'Je ziet dat veel winkels slecht contact met de klant houden'
 
Vitrona lokt klant met creatieve acties de winkel in
Vorig jaar won Vitrona uit Naaldwijk de Zonvakker van het Jaar. De jury prees het bedrijf vooral om zijn proactieve houding naar de klant toe. Ook dit jaar bedacht Vitrona weer een paar creatieve ideeën. Zo plaatsen ze spandoeken, stonden ze op twee braderieën en is er zelfs een bridgetoernooi in de winkel.
 
Ook bij de Zonvakker van het Jaar 2011 merken ze dat de markt last heeft van de economische crisis. Toch hopen ze bij Vitrona aan het einde van het jaar een kleine plus te kunnen schrijven. Het bedrijf heeft dit dan met name te danken aan zijn proactieve houding naar de klant toe. De jury van de Zonvakker van het Jaar prees hen daar vorig jaar ook al voor. Zo bracht Vitrona in 2011 een eigen krant uit en jaarlijks sturen ze alle klanten een kerstkaart met daarop hun winteractie. Dit jaar gooien ze het over een hele andere boeg. Onder andere met reclamespandoeken langs de kant van de weg, de deelname aan twee braderieën en zelfs een bridgetoernooi bij hen in de winkel in Naaldwijk. Meer daarover verderop in dit interview met Jack van der Voort. Eerst blikken we nog even met hem terug.

Hebben jullie het winnen van de Zonvakker van het Jaar nog publicitair ‘uitgebuit’?
“Ja, gelijk nadat we de prijs hadden gewonnen, hebben we breed de regionale pers benaderd met persberichten en foto’s. Dat leverde aardig wat gratis publiciteit op. Daarnaast staat het ook op onze offertes, facturen en briefpapier. En ook onze visitekaartjes hebben we opnieuw laten drukken met daarop de vermelding dat we Zonvakker van het Jaar zijn geworden. Verder hebben we op onze kozijnenafdeling een grote lauwerkrans laten maken die nu aan de voorkant van ons pand hangt. Het is niet zo dat je met het winnen van zo’n vakprijs vanzelf allemaal nieuwe klanten binnen krijgt, maar je kunt het wel meenemen in je verkoopgesprek en zeggen dat je bent uitgeroepen tot het beste zonweringbedrijf van Nederland. Je wekt daarmee toch een stukje extra vertrouwen bij de consument.”

In hoeverre is die consument verandert? En wat merken jullie van de economische crisis?
“Je merkt wel dat de consument wat terughoudender is en meer de hand op de knip houdt. Als ondernemer moet je er wat meer bovenop zitten. En de klant meer aandacht geven. Niet alleen in het verkoopgesprek zelf maar ook daarna. We gaan nu op vaste dagen klanten nabellen die van ons een offerte hebben gehad. Daar gaan we binnenkort in onze organisatie vaste afspraken over maken. Wat je bij heel veel winkels ziet, is dat er heel slecht contact met de klant wordt onderhouden. Enerzijds vinden klanten het misschien vervelend als ze worden nagebeld, anderzijds hangt het er helemaal van af hoe je dat vraagt. Als een klant weet dat hij na twee weken wordt gebeld dan vindt hij dat vaak helemaal niet erg. Sterker nog, als je nooit meer iets hoort, voel je je als klant ook niet serieus genomen.”

Hoe is 2012 voor jullie verlopen?
“We hopen aan het einde van het jaar nog een kleine plus te kunnen schrijven. Maar het is wel een raar jaar hoor, we moeten er hard aan trekken. Eind juli hebben we er bewust voor gekozen om samen met Luxaflex Outdoor er nog een extra actie tegen aan te gooien waarbij we een gratis motor weggaven ter waarde van 300 euro. Omdat het laagseizoen bij de krant was, hebben we met ons lokale weekblad goede afspraken kunnen maken en allemaal achterpagina’s kunnen reserveren tegen een schappelijke prijs. Als je adverteert moet je dat ook goed doen, vinden wij. Dus geen kwart pagina’s maar gelijk hele achterpagina’s die goed opvallen. Het argument dat adverteren in de zomer niet werkt, omdat klanten dan op vakantie zijn, gaat niet op. We richten ons vooral op de 45 plus markt en die gaat vaak veel meer buiten het seizoen op vakantie. De actie heeft dan ook heel goed gelopen.”

De jury prees jullie om jullie proactieve houding. Wat hebben jullie dit jaar gedaan om de klant naar de winkel te krijgen?
“We hebben niet zoals vorig jaar opnieuw een krant uitgebracht. Dat was ook meer in het kader van onze tweede vestiging die we in Berkel en Rodenrijs hadden geopend. We zijn dit jaar wel actief naar buiten getreden door op braderieën te staan. We waren daar een jaar geleden al mee begonnen in Berkel en Rodenrijs. We hadden daar geen kraampje gehuurd, maar gewoon twee plekken afgenomen waar we een bus hebben neergezet met allerlei producten van ons. Dit jaar hebben we ook vier dagen lang samen met een hovenier op de braderie in Naaldwijk gestaan. We hebben daar wat kunstgras neergelegd met daarop vier mooie designparasols van Symo. Van te voren vraag je je af: Past deelname aan een braderie bij ons bedrijf? Maar achteraf zijn we heel blij dat we het gedaan hebben.”

Want wat heeft de deelname aan de braderie voor jullie opgeleverd?
“In de eerste plaats komen daar natuurlijk duizenden mensen op af. En die zien allemaal je naam. Allemaal mensen die je normaal gesproken op zo’n dag niet in je winkel hebt. Verder hadden wij in Naaldwijk een prijsvraag uitgeschreven. Op onze stand stond een olijfboom waarvan de mensen konden raden hoe oud deze was. In totaal achthonderd mensen hebben daaraan meegedaan. Het mooie is dat je dan gelijk achthonderd emailadressen hebt, die je later weer aan je nieuwsbriefbestand kan toevoegen. Verder hebben we van de prijsuitreiking een foto gemaakt die weer in de krant heeft gestaan en natuurlijk ook bij ons op Facebook. Het leuke van zoiets is, dat je op een hele andere manier onder de aandacht komt, maar ook dat heel veel mensen jouw naam zo lezen.”

Een andere opmerkelijke actie is dat jullie regelmatig spandoeken ophangen met daarop de naam van Vitrona.
“Ook daarmee vergroot je niet gelijk je omzet, maar je komt wel op een creatieve wijze in beeld bij de klant. Belangrijk is natuurlijk wel dat je zo’n spandoek op een opvallende plek neerzet waar veel mensen komen. En het kost bijna niets. Een gemeentevergunning daarvoor heb je al voor 19,50 euro. In het verleden hebben we dat ook wel eens zonder gemeentevergunning gedaan. Dan stonden we gewoon ’s morgens om vijf uur op om tijdens een feest in het dorp midden in Naaldwijk een spandoek op te hangen waar op die dag duizenden mensen waren. We zitten er aan te denken om volgend jaar als het zonweringseizoen begint bij alle toegangswegen naar Naaldwijk een spandoek te plaatsen.”

Wat is jullie meest recente creatieve actie om meer traffic in de winkel te krijgen?
“We gaan eind oktober een bridgetoernooi bij ons in de showroom houden. In de showroom komen 25 tafels te staan en er doen in totaal honderd mensen aan dat event mee waarvoor wij ook de bokalen voor de prijswinnaars beschikbaar stellen. Het leuke van zo’n avond is dat je honderd mensen je showroom kunt laten zien in een ongedwongen sfeer. Natuurlijk komen die mensen om te bridgen, maar ondertussen maken ze ook kennis met je winkel. Bij verkoop draait het toch om gunnen. Op het moment dat iemand hier is geweest en een goed gevoel heeft bij de winkel, komt hij misschien wel terug als hij nieuwe zonwering nodig heeft. En ze vertellen ook weer aan anderen door dat ze op zaterdagavond hier zijn geweest. Als winkel moet je ambassadeurs hebben. Ik moet niet alleen het verhaal vertellen. Nee, laat de klanten elkaar over Vitrona vertellen. Dat werkt in de regel veel beter.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2012 - oktober | Pagina(s) 12,13,15
Categorie: Retail, Raamdecoratie
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken