'Klant wil totaalplaatje zien maar ook ontzorgd worden'
 
Ambiance Groningen nu Home Motion Centre
Een jaar geleden gingen Alex Bakker en Ronald de Rooij met Ambiance Groningen van start. In een jaar tijd is er veel gebeurd. De naam Experience Centre bestaat inmiddels niet meer. Maar Groningen is wel één van de zes nieuwe Home Motion Centres van Ambiance. Natuurlijk merkt het tweetal de crisis. 'Maar belangrijkste is dat we een goede basis hebben staan; met een mooie showroom en een goede organisatie.'
 
Het is inmiddels een jaar geleden dat Alex Bakker en Ronald de Rooij een Ambiance Experience Centre in Groningen openden. Het is een franchise-constructie waarbij ze zelf voor 49 procent eigenaar zijn en Ambiance Zonwering in Tilburg 51 procent van de aandelen heeft. Alex Bakker en Ronald de Rooij werkten jarenlang bij Waterborg Zonwering in Groningen. “Maar we hadden beiden altijd al de ambitie om eens voor onszelf te beginnen”, verklaart Alex Bakker. Nadat ze in gesprek raakten met Ambiance ging het balletje snel rollen en werd er een pand van maar liefst vijfhonderd vierkante meter gevonden aan de Kieler Bocht, op een zichtlocatie vlak aan de Ringbaan Zuid in Groningen.
Bij de inrichting van de winkel werd het tweetal bijgestaan door de vaste styliste van Ambiance Zonwering. “Een combinatie van geel, bruin, oranje en paars zouden we zelf nooit verzonnen hebben. Ze kwam met zeven verschillende kleuren aan. Met voor de zomerhoek een terrasscherm met een gele achterwand en verderop een meer oranje herfsthoek waar een terrasoverkapping staat. Ook de diverse fotowanden geven veel sfeer in de winkel. Verder is ook de oude houten vloer haar idee. Toen we ‘m aan het leggen waren, hadden we onze twijfels, maar het straalt echt veel warmte uit.”
De naam Experience Centre, twee jaar geleden door Ambiance geïntroduceerd bij een paar grote winkels die zich meer op sfeer en beleving gingen richten, bestaat inmiddels niet meer. Bij een Experience-winkel denkt de klant, aldus Ambiance, iets teveel dat ze zich daar een hele dag kunnen vermaken. En dat is nou ook weer niet het geval. In plaats daarvan heeft Ambiance nu een zestal Home Motion Centres geopend waarvan de vestiging in Groningen er een is. Met dus veel aandacht voor het Home Motion-concept van Somfy. Het gaat om een pilot gebaseerd op het Home Motion House in Amsterdam.

Marktbenadering
Alex Bakker en Ronald de Rooij mogen met recht trots zijn op hun winkel. De inrichting ziet er erg goed uit. Helemaal van nu. Maar is er binnen Groningen, vooral nu het economisch minder gaat in Nederland, ruimte voor een nieuwe zonweringspeciaalzaak? Alex Bakker: “Toen we nog voor Waterborg werkten, deden we niet zo veel aan marktbenadering. Maar wij zijn ervan overtuigd dat als je wat meer je best doet, er nog veel te halen is. We kiezen voor het midden en het hogere segment en proberen de kwaliteit van onze producten te benadrukken. In het eerste jaar hebben we vooral geadverteerd met commercials via RTV Noord, de regionale radio en tv-zender. Dat is een goed medium. Onze doelgroep is 40 plus. En die luisteren en kijken naar regionale radio en televisie. Verder is het landelijke adverteren van Ambiance Zonwering met de sponsoring van het weer van RTL4 in het voorjaar een mooie aanvulling daarop. Echt veel adverteren via de regionale krant doen we eigenlijk niet. Daarvan hebben we het gevoel dat het erg weinig effect heeft. Het adverteren via de krant is ook een beetje geweest, denken wij. De klant onthoud jou eerder via spots op radio en televisie.”

Trekt weer aan
Terugkijkend op het eerste jaar is het tweetal tevreden. “Niet qua omzet”, zegt Ronald de Rooij. “Je merkt toch dat de klant door de crisis wat meer de hand op de knip houdt. Waar je vroeger gewoon voelde dat de klant uit zichzelf ja ging zeggen, moet je nu veel meer achter de offertes aanbellen. En dat willen we ook weer niet teveel doen. We willen niet pusherig overkomen bij de klant. Met name van november tot januari is het erg rustig geweest. Veel minder traffic vergeleken bij voorgaande jaren. Maar dat is ook een geluid dat je van andere collega’s hoort. Sinds begin februari merken we dat de boel weer aantrekt. We zijn deze week harstikke druk geweest. We hebben er dan ook alle vertrouwen in. Het belangrijkste is ook gewoon dat we een goede basis hebben staan. Met een mooie showroom en een goede organisatie. Daar kunnen we verder op bouwen”, aldus Ronald de Rooij.

Samenwerken
Wat Alex Bakker en Ronald de Rooij merken is dat de P van Partnership in de marketingmix steeds belangrijker wordt. “Voor de tuinmeubelen zijn we bijvoorbeeld al een samenwerking aangegaan met Supercamp die hier iets verderop zit. Zij leveren hier de tuinmeubelen bij ons in de showroom. De klant wil niet alleen een totaalplaatje zien maar ook steeds meer ontzorgd worden. Klanten vinden het prettig als je ze alles uit handen neemt en dat ze alles op één plek kunnen kopen. Niet alleen de tuinmeubelen, maar bijvoorbeeld ook de verlichting, vlonders en de bestrating. Ook voor de verkoop daarvan gaan we op zoek naar goede partners in de regio waarmee we kunnen samenwerken.”
Over in hoeverre er binnen Ambiance kan worden samengewerkt en samen kan worden ingekocht, is het tweetal duidelijk. “Centraal landelijk tuinmeubelen inkopen via Ambiance kan voordelen opleveren. Bijvoorbeeld een flinke kostenbesparing. Maar anderzijds moet je ook uitkijken dat je dat soort zaken niet teveel landelijk wil doen. Door lokaal samen te werken met bedrijven, kun je elkaar soms veel beter versterken. Op het moment dat je vanuit het hoofdkantoor van Ambiance in Tilburg ergens landelijk tuinmeubelen inkoopt, ontstaat er geen wisselwerking. Anderzijds kan ik me wel voorstellen dat wij in de toekomst een grote klus die we alleen niet aankunnen, samen oppakken met een andere Ambiance-dealer hier in de regio. Een luxeprobleem waar wij niet moeilijk over doen”, lacht Alex Bakker.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2012 - maart | Pagina(s) 18,19,21
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google