Luxaflex Inspiration-shop startklaar
 
Bosman kiest exclusief voor totaalassortiment Luxaflex
De showroom van Bosman Zonwering in Amsterdam is eind vorig jaar omgeturnd tot pilotshop voor het Luxaflex Outdoor Inspiration-concept. De afgelopen tijd zijn de puntjes op de í gezet. Zowel eigenaar Marco Bosman als Luxaflex zelf zijn tevreden met het concept en hun partnership. "We versterken elkaar."
 
De geheel nieuw ingerichte showroom 'Bosman Luxaflex in- & outdoor store' aan de Amstelveenseweg in Amsterdam Oud-Zuid is niet bijzonder groot. Gewoon één van de vele winkelpanden aan een vrij drukke, doorgaande straat richting hartje Amsterdam. Des te opvallender is de ruimte en sfeer die de showroom uitstraalt als je er binnen stapt. De shop herbergt zowel binnen- als buitenzonwering van Luxaflex. Er zijn heel bewust niet te veel schermen, waardoor de klant door de bomen het bos niet meer zou zien. Binnen de mogelijkheden die zijn pand biedt, heeft eigenaar Marco Bosman, in nauwe samenwerking met Luxaflex, juist gekozen voor ruimte en beleving, zowel qua kleurstelling van de schermen en screens zelf, als decoratie. Niet voor niets hangen de grote knikarmschermen tegen een ruimtelijk decor van zon en een blauwe lucht. Zo haal je de zon in je showroom.

Maar behalve voor beleving heeft Bosman vooral gekozen voor kwaliteitsproducten, zo benadrukt hij. Vandaar dat hij sinds een half jaar exclusief dealer is van Luxaflex, zowel van de binnenzonwering als van het nieuwe merk Luxaflex Outdoor, voorheen Mado. 'Bosman Luxaflex in- & outdoor store' is de eerste pilotwinkel voor Luxaflex Inspiration, een concept van Luxaflex voor middelgrote zaken. Inspiration-dealers zijn overigens niet verplicht uitsluitend Luxaflex te verkopen. Marco Bosman doet dat echter heel bewust wel. Daarmee is hij een heel nieuwe weg ingeslagen. Tot vorig najaar was hij naast Luxaflex namelijk ook dealer van onder meer Weinor, Verosol en het door Luxaflex overgenomen Mado.
"Ik wilde al langer een totaalassortiment van één sterk merk", vertelt Bosman. "Aanvankelijk dacht ik aan Hunter Douglas, maar dat bleek niet haalbaar, onder meer omdat het een heel breed assortiment is. Maar nadat Hunter Douglas in 2010 al Hamstra Horren had overgenomen en Mado later dat jaar overging in Luxaflex, ben ik met hen in gesprek geraakt. Dat klonk direct heel interessant. Luxaflex biedt nu een compleet pakket binnen- en buitenzonwering. Bovendien staat het merk voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Iedereen kent Luxaflex. Ik zocht een breed en goed concept en een serieuze partner om mee te sparren, die heb ik nu gevonden."

Duidelijk
De reden dat Marco Bosman zich uitsluitend toelegt op Luxaflex gaat verder dan enkel de naamsbekendheid van het merk. Bosman wil duidelijkheid uitstralen, allereerst naar de klant, maar anderzijds ook naar de leverancier.
"Luxaflex staat voor kwaliteit, goede service en garantie. De consument ziet het als een betrouwbaar merk. Door alleen Luxaflex te verkopen bied ik de klant duidelijkheid en zekerheid. Ik straal het vertrouwen en de kwaliteit van het merk uit. Dit heb ik te bieden; een product waar ik alles van weet, waar ik volledig achter sta en waarmee ik optimale service kan garanderen. Geen korting, de prijs staat vast. En ook geen gedoe met andere merken. Uit ervaring weet ik dat dat ook niet veel zin heeft. Voor de klant wordt het er niet duidelijker op en vrijwel altijd kiest die toch voor het bekendere merk, ook al kost het misschien iets meer."
Als exclusief dealer kan Bosman ook een stevig partnership opbouwen met Luxaflex. Niet voor niets zag de zonweringfabrikant in de showroom van Marco Bosman een ideale pilot. De tijdens het interview aanwezige Dennis Djojosoetirto, accountmanager bij Luxaflex, vertelt waarom.
"Marco was al heel lang Luxaflex-dealer, wij hadden altijd al een heel goed contact. Daarnaast was Marco ook een belangrijke Mado-dealer. Met de overgang van de distributie van Mado naar Luxaflex Outdoor, werd Bosman Zonwering dus een nog belangrijkere partner voor ons. Zijn showroom is bovendien zeer geschikt om ons nieuwe concept uit te proberen. Niet al te groot, maar daardoor juist goed om te zoeken naar een optimale presentatie. Omdat Macro exclusief Luxaflex-dealer is, ontstaat er een heel nauwe onderlinge band. We werken echt samen aan een optimaal concept om onze producten te verkopen. We geven elkaar veel feedback en werken samen op gebied van marketing en klantbenadering."

Definitief
De Luxaflex Inspiration-shop van Marco Bosman draait sinds november vorig jaar. Begin 2012 wordt de pilot afgerond en moet er een definitief concept staan. Aan de showroom zelf hoeft niets meer te worden veranderd, zo zijn Bosman en Djojosoetirto het eens. Sfeer, beleving en het ruimtelijke gevoel komen in de winkel optimaal tot hun recht, vinden zij. Wel is het voor Bosman nog zaak om de poppetjes op de juiste plaats te zetten. Voorlopig staat hij samen met zijn vrouw Jolanda in de winkel, maar daar komt waarschijnlijk nog een verkoper bij. Verder werken Bosman en Luxaflex samen aan een sluitend marketingplan.
"Een plan de campagne voor het hele jaar", zeggen Bosman en Djojosoetirto. "Wat gaan we door het jaar heen communiceren naar de klant? Denk dan ook aan de wintertijd. Vooral binnenzonwering staat ook voor beleving en sfeer, daarmee kan je de consument ook rond kerst prikkelen. Dat soort ideeën werken we uit."
Marco Bosman beseft dat de consument Luxaflex primair associeert met jaloezieën. Luxaflex start binnenkort een reclamecampagne waarin het brede assortiment wordt gecommuniceerd. Maar nu merkt Bosman al dat bij de klant de naamsbekendheid en betrouwbaarheid van de jaloezieën overslaat op de andere producten. Bijkomend voordeel voor hem is dat al zijn producten nu goed op elkaar aansluiten, dat is handig op gebied van bijvoorbeeld montage en service.
Bosman: "Maar bovendien zien we steeds meer dat binnen en buiten met elkaar worden verweven. Ook dan is het prettig om eenzelfde merk te hebben voor beiden. Qua kleurstelling en stijl sluit het optimaal op elkaar aan."

Overkappingen
Voor terrasoverkappingen, toch vaak genoemd als nieuwe trend, heeft Bosman geen ruimte. Maar voor de Amsterdamse markt is dat product ook niet zo interessant, zegt hij. "Het is hier in de stad toch vooral hoogbouw. Dat betekent knikarmen, markiezen, screens. Ik heb geen ruimte voor overkappingen, maar heb het ook niet nodig."
Marco Bosman denkt juist dat een kleine showroom de toekomst heeft in zonweringland.
"Kleinschaligheid, korte lijnen, de klant voelt zich hier thuis. Daar gaat het tegenwoordig om. De klant wil duidelijkheid, vertrouwen. Bosman is in Amsterdam al een bekende naam op gebied van zonwering, we hebben enorm veel vaste klanten en die doen aan mond-op-mondreclame, misschien wel de belangrijkste promotie voor een zonweringbedrijf. En nu we met één vast merk werken, bieden we klant nog meer duidelijkheid. Daar ligt de kracht van kleine winkels als de onze."
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2011 - september |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken