'Met ons merk willen we wars zijn van alle opgeblazen prijzen'
 
Timo Wiesmeier van Bizan Keukens:
'Over de verkoopprijs van een keuken is bij ons niet meer te onderhandelen, want daar zit een normale, gezonde marge op', was de duidelijke stellingname van Timo Wiesmeier in de vorige KIM-editie. 'Ik kwam van buiten de branche en was verbaasd dat het zo'n ondoorzichtige markt was.' We praten graag even verder met de eigenaar van Bizan Keukens in Amsterdam Zuid-Oost.
 
In de pilot showroom van Bizan Keukens op het bedrijventerrein aan de Keienbergweg staan een aantal fraaie keukens opgesteld; Spaans fabrikaat. “De keukens zijn afkomstig van een fabrikant uit Spanje, die zowel high tech als ambachtelijk produceert en heel goed inspeelt op de huidige trends. Voor mij was dat een bewuste keuze, omdat de wereld al overspoeld wordt met Duitse producten”, legt Timo Wiesmeier uit. “Spanje is een land waar voor een redelijk betaalbare prijs, op een heel punctuele manier, zeer goede producten worden ontwikkeld.”

Individualisering
In maart van dit jaar werd de pilot showroom in Amsterdam Zuid-Oost geopend, van waaruit het merk Bizan verder zal worden uitgebouwd in ons land. “Met als uitvalsbasis natuurlijk mijn oude relaties in de vastgoedwereld, waaruit ik zelf afkomstig ben. Die doelgroep heeft geen behoefte om een showroom ergens in hartje Amsterdam of op de Overtoom te bezoeken, maar komt liever naar een bereikbare locatie in Amsterdam Zuid-Oost. Voor onszelf is het ook zinvol, aangezien we klanten alleen op afspraak ontvangen; klanten zowel uit de projectenmarkt als uit de particuliere markt. We promoten onze activiteiten inmiddels ook richting particulieren. Het gaat ook voor hen om keukens met een hoge kwaliteit, waaronder ook betaalbaar maatwerk.”
Zoals in de vorige editie werd aangegeven, is prijstransparantie een van de belangrijke uitgangspunten van Bizan Keukens. “Transparantie; niet alleen in prijs, maar ook in de manier waarop je produceert, de offerte opstelt, aanbiedt, verkoopt en hoe je de after sales oppakt. Dat is ook nodig, want de consument is tegenwoordig goed geïnformeerd en communiceert met elkaar online over een keuken die ze ergens hebben gekocht.”
Een andere trend is volgens Timo Wiesmeier de individualisering. Mensen willen liever de keuken die ze hebben gekocht niet bij iemand anders thuis ook aantreffen op een verjaardagsfeestje. Ze willen maatwerk hebben, iets unieks en eigens, zonder dat ze daarvoor een extreem hoge prijs voor hoeven te betalen. “In onze showroom staat bijvoorbeeld een keuken met daarop afgebeeld de skyline van New York. Dan praat je over een keuken die begint bij een prijsklasse vanaf 10.000 euro.”

Prijstransparantie
Nog even aandacht voor de prijstransparantie: “Met ons merk Bizan willen we wars zijn van alle opgeblazen prijzen; daarin zit ook ons onderscheidend vermogen. We willen met prijstransparantie inhaken op het veranderende consumentengedrag, want daarmee kun je in de nabije toekomst goede slagen maken. Denkend vanuit je doelgroep moet je via 'touchpoints' je visie vertalen: via je showroom, je website en je reclame-uitingen moet je duidelijk communiceren. Het verhaal van Bizan zit dan niet in een lage prijs of een 'laagste prijsgarantie', want voor de consument is die prijs niet de belangrijkste 'drive'. De consument wil geen eenheidsworst, maar een keuken waar hij heel lang mee vooruit kan en waarover hij over een aantal jaren nog steeds tevreden is. Producten die op prijs gekocht worden, gelden veel meer voor impulsaankopen. En je koopt een keuken nu eenmaal niet voor een paar jaar. En mensen die wél 'op korting' kopen, zullen nooit de klanten van Bizan worden; die gaan maar elders in de regio shoppen.”

Online-ontwikkeling
Toch kan het maatwerk van Bizan volgens Timo Wiesmeier eventueel wél goed gecombineerd worden met online verkoop. “Ik verwacht dat in de toekomst ook de verkoop van keukens via internet zal toenemen”, legt hij uit. “Iedereen verklaart me daarom misschien voor gek, maar ik ben wel bezig met plannen daarvoor. Ik ben daar, samen met Jacco van den Berg, mijn adviseur op gebied van online en offline communicatie, al enkele jaren over aan het filosoferen. Veel mensen denken dat het online verkopen van keukens niet gaat gebeuren, maar dat dachten in het verleden veel reisbureaus ook. Ik heb mijn huidige auto ook al online gekocht. Voor consumenten wordt e-commerce steeds belangrijker, want mensen hebben steeds minder tijd en krijgen steeds meer ervaring in het online kopen. Ze zullen steeds meer vertrouwen krijgen in het kopen van duurzamere producten, zoals keukens.”

‘Click & brick’
Aan die mensen hoef je, volgens Timo Wiesmeier, alleen nog maar argumenten te bieden waarom ze online juist die keuken of dat keukenmerk zouden moeten kopen. “Een Sony tv is voor een consument hetzelfde product wanneer ze het in een winkel of online kopen. Voor nog niet gevestigde merken zoals Bizan zal het voor de consument nog belangrijk zijn dat ze in een showroom zelf nog even de keukendeurtjes willen dichtslaan; je hebt dus nog een ‘click & brick’-situatie nodig. Dat zal zich echter uiteindelijk ontwikkelen tot een locatie waar alleen nog een adviseur aanwezig is, aangevuld met een console met touchscreen waarmee je de gewenste keuken kan samenstellen en bestellen. Je zult de beleving van het zien en voelen van een keuken uiteindelijk alleen nog moeten vertalen naar het online-kanaal. En ook dan moet de prijs van het product niet de 'driver' zijn om het te kopen, maar de kwaliteit en het design. Dan kun je aansluiten bij de wensen van de toekomstige online-kopende generaties. Onze Spaanse producent heeft een heel breed scala aan producten, waaronder 200 verschillende fronten in talloze kleuren en 800 verschillende basiskasten. Wanneer je dat online aan zou bieden, kan dat natuurlijk alleen maar in een beperkt portfolio. Anders ziet de consument door de bomen het bos niet meer.”

Retailers
Samenwerking met retailers blijft echter van belang. Met name om het volledige portfolio als ook het maatwerk van Bizan aan de consumenten aan te kunnen bieden. Bizan is dan ook bezig een netwerk op te zetten van 25 dealers die een kwalitatief goed product willen voeren. Timo Wiesmeier: “Transparantie en betaalbaar maatwerk zijn hierbij de kernwoorden. Deze dealers kunnen Bizan keukens zowel in een eigen Bizan showroom aanbieden als via een shop-in-shop concept.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2011 - oktober | Pagina(s) 34,35,36
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google