Vertrouwen maakt pas op de plaats
 
Barometer schuurt tegen 50 punten aan
Hebben de economen iets te vroeg gejuicht? In de afgelopen maanden rolden de positieve cijfers van consumentenvertrouwen, woningbouw en consumentenbestedingen over elkaar heen. Het ene cijfer was nog mooier dan het andere. Dat vertrouwen wankelt gelukkig niet, maar maakt wel even pas op de plaats. Al geeft het CBS aan dat het Ondernemersvertrouwen bij de retail nog wel groeit.
 
(met grafiek Woonbranchebarometer en Consumentenvertrouwen:)
Woonbranchebarometer
De Woonbranchebarometer, die aangeeft wat de ondernemers uit de branches keukens, badkamers, zonwering en doe-het-zelf vinden van de situatie in hun branche, schuurt al maanden tegen de 50 punten aan. Dat is het moment dat er evenveel optimistische als pessimistische ondernemers zijn. In februari stond deze op 46,8; in juni op 48,8 en in juli op 46,9. Binnen de branches zijn er namelijk grote verschillen. Terwijl de Branchebarometer van de badkamermarkt rond de 60 punten staat, blijft de Branchebarometer van de doe-het-zelfbranche rond de 30 punten steken. De barometers van keukenbranche en zonweringbranche bevinden zich veelal tussen 45 en 50 punten.

(zonder grafiek:)
Meer winkels leeg
Economische groei of niet, het aantal winkels dat leeg staat, blijft groeien. In de eerste zes maanden van dit jaar kwamen er opnieuw zo’n 1.000 lege winkels bij. Volgens Locatus staat momenteel 7,3 procent van de winkelpanden in Nederland leeg; dat is een aantal van 16.300 winkels. Goed nieuws is, dat in een een aantal steden het aantal leegstaande winkels afneemt. Het gaat dan onder meer om Amsterdam, Amstelveen, Utrecht, Den Bosch en Groningen. Met name in de regio’s Zeeland, Groningen en Limburg is van een dergelijk herstel nog weinig te merken.

(met staafdiagram Hypotheekomzet:)
Woningverkopen
Positief nieuws blijft komen van de woningmarkt. Banken en verzekeraars hebben in het tweede kwartaal van dit jaar flink meer hypotheken verstrekt, zo wordt gemeld. De omzet van hypotheken steeg maar liefst met 44 procent ten opzichte van een jaar geleden. Het aantal hypotheken nam zelfs met 48 procent toe. Dat betekent wel, dat de hypotheeksom per woning wat lager is komen te liggen: 212.000 euro (een daling met 6.000 euro); onder andere doordat huizenkopers voor een deel eigen vermogen in de woning stoppen. Ten opzichte van 2012 ligt het aantal hypotheken momenteel nog zes procent lager. (Bron: IG&H)

(met staafdiagram Ondernemersvertrouwen)
Ondernemersvertrouwen
Het vertrouwen van de Nederlandse ondernemers is in de afgelopen maanden iets afgenomen; maar deze index staat voor het derde achtereenvolgende kwartaal wel positief. De vertrouwensindicator staat op 3 punten; dat is 1 punt lager dan een kwartaal geleden. Belangrijk is echter wel dat de ondernemers in de detailhandel beduidend optimistischer zijn over het komend kwartaal. Het vertrouwen steeg naar het hoogste niveau in bijna vier jaar, aldus het CBS. De detailhandel noteerde dan ook in de eerste helft van 2014 een groei van de omzet, na jaren van krimp, zo legt het CBS uit.

(met staafdiagram Uitgaven duurzame goederen:)
Consumentenbestedingen
Met de bestedingen van de consumenten in het algemeen gaat het eigenlijk best goed. De bestedingen waren in juni opnieuw niet lager dan een jaar daarvoor. De consumptie krimpt daarmee al drie maanden niet meer, zo laat het CBS weten. Ten opzichte van de hoogconjunctuur in 2008 ligt de consumptie nog maar zo’n 5 procent lager. Minder positief is, dat de uitgaven aan duurzame goederen zoals meubels, auto’s en kleding deze trend niet helemaal volgen. In juni gaven de Nederlanders namelijk 0,8 procent minder uit aan dergelijke producten. In de twee maanden daarvoor was er wel een stijging te zien.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2014 - september | Pagina(s) 10,11
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken