Internet snoept marktaandeel af van Ikea keukens
 
Uit onderzoek van Qudata blijkt:
De opmars van Ikea op het gebied van de verkoop van keukens zet dit jaar niet door. Dat blijkt uit het onderzoek Aankoopgedrag Keukenconsumenten 2011 van Qudata Markt- & Trendanalyses uit het najaar van 2011. Dit komt echter niet ten goede van de keukenspeciaalzaken maar van de internetverkoop.
 
De opmars van Ikea op het gebied van de verkoop van keukens zet dit jaar niet door. Dat blijkt uit het onderzoek Aankoopgedrag Keukenconsumenten 2011 van Qudata Markt- & Trendanalyses uit het najaar van 2011. Dit komt echter niet ten goede van de keukenspeciaalzaken maar van de internetverkoop.

Het aandeel van Ikea binnen de keukenverkoop is afgenomen van 23 naar 21 procent. Tegelijkertijd nam echter ook het aandeel van de keukenspeciaalzaken af van 84 naar 82 procent. Uit het Qudata-rapport blijkt dat de markt vooral verschuift in de richting van internetverkoop. Het percentage consumenten dat aangeeft een keuken te kopen of binnenkort te willen kopen via internet, is namelijk gestegen van 3 naar 5 procent.

Derk-Jan Rouwenhorst, projectmanager bij Qudata: “Dit past binnen de huidige ontwikkelingen waarbij de oriëntatie op keukens via internet in de afgelopen jaren al gestegen was. Maar liefst 79 procent van de consumenten geeft aan zich via internet te oriënteren voor de aanschaf van een keuken. De economische situatie stimuleert bovendien de gerichtheid op de prijs van een keuken. Eenderde van de consumenten verwacht korting bij het kopen van een keuken en 20 procent gaat voor prijsvergelijking.”

Het onderzoek werd afgelopen najaar gehouden onder ruim 500 consumenten die een keuken hebben gekocht of dat het aankomende jaar van plan zijn. Het rapport Aankoopgedrag Keukenconsumenten van Qudata is te bestellen in de webwinkel.
 
 
Delen
 
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google