Intirio 2015
 
Een impressie van:
Van 1 tot en met 4 februari vond in de Flanders Expo in Gent de Intirio plaats, dè Benelux-vakbeurs voor interieurdecoratie en woningtextiel. Na twee jaar stijgende bezoekersaantallen was er dit jaar een daling van ongeveer tien procent.
 
Voor de daling van het aantal bezoekers geeft de organisatie twee redenen. Enerzijds is er de vaststelling dat het aantal retailpunten zowel in België als in Nederland de laatste jaren daalt en anderzijds speelden externe factoren, zoals de weersomstandigheden, met sneeuw in Nederland, een rol.
De spreiding van het bezoek is stabiel gebleven: 60 procent is Belgisch en de overige 40 procent van de bezoekers is afkomstig uit Nederland, Noord-Frankrijk en Luxemburg. Die bezoekers waren duidelijk het meest talrijk op de traditionele professionele dagen maandag en dinsdag, met een kalme start op zondag.

Trends
Opvallend was allereerst hoe er meer kleur was, met ook een terugkeer van sterkere kleuren. Vergrijsd roze, blauwgrijze aquatinten, mosterdkleuren en een aantal nieuwe naturals. Hierbij was onderlinge combineerbaarheid van groot belang, omdat collecties momenteel een ‘ongoing story’ vertellen. Verder merkte je overal een vleugje ‘heritage’, waaronder zeker ook de nieuwe populariteit van onder meer linnen thuishoort.

Retail Award boomt
Een laatste belangrijk feit is dat de bezoeker van vandaag heel graag zijn mening en betrokkenheid laat horen. Het beste bewijs daarvan was de op de laatste dag uitgereikte Retail Award.
Net geen duizend stemmen werden uitgebracht, een enorme stijging in vergelijking met de lancering vorig jaar. Een interessante vaststelling daarbij is dat de bezoeker niet naar namen kijkt, maar naar het product. De schoonheid van het product verleidt, maar op de achtergrond speelt échte innovatie en krachtdadige productontwikkeling. Zowel winnaar Luxaflex als de rest van de top vijf, Le Pétale (nieuwe exposant in vloerbekleding), LF Selection (zitbank waarin kleur een grote rol speelt), Victor en Sander (decoratief karpet dat ook Consumenten award kreeg) en Desso (vintage tapijt) illustreren dat iedereen met een grote diversiteit in het productgamma de bezoeker kan verleiden.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2015 - maart | Pagina(s) 34,35
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken