Introductie apparatuurmerk Steel voor de subtop
 
'We zetten dit wat breder in de markt dan ons merk Viking'
'Het gaat niet alleen om 'the looks' maar ook om 'the feels' van deze producten', benadrukt Linda Peute bij Viking te Genemuiden. 'Wekelijks hebben we hier daarom kookworkshops in onze Viking kookstudio.' Daarnaast werd onlangs het nieuwe merk Steel geïntroduceerd, waarvoor momenteel een dealernetwerk wordt opgebouwd.
 
Bij Viking in Genemuiden werd afgelopen jaar een nieuwe kookstudio geopend, waardoor veel traffic wordt gegenereerd. “Producten van Viking wil je liever niet vanaf een plaatje verkopen”, aldus Linda Peute, verantwoordelijk voor de marketing. “Viking fornuizen hebben unieke kookeigenschappen; alle branders hebben bijvoorbeeld door ons Vari-Simmer-systeem een uiterst precies regelbaar vermogen, van 120 Watt (een theelichtjes-stand) tot 4,8 kW. We willen de mensen bepaalde kooktechnieken laten beleven; zoals bijvoorbeeld de werking van de broil, een infrarode grill met een oppervlakte temperatuur van 800° C.”

Steel
Naast de Viking-producten staan in de showroom ook de andere bekende merken opgesteld die vanuit Genemuiden gepresenteerd worden: die van het witgoedmerk Asko en de schouwkappenmerken Gutmann en Elica. En dit jaar werd er een nieuw merk aan toegevoegd: Steel. “Viking en Steel zijn binnen het assortiment broertje en zusje, maar zijn tegelijkertijd heel verschillend”, legt Linda Peute uit. “Viking komt uit Amerika en heeft een stoere, robuuste uitstraling. Steel komt uit een Italiaanse fabriek, waar men al veel ervaring heeft in het produceren van fornuizen voor de West-Europese markt. De fornuizen worden geproduceerd in de Steel-fabriek en worden tegenwoordig gelabeld met de eigen originele fabrieksnaam.”
Het is natuurlijk niet het enige merk fornuizen voor ons land, maar de importeur is overtuigd van de mogelijkheden van Steel. “We zijn ervan overtuigd dat we met Steel een heel mooi product in huis hebben gehaald. We hebben hier veel vertrouwen in; dat blijkt wel uit de ruimte die we in onze eigen showroom hiervoor hebben ingeruimd.”
Het wordt voor de Nederlandse markt gezien als een prima aanvulling op het bestaande assortiment. Linda Peute: “Viking bevindt zich aan de top van de markt, terwijl we Steel aanbieden voor de subtop. Maar we bieden de klanten van onze Steel-producten wel dezelfde kwaliteit-aftersales. Onze aftersales afdeling omvat al onze merken Viking, Asko, Gutmann, Elica en dus nu ook Steel. Een dergelijk assortiment moet ondersteund worden door een hele filosofie, zoals goede aftersales, prijsrust op internet en geen parallelimport of prijsonderbiedingen. We willen als importeur goed letten op dergelijke aspecten, met een keuze voor selectieve dealers.”

Dealers
Om te beginnen ligt de focus op Gutmann en Viking dealers; maar omdat Steel wat breder in de markt wordt gezet, kan dit aantal worden aangevuld met andere geïnteresseerde dealers. “Maar ook gaat het ons bij dit dealernetwerk meer om de kwaliteit dan om de kwantiteit. We hebben daarvoor ook een nieuwe medewerker in dienst genomen, Bart Bloemendal, die dit nieuwe merk -en tevens Gutmann en Elica- in de markt gaat zetten. We verwachten van onze dealers, dat ze een ‘Steel-plaatje’ neer gaan zetten in hun showroom, het liefst in een complete setting van fornuis, schouwkap en koelkast. Want ook deze apparatuur wordt gefabriceerd door Steel. Ondernemers met wie we een lange relatie kunnen aangaan. Wij bieden hen daarin goede marges en vooral een totaalfilosofie die achter dit programma zit, waarin de aftersales als het ware belangrijker is dan sales. We doen dit in Nederland nu al bijna dertig jaar en de markt weet waar we voor staan. Wanneer de dealer de sales verzorgt, zorgen wij voor de juiste aftersales; met als doel ontzorging van de dealer.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2011 - maart | Pagina(s) 28,29
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google