werd als grote plus voor de organisatie hun ontzettend vriendelijke chauffeur genoemd. Waaruit maar weer blijkt wat een belangrijke vertegenwoordiger voor een bedrijf dit is.
De tweede plaats was voor Elektrocirkel, die vooral hoog scoorde met een breed assortiment, goede en snelle levering, een up-to-date schap en een vakkundige en zeer klantgerichte buitendienst.
Beste leverancier 2014 werd Interfer, die ook vorig jaar al in de top drie te vinden was en nu dus de winnaar werd. Een paar argumenten uit de lijst met mooie uitspraken over het bedrijf: zeer betrouwbare levering, een snelle en correcte afhandeling van retouren. Ze denken mee en zijn flexibel. En de goede en zeer vriendelijke winkelinrichters.

Groepsfoto winnaars met Hans Hortensius.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2015 - juni | Pagina(s) 22,23
 
Relevante publicaties