Kennisgebrek kost tussenhandel klanten
 
Bouwers die hun materialen rechtstreeks bij de fabrikant inkopen, doen dat vooral omdat de fabrikant meer kennis en deskundigheid in huis heeft en betere prijzen biedt dan de tussenhandel. Ook de snellere levering van fabrikanten wordt als voordeel gezien. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis.
 
Bouwmaterialen worden doorgaans verkocht via de tussenhandel. Sommige fabrikanten verkopen hun product echter ook rechtstreeks aan de bouwer. Dit zet de marktpositie van de tussenhandel onder druk. Voor hen is het daarom belangrijk te weten waarom professionele verwerkers de voorkeur geven aan directe inkoop bij de fabrikant. BouwKennis vroeg aannemers en installateurs naar de voordelen van kopen bij de fabrikant.

Snelle levering
Meer kennis en deskundigheid werd het meest geantwoord, vooral door onderaannemers en hoofdaannemers B&U. Ook betere prijzen zijn een argument. En vier op de tien ondervraagden noemde een snellere levering als belangrijkste reden. Vooral onderaannemers noemen dit aspect. Deze partij voert relatief veel kortlopende projecten uit voor particulieren. Het belang van snelle levering is daarom groot.
De tussenhandelaar schiet tekort op gebied van kennis en deskundigheid. De hoeveelheid nieuwe materialen en de complexiteit hiervan is de laatste jaren enorm gestegen. Handelaren hebben, zo stelt Bouwkennis, echter niet genoeg geïnvesteerd in hun kennisniveau. Om hun marktpositie te versterken, moeten ze dat alsnog gaan doen.

Waarde
Volgens Bouwkennis moeten tussenhandelaren zorgen dat ze toegevoegde waarde blijven leveren. Ze moeten zowel de fabrikant als de afnemers van bouwmaterialen ontzorgen. Handelaren die duidelijke keuzes maken en richting geven aan bijvoorbeeld hun assortiment hebben hierbij een voorsprong. Door te kiezen voor bepaalde producten en merken, kunnen ze de loyaliteit van de fabrikant vergroten. Maar ook de fabrikant moet zorgen dat de handel haar functie goed kan uitvoeren. Bijvoorbeeld door de kennis bij handelaren te vergroten en problemen te voorkomen rondom bijvoorbeeld garanties, aftersalesservice en lange levertijden.
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2011 - augustus |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken