Woontrends voor 2015
 
Comfort en strak design
Wat zijn volgens de ondernemers uit het Qudata-panel de belangrijkste trends voor 2015? We kijken hierbij naar de segmenten tegels, zonwering en verf & behang. Comfort, strak design en milieuvriendelijkheid zijn de sleutelwoorden.
 
De dhz-retailer en het klusbedrijf zien de trend van milieuvriendelijke verf duidelijk opkomen. Maar liefst 30 procent van de respondenten uit het Qudata-panel geeft aan dat milieuvriendelijke verf de trend wordt in 2015 op het gebied van verf & behang. In 2014 was dit 13 procent, een flinke stijging dus. Op de tweede plaats komt met 20 procent warme kleuren. Verder worden genoemd look-a-like behang, behang met plaklaag, kortere droogtijd van de verf, gepersonaliseerd behang (naar eigen ontwerp) en totaalconcept verf en behang. Deze krijgen allemaal 10 procent van de ‘stemmen’.
Een opvallend verschil met de trends van afgelopen jaar is dat het kleurmengsysteem geheel uit de lijst verdwenen is. De overige trends komen nog overeen, alleen hebben ze van positie gewisseld. Zo is bijvoorbeeld de trend behang met een plaklaag van de negende plek gestegen binnen de top vijf.

(grafiek 1 in kader)

De belangrijkste trends voor 2015 in verf & behang volgens ondernemers uit de dhz-branche en klusbedrijven:

Milieuvriendelijke verf 30%
Warme kleuren 20%
Look-a-like behang 10%
Behang met plaklaag 10%
Kortere droogtijd verf 10%
Gepersonaliseerd behang (naar eigen ontwerp) 10%
Totaalconcept verf behang 10%

Gerecyclede verf
Milieuvriendelijke verf was ook in 2014 al een trend. Begin 2014 rolde de eerste pot gerecyclede verf in Nederland van de band. Water gedragen verfresten - vooral afkomstig van burgers - werd gerecycled tot verf die voldoet aan de hoge kwaliteitseisen van een nieuwe verf. De VVVF – branchevereniging van bedrijven in de verf- en drukindustrie – en SITA – specialist op het gebied van duurzaam afvalmanagement – namen het initiatief tot het sluiten van deze kringloop, met een milieuwinst van 72 procent als resultaat. De ingezamelde verfresten worden verwerkt tot grondstof die door verffabrikanten kan worden gebruikt als ingrediënt voor de productie van nieuwe muurverven.

(grafiek 2 in kader)

De 5 belangrijkste duurzaamheidtrends
volgens consumenten (n=2.500)

waterbesparing 39 %
milieuvriendelijke verf 38 %
zonwering voor goed klimaat in huis 31 %
energiebesparing door zonwering 29 %
energiezuinige keukenapparatuur 26 %

Bron: Qudata-rapport Woontrends 2014/2015

Zonwering
Wat zijn volgens de respondenten in het Qudata-panel de belangrijkste zonweringtrends voor 2015? De vier meest genoemde trends zijn: (in kader)
Strak design van de raamdecoratie
Domotica rolluiken
Veiligheid rolluiken
Automatisering/motorisering raamdecoratie
Wat opvalt aan deze uitkomst, is dat ‘terrasoverkapping’ helemaal niet meer wordt genoemd. Vorig jaar stond deze trend bij de zonweringondernemers nog op de eerste plaats.
De zonwering is een branche, waar speciale richtlijnen gelden volgens de EN 13120-norm. Daarbij gaat het nu eens niet om vergrijzing, maar juist om child-safety: kindveiligheid. Tijdens de vakbeurzen in 2014 werd hieraan al uitgebreid aandacht besteed, maar in 2015 zal deze trend zich voortzetten. “Als kinderen groeien, groeit ook hun nieuwsgierigheid naar de wereld om hen heen; huishoudelijke zaken zoals raambekleding kunnen opeens mogelijke risico’s opleveren”, legt een woordvoerder van producent Luxaflex uit. “We zetten ons in om aan de Europese EN 13120-norm als minimum veiligheidseis te voldoen en zijn voortdurend bezig om nieuwe kindvriendelijke systemen te creëren.”

Veiligheid en ergonomie
Wat is er nu precies zo kindvriendelijk geworden aan de raamdecoratie? Zo is de bedieningslengte voor de meeste raambekleding met koord- of kettingbediening teruggebracht. Met het oog op veiligheid zijn ook koord- en kettingloze en elektrische systemen voor de bediening van de raamdecoratie ontwikkeld. Hier komt dus een volgende trend om de hoek kijken, die van de automatisering/motorisering van raamdecoratie. Bij deze trend komt het aspect veiligheid duidelijk naar voren, maar ook zeker het aspect ergonomie. En ergonomie is meer dan alleen gebruiksgemak. De officiële definitie luidt: “Ergonomie streeft naar het zodanig ontwerpen van gebruiksvoorwerpen, technische systemen en taken dat de veiligheid, de gezondheid, het comfort en het doeltreffend functioneren van mensen wordt bevorderd.” Dat beïnvloedt direct de woonomgeving van de consument en dus de inrichting van de woning.

Nieuwe zakelijkheid
De trend nieuwe zakelijkheid staat voor de focus op technische (product)ontwikkeling en de factor prijs. Deze trend is de tegenhanger van design. Consumenten vinden binnen deze trend vooral de technische features (gadgets) van belang.
Automatische bediening van zonwering staat bovenaan als het gaat om de trend in de nieuwe zakelijkheid (30 procent). De toename van het aantal apparaten in de keuken staat als tweede met 23 procent en is dus ook nog een belangrijke trend onder consumenten. Rolluiken als onderdeel van beveiliging van de woning volgt als derde met 20 procent.

(Grafiek 3 in kader):

De belangrijkste woontrends op het gebied van Nieuwe Zakelijkheid

Automatische bediening (zonwering) 30%
Toename aantal apparaten in de keuken 23%
Rolluiken als onderdeel beveiliging van de woning 20%
Ladesystemen en softclosing (badkamer) 14%
Zonwering is multifunctioneel 11%
Compacte badkamermeubelen 11%
Nieuwe kook- en bewaartechnieken 10%
Verf met zonnecellen 2%

Bron: Qudata-rapport Woontrends 2014/2015

Tegeltrends
De branche verwacht voor 2015 dat hout-look en beton-look furore gaan maken. En duurzaamheid verschuift bij de tegeltrends naar de onderzijde van de lijstjes, evenals de dunne tegels.
Grootformaat wordt door het panel van ondernemers nog steeds als een belangrijke tegeltrend gezien. Maar liefst de helft van hen geeft dit aan. Door anderen wordt dit aspect echter al weer als ‘vanzelfsprekend’ gezien. Ook de consument ziet grootformaat tegels steeds minder als nieuwe trend. In 2011 noemde nog eenderde van de badkamerconsumenten grootformaat tegels een trend, in 2012 was dit gedaald naar 27 procent en onder degenen die van plan zijn in 2015 te investeren in een badkamer, noemt nog niet een kwart grootformaat een trend.

Tegeltrends in 2015:
volgens ondernemers

grootformaat 50 %
hout-look 25 %
beton-look 25 %
vintage tegels 20 %
dunne tegels 15 %
duurzame tegels 10 %

Bron: STS/Qudata, november 2014

Grootformaat wordt ‘normaal’
De consument ziet XL-formaat minder als speciale trend:

2011 33 %
2012 27 %
2014/15 22%

Qudata rapporten Consumentengedrag Badkamers
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2014 - november | Pagina(s) 13,14,15
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken