Heco met rijdende academie het land door
 
"Voorlichting aan gebruikers en informatiebron voor innovatie"
De Duitse schroevenfabrikant Heco Schrauben heeft sinds enkele jaren z'n eigen Heco-academie in thuishaven Schramberg in het Duitse Zwarte Woud. Daar worden cursussen en seminars gegeven over de producten van Heco en toepassingen daarvan. Voor Nederlandse dealers en eindgebruikers is de academie ver van huis. Daarom rijdt de Nederlandse Heco-agent van Jac. Lowie en zoon tegenwoordig met een mobiele academie door het land.
 
Uiteraard heeft de Heco-mobiel als doel om de positie van de schroevenfabrikant op de Nederlandse markt verder te verstevigen. Daar draait directeur Maarten Lowie van Jac. Lowie en zoon zeker niet omheen. Maar tevens is deze 'rijdende academie' voor Heco een belangrijk middel om optimaal voeling te houden met de markt en de eindgebruikers van de producten, stelt Lowie. "Zo horen we wat er leeft, welke problemen de mensen tegenkomen. Met nieuwe producten proberen we voor die problemen dan weer een oplossing te bieden. Op die manier versterken we elkaar."
Het belang van schroeven wordt nog wel eens onderschat. Lowie: "Een schroef lijkt een algemeen goed, maar er is veel verschil in toepassing en kwaliteit. Vergeet niet, een gebouw hangt van schroeven aan elkaar. De constructieve waarde van de schroef moet optimaal zijn. Je schroeft twee dakspanten aan elkaar, maar voorwaarde is vanzelfsprekend dat dat ook voor jaren blijft zitten. Daarnaast moet de schroef goed verwerkbaar zijn. Het zijn zaken die voor Heco essentieel zijn en die we onze klanten en gebruikers graag goed uitleggen."
Namens Heco doet dat technisch adviseur en demonstrateur Wim van Beek, zelf jarenlang actief geweest als timmerman in de bouw. Van Beek rijdt vrijwel dagelijks met de Heco-mobiel het land door. Al dan niet op afspraak gaat hij bij groothandels in ijzerwaren en bouwmaterialen langs om baliemedewerkers, verkopers en inkopers voor te lichten over de Heco-producten. "Medewerkers van een groothandel hebben met heel veel producten te maken. Het is onmogelijk dat ze overal evenveel verstand van hebben. Daarom demonstreren wij onze producten, op die manier kunnen we heel specifieke kennis overbrengen. Op hun beurt kunnen zij de kenmerken van de schroeven weer overbrengen op hun klanten, de verwerkers. Dat is ook veel leuker dan alleen maar over de prijs praten."

Interactief
Het voordeel van deze interactieve demonstraties is dat er vaak discussies ontstaan tussen deelnemers over praktijksituaties, zo ervaart Wim van Beek. "Vaak komen er problemen ter sprake waar mensen tegen aan zijn gelopen. De een heeft dit meegemaakt, de ander weer dat. Wij proberen oplossingen aan te dragen. Maar ook levert het ons veel nuttige informatie voor onze nieuwe producten."
Die worden ontwikkeld bij het moederbedrijf in Schramberg. Daar wordt continu gewerkt aan verbetering van de schroeven, zowel constructief als wat betreft verwerkbaarheid. Als voorbeeld van een nieuw product dat op basis van deze informatie is ontwikkeld, noemt Maarten Lowie de nieuwe vlonderschroeven, die zonder voorboren verwerkt kunnen worden, en de nieuwste beslagschroef uit de Heco-Topix serie. Een speciale schroef met Heco-Topix geometrie en een op maat gemaakte verzonken kop, die volgens Lowie perfect verzinkt in het scharnier. De stevige schroef heeft uittrekwaarden die zijn berekend op de grotere en dus zwaardere deuren.

Scholen
Heco wil overigens verder gaan dan enkel de handel en verwerkers voorlichten over z'n producten. Het technisch onderwijs kan ook gebruik maken van de Heco-mobiel, zegt Maarten Lowie. "We komen scholen en hun leerlingen vaak tegen op de beurs. Hartstikke leuk en inspirerend. Jongeren kijken toch weer vaak anders tegen producten aan, dan verwerkers die al jarenlang in het vak zitten. Jongeren staan nog veel meer voor nieuwe ontwikkelingen open. Scholen kunnen ons benaderen en dan komen we ook bij hen langs."
Lowie stelt dat ontwikkeling en innovatie altijd al belangrijke pijlers zijn geweest van Heco. Ook in de tijd dat het ons economisch allemaal voor de wind ging. Dat het nu meer nodig is om innovatief te zijn dan een aantal jaren geleden, bestrijdt Maarten Lowie.
"Ook in de goede jaren hebben wij nooit gedacht dat het allemaal wel vanzelf gaat en dat we toch wel verkopen. Toen waren we net zo serieus bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten of de verbetering van bestaande, dan nu. Dat is onze kracht. Bedrijven die achterover hebben geleund, omdat ze toch wel verkochten, die hebben het nu moeilijk. Maar innovatie was de kracht van Heco en is dat ook nu. Wij maken niet wat we kunnen, maar waar de markt behoefte aan heeft. Dat is onze kracht."







 
 
 
KlusPro | 2012 - augustus | Pagina(s) 11
 
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel
Vertaal via Google
Uw mening
Met hoeveel procent verschilt uw omzet dit jaar van vorig jaar?