Meer omzet door 'branchevreemde' producten
 
Branchevreemde producten als woonaccessoires, fietsen of TV's leveren een bouwmarkt extra omzet, zo heeft Woonkennis onderzocht. Weliswaar vinden de meeste consumenten dat de bouwmarkt zich zou moeten richten op dhz-artikelen, toch komen veel mensen speciaal voor het niet-dhz-assortiment naar de bouwmarkt. En ook ervaren klussers pikken regelmatig een branchevreemd product mee.
 
Het is inmiddels gebruikelijk dat bouwmarkten branchevreemde producten verkopen, vaak tegen aantrekkelijke prijzen. Idee daarachter is om met een breder assortiment ook de niet-klusser naar de bouwmarkt te lokken en tevens om extra omzet te genereren onder de vaste bezoekers.
Aanbieden van producten die als branchevreemd beschouwd kunnen worden heeft echter ook nadelen. De kennis en service over deze producten moet immers in orde zijn. Ook kan het verwarrend zijn voor het imago van de bouwmarkt. Het is niet meer perse de aangewezen plek om klusproducten te kopen. De link met dhz zwakt daardoor af. De vraag is dan ook of het verkopen van deze producten voldoende positief effect heeft.

Houding
WoonKennis peilde de houding van de woonconsument ten opzichte van die branchevreemde producten in de bouwmarkt en komt tot een positieve conclusie. De ondervraagde consumenten werd de stelling voorgelegd ĎEen bouwmarkt moet zich vooral richten op klusproducten en bouwmaterialen, niet op andere zaken zoals TVís en fietsení. Gemiddeld 61 procent van de consumenten, van niet-klussers tot de heel ervaren klussers, is het (zeer) eens met die stelling. Maar tegelijkertijd geven ruim vier van de tien niet-klussers en gewone klussers aan dat zij speciaal voor hun laatste branchevreemde aankoop naar de bouwmarkt zijn gegaan. Van de ervaren klussers is dat eenderde.
Branchevreemde producten in de bouwmarkt werpen dus hun vruchten af. Veel mensen komen er speciaal voor naar de bouwmarkt. Voor die bouwmarkten is het deel van hun assortiment dat vroeger branchevreemd was, inmiddels dus een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering en omzet geworden.
 
 
Delen
 
KWMē Karwei Management | 2011 - augustus | Pagina(s) 8
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken