Verkoper blijft cruciaal in de afrondende fase
 
Baden & wellness op zoek naar juiste marktstrategie
Diverse A-merken op gebied van wellness lijken momenteel op spoorzoekers. Nu de retail het moeilijk heeft, storten zij zich wat meer op een directe benadering van de consument. Andere branches komen daar echter al weer van terug. Communicatie -ook over noviteiten- naar de verkopers in de showroom blijkt onmisbaar.
 
“We gaan ons in de komende tijd maar eens richten op de eindconsument”, is een opmerking die we steeds vaker horen vanuit de badkamerproducenten. Maar juist met die naamsbekendheid van de diverse merken bij de consument is het slecht gesteld. Ondanks reclame-inspanningen in het verleden kent de consument die op zoek is naar een bad alleen maar de merken Villeroy & Boch (21 procent) en Sphinx (13 procent). Dat is op zich niet verwonderlijk, aangezien de consument maar één keer in de acht of twaalf jaar op zoek gaat naar een nieuw bad en zich pas dan in dat product verdiept. De kracht van de A-merken ligt daarom met name in de bekendheid bij de retailer en verkoopmedewerker en in de aanwezigheid in zijn assortiment en showroom.

Marktstrategie
Dat is een conclusie die aangrenzende woonbranches, zoals de keukenmarkt, inmiddels al getrokken hebben. Ook daar hebben fabrikanten geprobeerd om de keukenconsument rechtstreeks te benaderen; en zij zijn van die keuze al snel teruggekomen.
“Wij hebben de afgelopen tijd heel goed gekeken naar onze marktstrategie in Nederland”, zeggen bijvoorbeeld Markus Miele, directeur-eigenaar van het Miele-concern en Sjaak Brouwer, directeur van Miele Nederland. “Om voldoende inzicht te krijgen in onze groeimogelijkheden hebben we intensief gesproken met consumenten en met vakhandelaren, door middel van panel-onderzoek en focus groups. Wat we vanuit het Nederlandse onderzoek geleerd hebben, is dat juist de rol van de vakhandel heel belangrijk blijkt te zijn. Aan het eind van het hele oriënteringsproces is de invloed van de dealer heel groot. We willen daarom een verdergaand partnership met de winkelvloer, met onze dealers. Wat we weten: daar gebeurt het, op de winkelvloer. En vanuit onze retailers leerden we dat zij heel erg in zijn voor partnership.”
Zo ook ATAG Nederland; marketing manager Michiel Damhuis: “Wij geloven dat de kwalitatieve vakhandel een heel belangrijke speler blijft voor onze inbouwapparaten, om deze goed te distribueren. De vakhandel is en blijft de expert voor de verkoop van inbouwapparaten. De verkoper blijft cruciaal in het verkoopproces in de afrondende fase.” Communicatie naar de retailer en de showroomverkoper zijn derhalve onmisbaar in het verkoopproces.

Noviteiten
Voor de retail blijven de A-merken immers van groot belang, aangezien juist die producenten zorgen voor een voortdurende stroom aan innovaties. In de afgelopen vak- en consumentenbeurzen waren weer tal van noviteiten te ontdekken. We noemen er hierbij een aantal:
• Villeroy & Boch breidt haar Loop & Friends-collectie uit van alleen wastafels naar ook baden. ‘Goed design kent veel vrienden’ is het motto van deze collectie. In de wastafel-serie werd al gespeeld met geometrische vormen en deze badserie biedt flexibiliteit voor individuele badkamerontwerpen. “De baden onderscheiden zich net als de rest van de collectie door het eenvoudige maar weldoordachte concept”, belooft V&B. Er is een keuze uit 22 modellen in alle gangbare maten, in twee kleuren (Wit Alpin en Star White) en twee binnenvormen (ovaal of rechthoekig). “Om de Loop & Friends badencollectie compleet te maken, zijn er speciale badaccessoires ontwikkeld, zoals een badplank en een zacht multifunctioneel kussen, wat te gebruiken is als hoofdsteun, als zitje in het bad of als voetensteun. En om nog meer ontspanning uit het baden te halen, kunnen alle baden worden uitgerust met een whirlpoolsysteem.”
• De badrandcombinaties voor Cleopatra baden en whirlpools zijn uitgebreid. De badrandthermostaat is de jongste productlijn van Hansgrohe en is ontworpen door Phoenix Design. Deze kranenset past op elk Cleopatra bad. De handdouche wordt verzonken in het bad, waardoor het geheel mooi samensmelt.
• Het badenassortiment van Riho omvat ook fraaie accessoires, zoals hoofdkussens en handgrepen.

Compacte oplossingen
• Sealskin heeft een nieuwe badserie met rechthoekige baden en compacte oplossingen. De serie is optioneel verkrijgbaar met een onderbouwmeubel. “De Urban baden hebben een luxe uitstraling door de brede, hoge randen”, zo vertelt de producent. “Van binnen is het bad ruim en ergonomisch. Er is speciale aandacht besteed aan esthetiek. Zo is de traditionele bedieningsknop voor de afvoer vervangen door een onzichtbare afvoer-/overloopcombinatie met instelbare overloophoogte voor een extra hoog waterniveau.” Het Urban ligbad is ook verkrijgbaar met een meubel, dat onder de brede rand van het bad geplaatst wordt. Dit creëert opbergruimte zonder gebruik van extra vloeroppervlak.
• Laufen Solutions biedt compacte badopstellingen voor kleine ruimten; dit assortiment is uitgebreid met nieuwe acrylbaden. Enkele voorbeelden zijn het rechthoekige bad 1700 x 750 mm, het hoekbad in 1500 x 1500 mm en het ovale (zowel inbouw als vrijstaand) in 1700 x 750 mm. Als alternatief biedt Laufen nu ook enkele baden uit geëmailleerd staal. Voor haar wellness-assortiment introduceert Laufen een nieuw bedieningssysteem voor haar whirlpoolbaden. De touch-sensoren zijn als het ware weggewerkt in de badrand.
In de Laufen Palomba collectie is een nieuwe vrijstaande badkuip toegevoegd. Dit bad heeft asymmetrische en geometrische vormen en een hoge rug. “De natuurlijke vormen passen bij de contouren en ergonomie van het menselijk lichaam en bieden een maximum aan badcomfort.”

Douchebad-combinatie
• Artweger heeft, sinds het bedrijf in 2010 de Twinline 2 op de markt bracht, diverse internationale awards voor dit programma ontvangen. Er blijkt dus duidelijk behoefte te zijn aan een dergelijke douche-badcombinatie: een volwaardige douche met een comfortabele badkuip. De badkuip kan daarbij ook voorzien worden van een bijzonder decor.
• Het IlBagnoAlessi programma One, van designer Stefano Giovannoni, is uitgebreid met een acryl-bad van 2030 x 1020 mm. Het is geschikt voor halfinbouw; en naar wens kan een whirl-systeem worden ingebouwd.
• Het whirlpoolprogramma van Wisa bevat vijf verschillende systemen, ‘om badkamers om te toveren tot luxe wellnessruimtes’. Van eenvoudig tot zeer uitgebreid, met onder andere verwarming, chromotherapie en rugjets. Wisa combineert de systemen met een breed scala aan acrylbaden: ergonomisch vormgegeven baden voor optimaal comfort, moderne baden en zeer compacte baden voor de kleinere badkamer; maar ook met hoekbaden en modellen die extra diep zijn.

Volledige inrichting
Ook van buiten de traditionele badenproducenten komen noviteiten de showrooms in. Zo heeft badmeubelspecialist Detremmerie afgelopen jaar haar programma uitgebreid met producten voor een volledige badkamerinrichting, onder de naam You & Me. Naast het badmeubel en de bijbehorende hangkasten kunnen niet alleen een passend toilet en bidet, maar ook een bijpassend bad geleverd worden. “Het vrijstaande bad, vervaardigd uit kunstmarmer, is heel strak qua vormgeving”, aldus Koen Ducatteeuw van Detremmerie. “Het materiaal is beresterk en volledig massief en toch qua gewicht makkelijk verhandelbaar. Eventuele lichte krasjes in het bad kunnen makkelijk met autopolish worden verwijderd.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2012 - oktober | Pagina(s) 16,17,18,19
Categorie: Baden en whirlpools
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken