'Op de oude locatie zaten we toch in een te stille hoek'
 
Kooloos opent nieuwe winkel in WoonThemaCentrum:
Kooloos Zonwering in Barneveld is verhuisd naar WoonThemaCentrum Van Manen. 'We zaten in een te stille hoek en misten de synergie met andere woongerelateerde bedrijven', aldus Christiaan Kooloos. Voor de buitenzonwering koos hij voor het Gallery Outdoor-concept aangevuld met terrasoverkappingen van Stobag en Itallum. Ook nieuw is het eigen kozijnenbedrijf.
 
Christiaan Kooloos (34) doet het goed. Samen met zijn personeel. Zijn zonweringloopbaan leest als een jongensboek. Dertien jaar geleden kwam hij in de zaak van zijn vader Theo (66) werken en in 2007 nam hij het over. Op dat moment was Kooloos Zonwering in Barneveld al als eerste in Nederland gestart met het SO Mado Sun Office-concept. Eind 2007 kwam er een tweede vestiging bij in Bunschoten-Spakenburg en ook het personeelsbestand groeit jaarlijks met twee tot drie personen. Verspreid over de twee vestigingen werken er nu elf mensen. Het succes van Kooloos Zonwering is ook de fabrikanten niet ontgaan. In 2008 stond het bedrijf in de finale van de Zonvakker van het Jaar en ook de afgelopen jaren was er telkens een top 10 nominatie.

Vier jaar geleden zijn jullie nog verhuisd naar een nieuwe locatie. Waarom opnieuw verhuizen?
“We zaten toch eigenlijk in een te stille hoek. Natuurlijk verkopen we een product waarvoor de mensen op stap gaan, ze komen wel naar je toe, maar we misten toch de synergie met andere woongerelateerde bedrijven. Je ziet dat dit tegenwoordig steeds vaker conceptmatig wordt aangeboden. Dat gebeurt ook in dit WoonThemaCentrum waar we nu zitten. Toen de kans zich voordeed en we hiervoor gevraagd werden, hebben we dat ook met beide handen aangegrepen. Op de oude locatie hadden we nog een lopend huurcontract tot de zomer van 2012. Maar daar hoefden we ons geen zorgen over te maken. De eigenaar van het WoonThemaCentrum is ons daarin tegemoet gekomen. We zitten dus niet met dubbele lasten.”

Op welke manier werken jullie binnen het WoonThemaCentrum samen. Welke synergie gaat ervan uit?
“Eind februari houden we de officiële opening, maar we zijn in november al open gegaan voor het publiek. In één van die eerste weken kwam hier een dame de winkel binnenlopen met een fles wijn onder haar arm. Ik feliciteerde de vrouw met de mooie aankoop die ze had gedaan bij een collega van mij in het WoonThemaCentrum gezien de fles wijn die ze had gekregen. Ze vertelde dat ze net een gashaard had gekocht maar dat ze ook nog zonwering nodig had. Een dag later zat ik bij haar aannemer en een week later tekende die vrouw ook bij ons. Die klant zou ik in het oude pand nooit hebben gehad omdat daar geen andere woonwinkels zitten.”

Volgens marketingstrateeg Cor Molenaar is samenwerking het speerpunt voor de toekomst. Adverteren jullie ook samen?
“Ja, we zitten hier met verschillende winkels. Een kachel- en haardspecialist, een parketzaak, een Bad in Beeld en een keukenspecialist En er komen nog een paar andere winkels bij. Sowieso op korte termijn een meubelzaak en een woninginrichter. In totaal is er tienduizend vierkante meters te verdelen. Op basis van die vierkante meters zijn wij verplicht om gezamenlijk de marketingpot te spekken. Dat wisten we van tevoren. Het gaat om twintig euro per vierkante meter. Dus als straks alles bezet is, hebben we op jaarbasis een marketingbudget van twee ton. Daar kun je regionaal leuke dingen mee doen om mensen mee te trekken.”

Waar zetten jullie qua adverteren op in?
“Crossmediaal. Naast locale en regionale kranten gaan we ook stevig adverteren via de regionale radiozenders. Daar wordt vooral door onze doelgroep goed naar geluisterd. Ook zijn we gezamenlijk aan het kijken naar de mogelijkheden van een eigen magazine. Maar dat nu nog te duur. Misschien haalbaar als ook straks de andere ruimtes verhuurd zijn. Op de radio hoor je trouwens niet de naam Kooloos Zonwering maar adverteren we met onze productgroepen zoals terrasoverkappingen, zonwering en raamdecoratie in combinatie met de naam WoonThemaCentrum Van Manen. En we hebben ook een gezamenlijke website waar de productgroepen van de verschillende winkels opstaan met een doorklik naar je eigen mini-website. Zo’n gezamenlijke website is ook erg belangrijk. Voor de meeste klanten begint de eerste oriëntatie op internet. En dan is het belangrijk dat je snel en goed gevonden wordt. Door samen te werken, met veel links en door naar elkaar te linken, kom je bij de zoekmachines hoger in de lijst te staan. Daar kun je als zelfstandige winkelier niet tegenop. Het voordeel van een gezamenlijke website is ook dat je het onderhoud ervan gezamenlijk kunt regelen. En mensen die op zoek zijn naar een keuken of een nieuwe badkamer worden automatisch geïnformeerd dat er binnen het WoonThemaCentrum ook zonwering wordt verkocht.”

Je opende in 2007 de eerste SO Mado Sun Office. Was het een kleine stap naar Luxaflex Gallery Outdoor?
“Nee, best een grote stap. Want het SO Mado sun Office voerden we al lang niet meer. Dat concept is nooit echt van de grond gekomen. Naar mijn mening is dat destijds niet goed opgepakt door Mado. Op een gegeven moment zeiden ze wel vanuit Eindhoven: ‘Heb geduld Christiaan, we komen met een nieuw concept.’ En dat is dus Luxaflex Outdoor geworden. Ik geloofde daar heilig in. Met name vanwege de mensen vanuit Hardinxveld-Giessendam waar Luxaflex gevestigd is. De marktbeleving die daar wordt tentoongespreid, en die we al kenden vanuit de raamdecoratie, is ongekend. En als je ook ziet in welke sneltreinvaart het Luxaflex Outdoor-concept wordt uitgerold, daar zit een power achter die bij Mado in Eindhoven ontbrak.”

Wat nog steeds ontbreekt bij Luxaflex Outdoor is de terrasoverkapping. Is dat een gemiste kans?
“Ja, dat vind ik ook het enige grote nadeel van het Luxaflex Outdoor-pakket. Er is nu binnen Hunter Douglas een werkgroep gestart om daaraan te werken. Samen met een andere dealer ben ik gevraagd om daarover mee te praten, maar in feite heeft dat natuurlijk veel te lang geduurd. Maar sinds ze vanuit Luxaflex in Hardinxveld zich bemoeien met wat er in Eindhoven gebeurt, is er wel iets veranderd. Maar die terrasoverkapping had er natuurlijk al jaren geleden moeten zijn.”

In de nieuwe showroom staan terrasoverkappingen van Stobag en Itallum. Wat verwacht je daarvan?
“In de oude showroom hadden we slechts één terrasoverkapping staan. Maar daar deden we best wel een aardige omzet mee. Dat was een handmatig schuifbare overkapping van Itallum. Met die ene terrasoverkapping vulden we een heel breed scala in: van vaste overkappingen tot volledige tuinkamers. Toen we hier achthonderd vierkante meter tot onze beschikking kregen, was het idee: ‘Als we dat nou ook eens goed inrichten met terrasoverkappingen, dan is er veel meer mogelijk.’ In totaal hebben we hier drie opstellingen van Stobag en twee van Itallum. Helemaal volledig ingericht, inclusief tuinmeubelen en andere accessoires. Die tuinmeubelen verkopen we overigens niet actief. Dat is meer bedoeld voor de aankleding. Maar je ziet gelijk dat het werkt. Al in de eerste weken, we waren nog maar net open, was de eerste tuinkamer al verkocht.”

Jullie verkopen sinds kort ook kunststof kozijnen, deuren en dakkapellen. Hoe is dat idee ontstaan?
“Dat is eigenlijk toevalligerwijs ontstaan. Toen ik in onderhandeling was met de heer Van Manen, de eigenaar van het WoonThemaCentrum, zei deze dat hij er ook een kozijnenbedrijf bij wilde hebben. De heer Van Manen heeft een heel duidelijke visie van wat hij er wel en niet in wil hebben. Het kozijnenbedrijf was een must voor hem. Hij liet toen al een naam vallen van een bedrijf die ook een behoorlijke tak zonwering heeft. Dat zag ik toen niet zitten als collega hier. Vandaar dat ik er zelf in ben gestapt. Ik heb toen een businessplan geschreven voor Kooloos Ramen en Deuren en ben naar de bank gestapt. Heel bijzonder, zeker in deze tijd, maar ik kreeg een startkapitaal van 50.000 euro. De ING geloofde heilig in het concept en in mij als ondernemer. Zonder dat ze cijfers hoefden te zien van het zonweringbedrijf. Kozijnen is in mijn ogen een echte groeimarkt en een welkome aanvulling op het overige pakket.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2012 - februari | Pagina(s) 12-15
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken