'De motoriseringgraad van raamdecoratie neem toe'
 
Kees-Jan van Dongen van Verano over raamdecoratietrends:
Door de brede collectie die Verano de laatste jaren heeft opgebouwd, was de binnenzonwering een beetje ondergesneeuwd. Maar daar is opnieuw in geïnvesteerd. Een gesprek met commercieel manager Kees-Jan van Dongen over de nieuwste raamdecoratietrends. 'Houten jaloezieën zijn op dit moment erg populair.'
 
Verano begon twintig jaar geleden als specialist in raamdecoratie en binnenzonwering. In de loop van de jaren is het zwaartepunt verschoven naar allerlei buitenzonweringsproducten. Zoals schermen, screens, rolluiken en zelfs ook terrasoverkappingen. Het segment raamdecoratie was daardoor onbewust een beetje ondergesneeuwd geraakt. Vandaar ook dat de fabrikant uit Best daar de laatste jaren weer extra in geïnvesteerd heeft.
Commercieel manager Kees-Jan van Dongen: “We hebben onze binnenzonwering uitgebreid met diverse nieuwe collecties. En de kwaliteit is ook omhoog gegaan. Dat begon eigenlijk twee jaar geleden met de overname van de Star Light Collectie van Veldhoen. Die collectie is inmiddels helemaal geïntegreerd in onze eigen binnenzonweringcollectie en hebben we de laatste jaren flink uitgebreid.”

Jaloezieëntrend
Kees-Jan van Dongen doelt onder andere op de nieuwe collectie houten jaloezieën. Deze zijn toegevoegd na de overname van StarLight en uitgegroeid tot een volledige eigen collectie onder het merk Verano.
“Houten jaloezieën zijn de laatste jaren een absolute trend. Ik denk dat we daar meeliften op het succes van de shutters. Houten jaloezieën zitten als product toch tussen de gewone jaloezieën en de houten shutters in. Ook de aluminium jaloezieën doen het de laatste tijd erg goed. Daarbij wordt zowel in de projectmarkt als door de particulier nadrukkelijk gekozen voor de wat bredere lamel. Het gaat meer richting de 50 en zelfs 70 mm. Met de bredere lamellen gaan we weer wat meer terug naar de retrostijl. Verder komen we dit najaar met een nieuwe collectie stoffen jaloezieën op de markt. De officiële presentatie daarvan is in januari op de Polyclose in Gent.”

Korte levertijden
Op het gebied van raamdecoratie en binnenzonwering heeft Verano een brede collectie. Van plisségordijnen tot verticale lamellen en van vouw- tot rolgordijnen. “De meeste daarvan zijn de afgelopen jaren geupdate. “Maar van de rolgordijnen komt er binnenkort een nieuwe collectie”, zegt Van Dongen die daar gelijk aan toevoegt dat alle raamdecoratieproducten in eigen huis worden gemaakt. “Ook de voormalige Star Light Collectie. De productie daarvan hebben we verplaatst van IJsselstein naar Best. Het grote voordeel ten opzichte van de meeste concurrenten is dat wij alle bestelde producten binnen drie dagen kunnen leveren. Wij hebben geen langere levertijden omdat we het eerst in China of Oost-Europa moeten laten maken en verschepen. Wij zijn daardoor veel flexibeler.”

Motorisering
Een ander punt dat Kees-Jan van Dongen opvalt, is de toename van de motorisering van de raamdecoratie. “Het gaat nog niet hard maar heel langzaamaan zie je de motoriseringgraad toenemen. Doordat wij al volop ervaring hebben met de motorisering via de buitenzonwering denken wij dat wij daar een snellere slag in te kunnen maken. Van die ervaring kunnen we alleen maar profiteren. Ik schat de motoriseringgraad van raamdecoratie zo tussen de vijf en tien procent zit. Meer is het zeker niet. Dus we kunnen alleen maar groeien daarin. Ik denk dat de consument er nu ook aan toe is. Die wil meer comfort in huis. Ook domotica en Io Home Control zijn trends waar je in toekomst steeds meer rekening mee moet houden. Verder is het zo dat de motorisering van raamdecoratie goedkoper is geworden. De meerprijs is minder geworden. Ook dat is voor de consument een reden om het nu wél te kopen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2011 - september | Pagina(s) 20-21
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken