'Het onderscheid maak je vooral in het logistieke gedeelte'
 
Jetstone, winnaar KIM Marketing Award voor 'Beste leverancier'
'Iedereen kan een goed werkblad maken; het onderscheid maak je echter vooral in het logistieke gedeelte', zo geven John van den Heuvel en Remco Jaspers aan bij de uitreiking van de KIM Marketing Award. De keukenbranche had Jetstone uitgeroepen tot 'Beste leverancier van 2010'. Reden voor een bezoek aan de Brabantse specialist in steenachtige werkbladen, die voor volgend jaar nieuwbouw heeft gepland.
 
Jetstone bestaat inmiddels 18 jaar en de laatste paar jaar heeft het bedrijf veel ontwikkelingen doorgemaakt. Directeur John van den Heuvel: “Met name hebben we ernaar gestreefd om intern verbeterslagen door te voeren. Hier is onze collega Fred van der Velde als productieleider jaren geleden al mee begonnen. Hij begon in 2001 met een structurele, projectmatige aanpak van interne processen. In het begin waren er veel mensen sceptisch, maar uiteindelijk kreeg hij volledig gelijk en creëerde een cultuuromslag die de basis is voor het huidige Jetstone.” 

Meetbaar maken
Het uitgangspunt daarbij was: ‘Plan, Do, Check, Act’ en Lean Manufacturing. Marketing manager Remco Jaspers: “En daarbij zoveel mogelijk meetbaar maken. Dat geldt voor iedereen in het bedrijf, van degenen die polijsten en zagen tot aan de mensen in de verkoop en op kantoor. Het gaat er vervolgens vooral om dat je de logistiek intern en extern op orde hebt. Dan maakt het niet meer uit of je 200 of 400 werkbladen per week moet maken. Wat niet wil zeggen dat alles geautomatiseerd verloopt; het produceren van een werkblad vereist namelijk nog steeds een behoorlijk deel ambachtelijk handwerk. We hebben dit jaar zelfs zo'n 15 nieuwe medewerkers in dienst genomen. En dat kan, want qua omzet groeien we momenteel fors en zitten weer op het niveau van 2008. Een groei die vooral wordt veroorzaakt door nieuwe klanten, ook in het buitenland zoals Scandinavië en België. De kwaliteit en het logistieke proces zijn echter momenteel het belangrijkst. We meten vandaag in en willen vijf dagen later een op maat gemaakt werkblad afleveren bij de klant. En naar Zweden toe binnen zeven of acht dagen.”

Productontwikkelingen
Op productgebied zijn de ontwikkelingen in graniet vrij gering, zo stelt John van den Heuvel vast. “Graniet wordt meer en meer in een lager prijssegment aangeboden, waardoor het een directe concurrent wordt van HPL werkbladen. Hierdoor hebben we een opleving van graniet gezien tijdens de recessie. Composiet heeft echter al geruime tijd de overhand binnen het assortiment; dus ook bij ons. Onze afzet omvat zo'n 70 procent composiet en 30 procent graniet. Productontwikkelingen zitten dan ook vooral in composiet, met steeds meer natuurtinten en zeer realistische kopieën van marmer, hardsteen en beton. Met composiet kun je nu dus natuurgetrouwe kopieën bieden van steensoorten die anders voor een keukenwerkblad te vlek- en zuurgevoelig zouden zijn. Op composietmateriaal kun je gewoon een bijtend product als WC Eend laten vallen, wat je met een marmeren werkblad echt niet moet doen. Maar echt natuursteen zal ook blijven, bijvoorbeeld met fraaie grillige of fossielachtige motieven die niet zijn na te maken; echte unieke producten dus. Daarnaast bieden we sinds dit jaar ook keramische werkbladen aan. Dit product zal de komende jaren zeker een plaats krijgen in de werkbladenmarkt, met name vanwege de gebruikseigenschappen en de mogelijkheden met betrekking tot prints.”

Nieuwbouw
Jetstone maakt tijdens ons gesprek tevens haar nieuwbouwplannen bekend. “We gaan hier in Deurne in 2012 nieuwbouw realiseren. We hadden in het verleden al een stuk grond gekocht van 15.000 vierkante meter en daar gaan we nu een hal bouwen van 6.000 vierkante meter. De huidige hoofdlocatie blijft bestaan, maar de huidige tweede locatie van 4.000 vierkante meter gaat verdwijnen. Die wordt dus vervangen door de nieuwe, grotere hal. We blijven bewust op twee locaties werken, om continuïteit van levering te kunnen garanderen. Wanneer er op één van de locaties iets gebeurt, zoals stroomuitval of -wat een jaar geleden gebeurd is: een week lang productie-uitval door zand in de leidingen als gevolg van een lekkage in het waterleidingsysteem- dan kunnen we op de andere locatie blijven doorproduceren zonder dat de klant er hinder van ondervindt. Op die nieuwe locatie zullen ook bijzondere werkbladen, special products, gemaakt worden.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2011 - juli | Pagina(s) 32,33
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties