'De kleinste, maar de beste'
 
Klusmeester streeft naar topniveau 
De kracht van klusorganisatie Klusmeester? 'Kwaliteit', antwoordt directeur Klaas van der Ploeg zonder enig aarzelen, maar zich tegelijkertijd realiserend dat die woorden niet al te verrassend klinken. 'Iedereen zegt natuurlijk dat die kwaliteit levert. Maar het verschil is dat Klusmeester dat ook echt invult.' 
 
Dat invullen doet Klusmeester op meerdere fronten, vertelt Van der Ploeg. Niet alleen wordt van een bij de Klusmeester aangesloten vakman verwacht dat hij allround inzetbaar is en zich regelmatig bijschoolt. Maar ook worden hoge eisen gesteld aan diens ondernemersvaardigheden. Van het goed en netjes kunnen communiceren tot het opstellen van een heldere en zeer gedetailleerde offerte. Dat laatste vormt de basis voor een goed klusbedrijf, stelt Klaas van der Ploeg.
"Een offerte moet perfect zijn. Je moet exact aangeven welke materialen je gebruikt, wat je precies gaat doen, maar ook wat je niet doet. Wie voert de rommel af na een verbouwing, het zijn allemaal zaken die vooraf duidelijk moeten zijn, om achteraf problemen te voorkomen."
Een Klusmeester werkt bij voorkeur op basis van aangenomen werk, niet op uurbasis. Ook dat zorgt voor duidelijkheid. Verder laat hij de klant niet zelf meewerken aan een klus. "Als er dan achteraf iets mis is gegaan, dan heeft de Klusmeester het gedaan. Dat soort zaken moet je voorkomen", aldus Van der Ploeg.

Advies
Maar ook communicatie, luisteren en de klant adviseren, zijn zaken die nieuwe Klusmeesters in een vierdaagse cursus worden geleerd. Daarbij is het allereerst het belangrijk dat een Klusmeester er netjes bijloopt.
Van der Ploeg: "Een Klusmeester moet er representatief uitzien. Nette kleding, geen tattoos van onder tot boven op de armen. Het zijn dingen die wij belangrijk vinden. En vooral moet een Klusmeester een goed gesprek kunnen voeren met de klant en daarin de leiding durven nemen. Niet alleen aanhoren wat de klant wil, maar daarop gericht doorvragen en adviseren. Zo kom je er samen met de klant achter wat hij nou exact voor ogen heeft en kan je optimaal aan zijn wensen tegemoet komen."
Maar naast het ondernemerschap en de communicatie besteedt Klusmeester ook continu aandacht aan de technische vaardigheden van aangesloten vakmannen. Zo gaan de ongeveer dertig Klusmeesters regelmatig terug in de schoolbanken om nieuwe NEN-certificaten te behalen. Recent nog op het vlak van installatietechniek. Maar ook vraagt Klusmeester aan leveranciers om z'n vakmannen bij te spijkeren op productgebied. Onder meer Geberit, Velux, Technische Unie en Hager verzorgen zodoende cursussen voor Klusmeesters. "Dat vinden wij interessanter dan hoge kortingen", aldus Van der Ploeg.

Meetbaar
Vraag is natuurlijk of die door Klusmeester gepretendeerde kwaliteit in de praktijk ook zichtbaar is.
Van der Ploeg: "Kwaliteit meet je af aan klachten. Allereerst trainen wij onze Klusmeesters om eventuele klachten goed af te handelen. We adviseren hen ook om daarvoor jaarlijks een budget te reserveren, zeg zo'n 2.000 euro. Dan ben je ook financieel daarop voorbereid, mocht het aan de orde zijn. Maar uiteindelijk zijn er in de negen jaar dat Klusmeester nu bestaat slechts drie klanten met een klacht naar de geschillencommissie gestapt. Ik kan niet precies zeggen op hoeveel klussen, maar dat aantal ligt ver boven de 10.000. Dus het aantal serieuze klachten is niet eens in promille uit te drukken."
Die kwaliteit is volgens Klaas van der Ploeg een belangrijke reden dat aangesloten Klusmeesters het in deze lastige tijd nog steeds goed doen. De gemiddelde Klusmeester werkt ook in het wat hogere segment, bij klanten die nog wel iets te besteden hebben, maar wel waar voor hun geld willen. Vanuit het hoofdkantoor wordt Klusmeesters gewaarschuwd om niet onder de prijs, die landelijk varieert van circa 38 tot 45 euro, te gaan werken.
"Dat kan in deze tijd wel eens verleidelijk zijn. Maar wij vinden dat onze leden hun rug recht moeten houden. Als je eenmaal gaat zakken met je prijs, dan kom je daar maar moeilijk weer uit. Probeer je offertes goed uit te verdedigen, splits hem op in delen, zodat de klant niet alles in een keer hoeft te laten doen. Maar ga niet met je prijs zakken, dat is onverstandig."

Ondersteunen
Hoewel Klusmeesters volgens Klaas van der Ploeg het grootste deel van hun werk zelf binnenhalen en hen dat vooralsnog prima lijkt te lukken, wordt er vanuit het hoofdkantoor ook veel actie ondernomen om de aangesloten vakmannen te ondersteunen. Zo heeft Klusmeester deals gesloten met verschillende bedrijven of ketens dat zij voor onderhoudswerk een Klusmeester inschakelen. Verder wordt er vanuit het hoofdkantoor ook sterk ingezet op de thema's aangepast wonen en domotica. Steeds meer woningen moeten namelijk worden aangepast aan de wensen en fysieke gesteldheid van oudere bewoners. "Een enorme groeimarkt", aldus Van der Ploeg.
Een andere groeimarkt is die van de energiebesparing. Het Energie Prestatie Advies (EPA), mag zich volgens Klaas van der Ploeg verheugen in hernieuwde belangstelling en daar gaat Klusmeester op inzetten de komende tijd. Niet alleen worden Klusmeesters opgeleid om een EPA uit te brengen, zij kunnen de benodigde energetische verbeteringen in de woning of in het bedrijfspand vervolgens ook zelf uitvoeren.
"Daar zijn we nu hard mee aan het werk", vertelt Van der Ploeg. "Het is altijd belangrijk om als ondernemers nieuwe markten te zoeken, maar in deze tijd is dat extra hard nodig. Hier liggen nieuwe kansen en daarin kunnen wij onze leden uitstekend ondersteunen. Maar anderzijds drukken we onze leden op hun hart dat ze ook hun bestaande klanten respecteren, ook de allerkleinste. Want die heb je in moeilijke tijden ook hard nodig."
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2012 - maart | Pagina(s) 5
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken