Instapmodel als antwoord op de crisis
 
Nieuwe terrasoverkapping Luxaflex op Intirio
Luxaflex introduceert zijn nieuwe terrasoverkapping, diverse fabrikanten starten met een webshop en het instapmodel als antwoord op de crisis. Dat is in het kort het belangrijkste nieuws op de 15e editie van de Intirio.
 
Het belangrijkste buitenzonweringnieuws op de Intirio is ongetwijfeld de introductie van de nieuwe terrasoverkapping van Luxaflex Outdoor. Daarover later meer. Maar ook op retailgebied zijn er een paar opvallende trends te bespeuren. Ten eerste lijken de deelnemende fabrikanten de aanhoudende crisis van zich af te hebben geschud. De blik is weer op een positieve wijze op de toekomst gericht. Dat de jubilerende beurs voor het eerst in Hal 1 is gesitueerd en hierdoor meer uitstraling heeft, zorgt hierbij misschien wel voor een extra steuntje in de rug. Wat verder opvalt, is dat diverse fabrikanten nu met webshops komen. Vergeleken bij andere markten loopt de woonbranche nog wat achter als het gaat om het online aanbieden van artikelen. Eén van de fabrikanten die dit voorjaar gaat starten met een webshop is Luxaflex. Volgens projectcoördinator PR & Communicatie Lisette van Zelst begint Luxaflex met de verkoop van rolgordijnen via het web. “Daarna zullen ook de andere raamdecoratieproducten volgen. De kans dat we op termijn ook buitenzonwering via internet gaan verkopen is klein. Dat is toch een wat ingewikkelder product”, aldus Van Zelst.
Luxaflex gaat niet rechtstreeks de consumentenmarkt op. De verkoop van de producten gaat via de dealer. Op het moment dat een consument gaat betalen, wordt online ook een dealer uit de regio toegevoegd. “De consument kan dus direct het rolgordijn afrekenen bij de dealer”, legt Lisette van Zelst uit. “Hij kan daarbij aangeven of hij wil dat het product wordt gemonteerd door de dealer. Als dat de wens is, wordt de online transactie verder offline afgehandeld. Dit geldt ook voor het vooraf inmeten.”

Nieuwe terrasoverkapping
Bij veel buitenzonweringdealers gaat de meeste belangstelling op de Intirio natuurlijk uit naar de introductie van de langverwachte terrasoverkapping van Luxaflex Outdoor. Vooral door de eigen dealers werd daar reikhalzend naar uitgekeken, want dit product ontbrak nog steeds in het assortiment van Luxaflex Outdoor, terwijl de vraag naar overkappingen al enkele jaren groeide. De nieuwe terrasoverkapping van Luxaflex Outdoor is beschikbaar in twee variaties; de Casa Modern en de Casa Classic. De overkappingen worden volledig op maat gemaakt met een maximale breedte van zes meter en een maximale uitval van vier meter. De Casa heeft standaard een bladvanger en bevat geëxtrudeerde aluminium kopstoten, zodat nagenoeg geen schroeven zichtbaar zijn en ze een hoogwaardige afwerking hebben. De constructie kan worden voorzien van extra ondersteuning door de inzet van een aanvullende middenpaal, zodat breedtes van meer dan zes meter ook mogelijk zijn. Daarnaast is het mogelijk LED-verlichting aan te brengen en optioneel zijn ook de glazen zijwanden en zijpanelen, maar de Casa is aan de zijkant ook heel goed te combineren met de Beaufort Screen.
Verder introduceert Luxaflex een nieuwe versie van zijn terrasscherm Spectra. Oftewel de Spectra Nova. Gelijk in het oog springend is de hoge afwerkingsgraad van het scherm. De Spectra Nova heeft een slanke en robuuste vormgeving met een nieuw elegant vormgegeven vooraansluiting. De afstelbout voor de hellingshoek is niet zichtbaar en de geheel besloten behuizing is in dezelfde kleur gespoten. Bovendien onderscheidt de Spectra Nova zich volgens de fabrikant qua montage- en onderhoudsgemak. De compacte, volledig afgesloten cassette is eenvoudig tegen de gevel te monteren, maar kan ook dankzij een compleet nieuw ontwikkelde plafondsteun aan het plafond bevestigd worden. Het scherm heeft een maximale breedte van 5,5 meter en een maximale uitval van 3,5 meter.

Instapmodel
Wat we op de Intirio ook zien, is dat diverse fabrikanten naast hun gewone assortiment ook komen met zogenoemde instapmodellen om zo beter te kunnen inspelen op de huidige crisis. Ook Luxaflex springt daar met zijn nieuwe Smart Choise terrasschermen op in. Deze schermen zijn leverbaar in slechts drie maten met breedtes van 3,5, 4,5 en 5,5 meter en een standaard uitval van 3 meter. Ook zijn er maar een select aantal van veertien doeken en drie profielkleuren beschikbaar (bank geanodiseerd, RAL 9001 en RAL 7016), maar daar tegenover staat wel een lage instapprijs en een zeer snelle levertijd. De Smart Choise schermen kunnen namelijk binnen twee weken geleverd worden bij de consument. “Met deze scherp geprijsde terrasschermen wordt het product breder toegankelijker”, aldus Lisette van Zelst van Luxaflex Nederland. “Zo leveren we semi-maatwerk tegen een instapprijs.”

Plisséfit
Opvallend is ook de stand van Unilux. De naam van de Nederlandse horrenleverancier is daarop amper terug te vinden. De nieuwe Plisséfit wordt daarentegen wel groots op de wand aangekondigd. Bijna alsof het een merk op zich is. “Sommige bezoekers zijn daardoor wat in verwarring. Zo van: waar is deze stand van?”, lacht directeur Patrick van Loosbroek die niet te klagen had over de belangstelling.
De nieuwe plisséhordeur is standaard ‘op’- of ‘in de dag’ te monteren zonder toevoegingen. De hordeur vormt één geheel met het kozijn en door zijn compactheid valt hij nu nog minder op, aldus de fabrikant uit Boxtel die in 1999 als eerste de nieuwe Japanse plisséhordeur op de Nederlandse markt introduceerde.
Volgens directeur Patrick van Loosbroek is het succes van de Japanse plisséhordeur niet onopgemerkt gebleven. “Zelfs zo sterk dat we steeds vaker werden geconfronteerd met alternatieven van andere fabrikanten.” Om de concurrentie voor te blijven op het gebied van kwaliteit heeft Unilux besloten om de plisséhordeur niet meer in te kopen bij een Japanse leverancier, maar deze voortaan zelf te maken in eigen beheer in de fabriek in Boxtel. Het resultaat is de nieuwe gepatenteerde plisséhordeur: de Plisséfit. Door de toegepaste techniek is deze tevens beter geschikt voor de exportmarkt. Door een ‘in’- en ‘op de dag’ combinatie te maken, is de deur gemakkelijk buiten te plaatsen en toepasbaar in ieder land en voor ieder type kozijn, zonder omslachtige hulpprofielen. Buiten Japan en Nederland draaien de achterdeuren namelijk naar binnen in plaats van naar buiten.

Verosol
Op de stand van Verosol op de Intirio ligt de nadruk niet zozeer op de nieuwe producten. Meer op de manier waarop de producten als functionele binnenzonwering naar de klant toe gepresenteerd moeten worden. De fabrikant uit Eibergen presenteert hiervoor een nieuw presentatiemeubel: compact, slechts zestig centimeter breed, maar waar wel het hele verhaal van de belangrijkste USP’s van Verosol wordt verteld: warmtewerend in de zomer, isolerend in de winter en ook nog eens sfeercreërend.
Managing director Jan-Joost Bosman van Verosol Nederland: “Anderhalf jaar geleden hebben wij ons Studio Concept geïntroduceerd waar dealers onze producten in hun showroom kunnen presenteren. Dat was met name bedoeld voor de zonweringdealers die zich vooral op de zakelijke markt richten. Ons nieuwe presentatiemeubel is veel meer een laagdrempelige tool om de particuliere klant snel te informeren.”
Warmtewerend, isolerend en sfeercreërend zijn volgens Bosman claims naar de klant toe die er toe doen. “Wij communiceerden dat al wel naar de markt toe, maar met ons nieuwe meubel ondersteund door een aantal aansprekende visuals scherpen we onze positionering aan door heel duidelijk te zeggen wat wij doen.” Verosol richt zich daarbij niet alleen op de zonweringspeciaalzaak maar ook steeds meer op de woninginterieurwinkel. “Daarom staan we ook bewust op deze beurs”, aldus Bosman.
Net zoals Luxaflex komt ook Verosol met een goedkoper instapmodel. Vanaf medio april zijn er onder de naam CollectionOne rol- en plisségordijnen te koop tegen een aantrekkelijke prijs, aldus de fabrikant. Het gaat hier om een meer basic collectie met een keuze uit minder kleuren en alleen handbediend.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2013 - februari | Pagina(s) 25,26,27
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken