Internet nog niet juiste kompas voor aanbieden klussen
 
Regionale verschillen in klusgedrag
Qudata Markt- en Trendanalyses heeft verschillende onderzoeken uitgevoerd onder consumenten, waarbij gekeken is naar het klusgedrag. In eerdere artikelen hebben we al aandacht besteed aan het verschil in klusgedrag tussen man en vrouw en de verschillen in montage per productgroep. In deze editie worden de regionale verschillen onder de loep genomen. Ook hier zijn opmerkelijke conclusies te trekken.
 
Om te beginnen met de keukens, hierbij valt gelijk op dat men in regio Noord het vaakst de keuken zelf monteert, namelijk ruim een vierde van de ondervraagde consumenten. Daarna komt regio Zuid, waar een vijfde van de consumenten de hand er niet voor omdraait een keuken te monteren. In de grote steden installeert men het minst de keuken zelf.
De winkel waar de keuken is gekocht monteert het vaakst in regio Zuid de keuken, gevolg door de grote steden. In regio Noord monteert de winkel het minst de keuken, maar dit is toch nog door 50 procent van de consumenten geantwoord. Voor alle regio’s geldt dat de winkel waar de keuken is gekocht het vaakst de keuken monteert. Dit houdt in dat de winkel toch de meeste expertise en know-how heeft om zo’n grote klus te klaren.
Klusbedrijven plaatsen in de regio’s West en Noord het vaakst de keuken, beide 13 procent. In het Zuiden huurt men het minste een klusbedrijf in, namelijk 8 procent.
In de grote steden zetten de consumenten vrienden, familieleden, kennissen en buren het vaakst aan het werk, op de voet gevolgd door het Oosten. In het Noorden vraagt men maar in 4 procent van de gevallen hulp aan bekenden.
Consumenten gebruiken internet nog nauwelijks om hun ‘keukenmontageklus’ op aan te bieden. In de regio’s Zuid en Noord doet niemand dit, in de overige drie districten slechts 3 procent.

Badkamers
Waar de keukens het vaakst worden geplaatst door de winkel waar men de keuken heeft gekocht, wordt de badkamer het vaakst geïnstalleerd door een klusbedrijf. De regio’s West en Oost gaan hiermee aan kop, namelijk bijna eenderde van de consumenten uit deze regio’s huurt een klusbedrijf in. Ze worden op de voet gevolgd door regio Noord.
De winkel waar de badkamer is gekocht, installeert wederom in het Zuiden het vaakst de badkamer, namelijk eenderde van de consumenten laat dit door de winkel doen. Opmerkelijk is dit niet, want in het Zuiden zitten de meeste woonwinkels. In de regio Noord installeert de winkel het minst vaak de badkamer, 15 procent van de consumenten laat dit door de winkel doen. De plaatsing van de keuken gebeurde in deze regio ook het minst vaak door de winkel. Waar in het Zuiden verhoudingsgewijs de meeste woonwinkels zitten, zitten in het Noorden verhoudingsgewijs de minste, dus dit verschil is verklaarbaar.
Na het klusbedrijf en de winkel volgt de consument zelf met het installeren van de badkamer. In het Westen en Oosten van het land doet 28 procent van de consumenten dit zelf, op de voet gevolgd door het Noorden met 27 procent. De grote steden en het Zuiden sluiten de rij met 19 procent.

Zonwering
Het monteren van zonwering doet 43 procent van de consumenten zelf en 43 procent laat het doen door de winkel waar het is gekocht. Als we gaan kijken naar de verschillende regio’s zijn hier toch ook opmerkelijke verschillen te noemen.
In het Westen monteert de helft van de consumenten de zonwering zelf, gevolgd door het Oosten met bijna 50 procent. De mensen in het Zuiden monteren het minst vaak de zonwering zelf. Het zal u niet verbazen dat de mensen in het Zuiden de zonwering laten monteren door de winkel waar het is gekocht, namelijk 59 procent. Hierna volgt het Oosten met 40 procent en daarna het Westen met 37 procent.
Klusbedrijven worden voor deze klus niet veel ingeschakeld. In het Zuiden maakt men er nog het meeste gebruik van, 7 procent, en in de grote steden, 5 procent. In het Noorden huurt niemand een klusbedrijf in voor het monteren van zonwering.
Net als bij de keukens en de badkamers, wordt de ‘zonweringklus’ niet of nauwelijks op internet aangeboden. Alle regio’s staan hierbij op nul procent, behalve het Noorden, daar biedt 2 procent van de consumenten deze klus op internet aan.

Internet
In zijn algemeenheid kan je zeggen dat consumenten hun te klaren klus niet of nauwelijks op internet aanbieden. In de zomer van 2012 heeft Qudata, in opdracht van Marktplaats, onderzoek gedaan naar het klusgedrag van de consument. Uit dit onderzoek is op te maken welke klussen men precies aanbiedt op internet. Bovenaan de lijst staat het plaatsen van een dakkapel, gevolgd door het stucen van wanden, een schuur plaatsen, behangen, tegels zetten/leggen, het dak onderhouden, verven en schilderen binnen en het leggen van een vloer. Het monteren van een keuken, badkamer of zonwering komt in deze top 8 dus ook niet voor.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2013 - augustus | Pagina(s) 22,23
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken