Trends zonwering 2014
 
Buitenleven en domotica
Wat zijn volgens de dealer de belangrijkste zonweringtrends voor 2014? De aandacht voor buitenleven, met terrasoverkappingen staan met stip bovenaan, blijkt uit een rondvraag in de markt. De markt voor terrasoverkappingen is nog steeds groeiende. Ook automatische bediening en domotica worden veel genoemd .
 
De aandacht voor buitenleven, met terrasoverkappingen, is volgens de zonweringretail de belangrijkste trend voor 2014. De consument noemt het binnen het Onderzoek Aankoopgedrag Zonweringconsumenten pas op plaats 8, wellicht omdat deze terrasoverkapping meer als onderdeel van het tuinsegment ziet. In het Onderzoek Aankoopgedrag Tuinconsumenten komt de terrasoverkapping namelijk duidelijk wel in de top 3 terecht.
Dat de markt voor terrasoverkappingen nog steeds groeiende is, is eigenlijk geen verrassing. Op de laatste edities van de Polyclose en de Intirio pakten de fabrikanten hier flink mee uit. “De omzet in terrasoverkappingen neemt nog elk jaar toe. En dat gaat ten koste van de knikarmschermen”, zegt John Leenen van KeiZon Zonwering uit het Achterhoekse Hengelo. Zijn collega Aldo Busman van Zonweringsbedrijf Busman uit Velserbroek verwacht op de komende Polyclose dan ook weer nieuwe varianten terrasoverkappingen. “Net zoals twee jaar geleden. Toen de lamellen daken werden geïntroduceerd.”

Domotica
Over de trend met betrekking tot automatische bediening en domotica zijn de meningen nog wat verdeeld. Volgens John Leenen van KeiZon is domotica net een stap te ver voor de consument. “Dat verkopen wij maar mondjesmaat. Bij de oudere consument ben ik al blij als ik ze kan overhalen om van een band naar elektrische bediening over te stappen. En jongeren hebben het geld er vaak niet voor.”
Ook Daniel de Wild van Ambiance Zonwering Van der Wal uit Hilversum merkt dat het in deze tijd lastig is om huisautomatisering te verkopen. “Het is een duurder product. En dan verkoop je in deze tijd minder makkelijk. Ik ben ik mijn verkoopgesprek weer teruggegaan van io naar de gewone afstandsbediening.”
Ondanks het feit dat domotica nog in de kinderschoenen staat, denkt Henk Kooijman van BéCéWé Nova uit Amsterdam wel dat het de trend van de toekomst gaat worden. “Alleen verwacht ik dat Somfy op termijn nog wel een andere koers gaat varen met Home Motion. Op dit moment moet een klant voor de Tahoma-Box nog abonnementsgeld betalen. Als BéCéWé zijn wij net Ambiance-dealer geworden. Bij Ambiance bieden we de box bij de klant echter gratis aan. Je zult zien dat domotica in de toekomst alleen maar goedkoper wordt. Met één tot twee open protocollen voor allerlei soorten fabrikanten.”
Datzelfde denkt ook Aldo Busman. “Domotica gaat straks allemaal via internet. De klant verwacht ook niet dat je daar extra voor hoeft te betalen. Op dit moment doen wij alleen nog maar RTS en wachten we als dealer even af hoe de markt zich gaat ontwikkelen. Maar het gaat zeker wel steeds meer die kant op.”

Klant centraal
Als we de verwachte trends van de zonweringdealer vergelijken met die van die consument valt één groot verschil op. De consument noemt als eerste ‘zonwering aangepast naar persoonlijke wensen (maatvoering, speciale prints, design/kleuren). Bij de ondernemers komt deze nog maar net in de top 10.
Bij de trends voor 2014 gaat de zonweringdealer heel duidelijk uit van het product. En niet zozeer van wat de individuele klant verwacht. Datzelfde beeld zagen we ook al tijdens het Grote Zonvak Toekomst Debat een jaar geleden tijdens de Zonvakker van het Jaar in het CineMec in Ede. Diverse toekomstscenario’s werden daar onder de loep genomen waarbij het woord ‘klant’ nauwelijks genoemd werd. Het ging daar met name over producten en niet over de wensen van de klant en hoe je daar als retailer het best op in kunt spelen. In dat opzicht valt er dus nog een flinke winst te behalen door de klant meer centraal te stellen.

(in kaders:)
Volgens de consument zijn de trends voor 2014:

1. Zonwering aangepast naar persoonlijke wensen (maatvoering, speciale prints, designs/kleuren) 34 %
2. Zonwering zorgt voor goed klimaat in huis (temperatuur & verse lucht) 31 %
3. Automatische bediening (bv. met afstandbediening & smartphones) 30 %
4. Energiebesparing door gebruik zonwering 29 %
5. Raamdecoratie afgestemd op woonaccessoires (zoals kussens etc.) 24 %

Overige genoemde trends:
6. Strak design (minimalisme)
7. Rolluiken als onderdeel beveiliging van de woning
8. Buitenleven
9. Gebruik natuurlijke materialen
10. Zonwering is multifunctioneel (bv. screen met zonnepanelen)
11. Zonwering aangesloten op huisautomatisering (domotica)
12. Zonwering van gerecycled materiaal
13. Zwart-wit tinten
14. Felle kleuren (multi-colour)
15. Zonwering op terras

Trends voor 2014 volgens de zonweringondernemers:

1. Buitenleven/terrasoverkappingen 43 %
2. Zonwering aangesloten op huisautomatisering (domotica) 40 %
3. Automatische bediening (bv. met afstandbediening & smartphones) 36 %
4. Rolluiken als onderdeel beveiliging van de woning 35 %
5. Zonwering zorgt voor goed klimaat in huis (temperatuur & verse lucht) 28 %

Overige genoemde trends:
6. Energiebesparing door gebruik zonwering
7. Strak design (minimalisme)
8. Raamdecoratie afgestemd op woonaccessoires (zoals kussens etc.)
9. Zwart-wit tinten
10. Zonwering aangepast naar persoonlijke wensen (maatvoering, speciale prints, designs of kleuren)
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2013 - december | Pagina(s) 32,33,34
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken