'Je moet daar gaan zitten waar de klant graag komt'
 
Van de Bilt zit strategisch goed naast de Intratuin
Zonweringbedrijf Van de Bilt in IJsselstein is hét voorbeeld van een goede locatie. Het bedrijf zit op het terrein van de plaatselijke Intratuin waar zometeen rond Pasen weer duizenden bezoekers per dag komen. 'Wij richten ons ook steeds meer op het buitenleven. En dat sluit natuurlijk prima aan op de Intratuin.'
 
De keuze jaren geleden om zich te vestigingen op het terrein van de Intratuin heeft goed uitgepakt voor zonweringbedrijf Van de Bilt uit IJsselstein. “Rondom de paasdagen komen hier wel duizenden bezoekers per dag die ook allemaal langs mijn showroom rijden die vooraan bij de ingang zit”, legt eigenaar Cornel van de Bilt uit. Tijdens Pasen vorig jaar leverde hem dat zo’n 50 leads per dag op. Allemaal mensen die na afloop van een bezoekje aan de Intratuin ook nog even bij hem in de winkel kwamen. “Helaas klapte het weer afgelopen jaar na de Pasen in waardoor veel mensen er toch weer van afzagen toen ik ze belde voor een vervolgafspraak. Maar dat neemt niet weg dat deze locatie strategisch erg belangrijk voor ons is. Je moet als winkel daar gaan zitten waar de mensen graag komen.”
De eerste jaren zat zonweringbedrijf Van de Bilt gevestigd in de Intratuin zelf, in een nog vrije hoek bij de ingang. “Het nadeel van die locatie was dat veel mannen die geen zin hadden om met hun vrouw de Intratuin in te gaan bij mij een praatje kwamen maken. Geen echte klanten dus. Nu we sinds vijf jaar op het buitenterrein een winkel hebben, komen klanten veel gerichter naar ons toe.”

Buitenleven
De Intratuin sluit ook helemaal aan bij de nieuwe doelgroep waar zonweringbedrijf Van de Bilt sinds vorig jaar nadrukkelijker voor gekozen heeft. “Vanaf 2012 richten we ons qua verkoop nog meer op het buitenleven. We hebben slechts een kleine winkel van 35 vierkante meter met vooral schermen, rolluiken en raamdecoratie. Maar wat voor de consument vooral in het oog springt zijn onze terrasoverkappingen op het buitenterrein. We zijn vorig jaar begonnen met de verkoop van de B200 Outdoor Living van Brustor. Dat loopt bijzonder goed. Verder verkopen wij ook overkappingen van RainbowSol.”
Als Van de Bilt terugkijkt op het afgelopen jaar geeft hij ruiterlijk toe dat de terrasoverkappingen zijn seizoen goed hebben gemaakt. “2012 is natuurlijk een rotjaar geweest. De omzet in de meer traditionele zonweringproducten, zoals knikarmschermen en rolluiken was dramatisch. Maar in plaats van een verlies heb ik toch nog flink kunnen plussen. En dat kwam met name door de overkappingen.”

Samenwerken
Dat samenwerking tussen bedrijven steeds belangrijker wordt om in beeld te komen bij de consument beseft ook Cornel van de Bilt. “Vanaf maart tot en met september adverteer ik wekelijks in de krant. Daar zet ik ook altijd heel duidelijk bij dat we op het terrein van de Intratuin zitten. Verder hebben we ook af en toe een gezamenlijke actie. Zo gaf ik vorig jaar met Pasen een BBQ van de Intratuin weg en mensen die voor meer dan vijfhonderd euro bij ons bestelden kregen een waardebon van 150 euro die ze bij onze buurman konden inleveren. Op die manier versterk je elkaar.”
Wat opvalt is dat het buitenterrein van zonweringbedrijf Van de Bilt rondom de terrasoverkappingen nog niet is aangekleed met sfeervolle producten van de Intratuin, zoals tuinmeubelen. Verder wordt er ook nog niet gezamenlijk geadverteerd. “Voor een deel komt dat ook doordat Intratuin natuurlijk een landelijke formule is waarbij de marketing meer centraal wordt geregeld. Wij zijn overigens wel zelf aan het bekijken hoe we het buitengedeelte nog wat sfeervoller kunnen aankleden. Maar uiteindelijk gaat het om de producten. En die staan bij ons groot uitgestald, zodat de klant er een goed beeld bij krijgt.”

Oriëntatie verandert
De winkel van Van de Bilt is van maandag tot en met zaterdag geopend, op dezelfde tijden als de Intratuin. Dit betekent echter niet dat Cornel van de Bilt ook alle dagen als verkoper aanwezig is. “Nee, aan het begin van het seizoen ben ik er wel bijna alle dagen. Voor de opstart. Maar zodra het seizoen begint te lopen, beperk ik me tot de zaterdagen en de speciale feestdagen. Ik heb namelijk maar één personeelslid in dienst en doe dus bijna alles zelf. Dus ook het inmeten en de montage. Het mooie van de winkel is dat hij achter het hek van de Intratuin staat. Doordeweeks kunnen klanten dus zo naar binnen toe om zich te oriënteren. En na zes uur gaat automatisch het hek dicht. Tegenwoordig is het trouwens ook niet echt meer nodig om zes dagen in de week in je winkel te staan. Doordeweeks zijn mensen druk - zeker de tweeverdieners - en de oriëntatie verloopt steeds meer via internet. Doordeweeks zie je dan ook steeds minder mensen, de meeste klanten komen op zaterdag. Voor de klanten die zich oriënteren op internet is het wel belangrijk dat je een goede website hebt. Die moet er gewoon goed uitzien. Verder hebben wij veel eigen foto’s van eigen projecten op onze site staan, zodat klanten kunnen zien wat er in de praktijk bij ons allemaal mogelijk is.”

Klein blijven
Cornel van de Bilt heeft er altijd bewust voor gekozen om klein te blijven met zijn bedrijf. Hij heeft slechts één monteur in dienst. “Zo’n vijf jaar geleden heb ik nog wel eens getwijfeld of ik meer personeel zou aannemen. Ik werkte toen vaak hele periodes achter elkaar zes dagen in de week van ’s morgens zeven tot ’s avonds zes uur. Maar nu het economisch minder gaat, ben ik blij dat ik die keuze toen niet heb gemaakt. Verder heb ik er altijd bewust voor gekozen om met A-merken, zoals Brustor te werken. Van die producten gaat niet zo snel iets kapot, zodat je in de zomer niet veel tijd kwijt bent aan service- en reparatiewerk. In plaats daarvan kun je in de zomer lekker doorknallen met werk voor nieuwe klanten. In de zomer moeten wij ook ons geld verdienen. Door in de winter af en toe een paar goede klussen te hebben, hopen we niet teveel op onze reserves te hoeven interen. Wat ik bij veel collega’s zie met meerdere mensen personeel in dienst, is dat ze er allerlei branchevreemde artikelen bij gaan verkopen waar ze eigenlijk geen verstand van hebben. Met als gevolg dat je in de zomer, wanneer je gewoon door moet knallen, ook druk bent met zaken waar je eigenlijk geen tijd voor hebt, omdat die marges veel minder zijn. Ik zeg dan ook altijd: schoenmaker blijf bij je leest.”

Recessie
Hoewel hij in 2012 tegen de stroom in toch nog een goed zonweringjaar gedraaid heeft, is Cornel van de Bilt niet echt positief gestemd als het om het nieuwe jaar gaat. “Aan de ene kant hoop ik natuurlijk te kunnen voortborduren op het succes van de terrasoverkappingen van het afgelopen jaar. Maar anderzijds hakt de crisis er wel in. Als je afgaat op de laatste berichtgevingen, de hoge werkloosheidcijfers, werknemers van bijvoorbeeld Capgemini die loon moeten inleveren, dan zijn we er nog lang niet. Op het moment dat je toekomst onzeker is, dan ga je geen zonwering kopen. Een andere zorgelijke ontwikkeling is dat zonweringpersoneel dat vanwege de crisis op straat komt te staan vaak weer als zzp’er voor zichzelf begint en producten tegen zeer lage prijzen aanbiedt. Voor een deel doen fabrikanten daar ook aan mee doordat veel merkproducten voor bodemprijzen via het internet in te kopen zijn. Voor zonweringbedrijven met een winkel en personeel is daar niet tegen op te concurreren. Fabrikanten maken daarmee op termijn hun eigen markt kapot, want via deze zzp’ers beconcurreren ze hun eigen dealers die nog wel een gezonde marge kunnen maken. We moeten uitkijken dat we niet in een neerwaartse spiraal terecht komen waar het alleen nog maar draait om prijs.”










 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2013 - februari | Pagina(s) 28,29,30
Categorie: Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken