Merkkeuze verschilt tussen 'amateur' en professional
 
Qudata Markt- en Trendanalyses heeft onderzoek gedaan naar de aankoopcriteria van verfproducten onder consumenten en onder OZP'ers*) uit het KlusPropanel. Als het gaat om de naamsbekendheid van de verfmerken, zijn er grote verschillen tussen de 'amateur' en de professional. De verschillen in aankoopcriteria zijn minder groot tussen deze beide groepen.
 
Van de consumenten die het afgelopen jaar verf heeft gekocht, heeft 28 procent het merk Histor gekocht. Eenvijfde van de consumenten kocht Flexa. Deze twee merken staan met stip op plaats een en twee. Op een gedeelde derde plaats staan Gamma en Sikkens (9 procent). En de top vijf wordt afgesloten met Sigma (5 procent). Deze lijst is compleet anders dan die van de ondernemer zonder personeel. Daar staat Sigma op de eerste plaats, op een gedeelde tweede plaats staan Wijzonol, Sikkens en SPS. De OZP’ers zijn ten opzichte van 2012 wel veranderd in hun merkkeuze. In 2012 stond namelijk Histor bij de OZP’ers op de eerste plaats, gevolgd door Sikkens.

Aankoopcriteria
In het KlusPropanel geeft ruim 70 procent van de OZP’ers aan dat goede kwaliteit van de verf het belangrijkste is. Na de goede kwaliteit van de verf vinden klussers het belangrijk dat de verf makkelijk te verwerken is en dat het eenvoudig in gebruik is. Voor ruim bijna een op de drie consumenten is het merk van de verf een belangrijk aankoopcriterium.
De top drie onder consumenten, die het afgelopen jaar hebben geschilderd of dat het komende jaar van plan zijn, ziet er iets anders uit. Maar liefst 95 procent van de consumenten vindt het belangrijk dat de verf van goede kwaliteit is. 91 procent van de ondervraagde consumenten vindt de kleurechtheid van verf belangrijk. Daarnaast vindt 89 procent dat verf gemakkelijk te verwerken moet zijn. Opvallend is dat drie op de vier consumenten het belangrijk vindt dat er op de verpakking duidelijke informatie staat over het product. En bijna 65 procent vindt het een pré dat de verf milieuvriendelijk is.

Er zijn dus verschillen tussen consumenten en OZP’ers als het gaat om aankoopcriteria van verf. De grote algemene noemer is de kwaliteit van de verf, dit aankoopcriterium staat met stip op een, bij zowel de professional als de ‘amateur’. Het grote verschil is de merken die door respectievelijk de amateur en professionals worden gebruikt.

*)Ondernemers Zonder Personeel in de bouw
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2013 - augustus | Pagina(s) 8
 
Relevante publicaties