Experience Center voor duurzame bouw
 
Raab Karcher opent Greenworks Academy
Raab Karcher heeft in Breda de Greenworks Academy geopend. Een 'experience center', gericht op het duurzame Greenworks-assortiment van Raab Karcher en bestemd voor alle partijen uit de bouwsector, van zzp'ers en kleine en grote aannemers, tot projectontwikkelaars, architecten en woningcorporaties. Zij kunnen er opleidingen, trainingen en informatiebijeenkomsten over duurzaam bouwen volgen, maar ook met al deze duurzame toepassingen werken. "Duurzaamheid heeft onze prioriteit. Juist in deze stormachtige tijd investeren wij hierin, zodat we klaar zijn voor de toekomst."
 
Indrukwekkend. Dat is de eerste gedachte bij binnenkomst in de gloednieuwe Greenworks Academy van bouwmaterialenhandel Raab Karcher. Kosten noch moeite lijken gespaard om er een prachtig centrum voor duurzame bouw van te maken. In het stijlvolle, ruimtelijk opgezette 'experience center' zijn niet alleen alle producten uit het Greenworks-assortiment overzichtelijk opgesteld, vooral ook biedt de Academy de mogelijkheid om voorlichting te geven over de toepassingen ervan en om bouwers er mee te laten experimenteren.
Greenworks is één van de speerpunten van Raab Karcher. Het is in twee jaar tijd uitgegroeid tot een compleet assortiment duurzame bouwproducten, waarmee een complete woning, zowel nieuwbouw als renovatie, gerealiseerd kan worden. Alle Greenworks-producten zijn getoetst op tien duurzame materiaal- en productie-eigenschappen, op gebied van de winning van grondstoffen, de productie, de bouwfase en de afdankfase.
Het assortiment telt inmiddels 100 goed op elkaar aansluitende producten en materialen, afkomstig van circa 50 leveranciers. Ruim 30 daarvan doen ook actief mee in de Greenworks Academy. Dat betekent dat zij in de Academy trainingen en productdemonstraties kunnen geven. Ook hebben alle deelnemende leveranciers in het pand een eigen nis, zeg maar een kleine etalage, tot hun beschikking, waar zij hun producten kunnen laten zien. "Een stukje pr richting de bezoekers van de Academy", aldus Ronald Siemons, manager marketingcommunicatie van Raab Karcher. Siemons benadrukt echter dat er binnen de opleidingsdoelstellingen van de Academy verder geen commerciële motieven een rol spelen. "Uiteraard willen wij ons duurzame assortiment goed in de markt zetten. Maar hier in de Academy gaat het puur om goede en objectieve voorlichting en training. Er worden geen specifieke producten of merken gepromoot."

Thema's
De indeling van de ruim en mooi opgezette Greenworks Academy is gebaseerd op drie thema's: leren, zien en doen. Er is een ruime zaal voor cursussen en opleidingsprogramma's, het thema 'leren' dus. In samenwerking met trainingsbureau Bouwradius worden trainingen gegeven door Raab Karcher zelf, maar ook door (clusters van) leveranciers. Het hart van de Academy is ingericht voor het thema 'zien'. Er staan twee modelwoningen opgesteld, één specifiek voor nieuwbouw, de ander voor renovatie. In deze witte huizen zitten de duurzame toepassingen in de schuifwanden verborgen. Als men deze wanden uitschuift, is te zien welke Greenworks-producten er in de woningen zijn gebruikt. Producten en materialen van verschillende merken en leveranciers worden daar naast elkaar getoond. Inventief is ook de mogelijkheid om op de buitenkant van beide woningen met een beamer films te vertonen, die vanaf een grote tribune kunnen worden bekeken. Voor het thema 'doen' tenslotte, biedt de Greenworks Academy een grote zaal waar leveranciers hun producten kunnen demonstreren en klanten en relaties ze kunnen uitproberen.
"Zo maken we het voor iedere bezoekersgroep aantrekkelijk", zegt Ronald Siemons. "Zzp'ers zullen waarschijnlijk minder interesse hebben in leren en liever willen doen. Voor hen is de demonstratieruimte heel interessant. Terwijl architecten en mensen van corporaties waarschijnlijk meer zijn geïnteresseerd in leren en zien."
Wat dat zien betreft zijn de modelwoningen helemaal voorbereid op de vele ontwikkelingen die op gebied van duurzaam bouwen ongetwijfeld nog gaan komen. De producten in de schuifwanden en nissen in de woningen kunnen eenvoudig worden vervangen door noviteiten, zodat in de modelwoningen direct de nieuwste ontwikkelingen te zien zijn.

Ambitieus
Raab Karcher steekt met deze Greenworks Academy z'n nek flink uit, erkent Ronald Siemons.
"De branche heeft het moeilijk en toch vinden wij dat we zo'n ambitieus project moeten neerzetten. Juist in deze stormachtige tijd. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de bouwwereld. Het heeft onze prioriteit, daarin willen we fors investeren. En dan niet halfbakken, maar direct helemaal goed."
De bouwsector raakt ook steeds meer geïnteresseerd in duurzame oplossingen, zo heeft Raab Karcher onderzocht.
Siemons: "Bij grote projecten is duurzaamheid vaak al een vast onderdeel in het bestek. Niet alleen de grote klanten, maar ook kleine bedrijven en zzp'ers vinden het steeds belangrijker. Is het niet vanuit henzelf, dan komt het wel vanuit de klant. Er komt een nieuwe generatie mensen, die duurzaamheid steeds meer vanzelfsprekend vinden en ook een kleine verbouwing op die manier willen realiseren. De zzp'er die daarin nu al meegaat is op de toekomst voorbereid en loopt voor op veel van zijn collega's."

Leveranciers
Aan de andere kant zijn ook leveranciers zeer geïnteresseerd om trainingen en demonstraties te verzorgen in de Academy, zegt Ronald Siemons. "We hebben uiteraard veel gesprekken gevoerd met leveranciers. Zij willen demonstreren, hun verhaal kwijt, maar zelf hebben ze daarvoor lang niet allemaal de mogelijkheden. Niet qua ruimte, maar ook niet om dat goed te organiseren. Wij bieden hen alle faciliteiten."
En dan doelt Siemons niet alleen op de ruimte die de Greenworks Academy biedt, maar ook kan Raab Karcher organiseren dat leveranciers en bouwers elkaar daar ontmoeten. Siemons denkt dat er met name veel interesse zal zijn voor geclusterde trainingen en demonstraties. Bijvoorbeeld een dag of dagdeel helemaal in het teken van isolatie, met meerdere leveranciers. "Dan kan het zijn dat zeg maar Isover, Rockwool en Kingspan op een gezamenlijk moment trainingen geven. Voor bouwers veel interessanter om dan naar ons toe te komen en ook de leveranciers willen dat graag op die manier doen. Op deze manier kunnen we vraag en aanbod prima bij elkaar brengen."
 
 
◀ Terug Delen
 
WAM• Woning Afbouw Magazine | 2012 - november | Pagina(s) 8,9,10,11
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken