Showrooming neemt toe bij keukenapparatuur
 
'Informatie uit de winkel, maar kopen op internet'
Bij de aanschaf van keukenapparatuur neemt de trend van 'showrooming' toe: naar een winkel gaan voor informatie terwijl je eigenlijk van plan bent via internet te kopen. Dat aankoopproces begint voor de meerderheid van de consumenten tegenwoordig bij de online vergelijkingssites, zo blijkt uit onderzoek van Qudata Markt- & Trendanalyses.
 
Qudata Markt- & Trendanalyses, het onderzoeksbureau dat zich heeft gespecialiseerd in de woonbranche, ondervroeg ruim 500 consumenten die onlangs keukenapparatuur hebben gekocht of dat binnenkort gaan doen. Bij hun zoektocht naar nieuwe apparatuur en informatie daarover, blijkt inmiddels 70 procent te beginnen op de diverse vergelijkingssites op internet.

Voor aanvullende vragen en het 'zien en voelen' van de keukenapparatuur gaat vervolgens 80 procent van de consumenten naar de showroom van een winkel. De uiteindelijke aankoop vindt bij 40 procent van de consumenten echter online plaats.
Van deze online consumenten heeft dus een gedeelte eerst wel een winkel bezocht. De trend van 'showrooming' blijkt hiermee in opkomst binnen de markt van keukenapparatuur. "Geconcludeerd kan worden dat minstens een op de vijf consumenten alleen in een winkel komt voor aanvullende informatie over een keukenapparaat, terwijl hij of zij vervolgens die apparatuur niet daar aanschaft maar via internet", aldus marktonderzoeker Derk-Jan Rouwenhorst van Qudata Markt- & Trendanalyses.

Het onderzoek werd in maart gehouden onder ruim 500 consumenten die recent keukenapparatuur hebben gekocht of dat het aankomende jaar van plan zijn.
Het rapport ‘Aankoopgedrag Keukenapparatuur 2013’ van Qudata Markt- & Trendanalyses is te bestellen via de webwinkel op www.qumedia.nl of www.vakbladkim.nl.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken