'Nieuwe kansen voor zonweringbranche'
 
Deskundigen op Woon Trend Event zien lichtpuntjes
Interessant item op het Woon Trend Event 2010 waren de zogenoemde speedtalks met kopstukken uit de zonweringbranche. In gesprekken van maximaal zeven minuten ondervroeg dagvoorzitter Peter Besselink vier deskundigen, met elk hun eigen achtergrond, over hun visie op de huidige en toekomstige markt. Ook sprak hij met de top drie van de verkiezing Zonvakker van het Jaar 2010.
 
Ook de zonweringbranche ondervindt de gevolgen van de economische crisis. Met name 2009 was een moeilijk jaar voor de branche. Voor de verschillende speedtalkers echter allerminst reden om een pessimistisch geluid te laten horen. Deze tijd biedt juist kansen, zo was de teneur tijdens de verschillende interviews. Zonweringspecialisten moeten hun sterke punten, zoals vakmanschap, kwaliteit en service, verder uitbuiten. De mogelijkheden van internet moeten worden benut. En ook op gebied van duurzaamheid en energiebesparing liggen er legio kansen. Branchemanager Martin Straver van de branchevereniging Romazo hield op het Woon Trend Event zelfs een pleidooi voor zonnecollectoren in de zonweringzaak. “We zijn specialisten in het weren van de zon, waarom worden we dat ook niet in het zon collecteren? Het past helemaal in de lijn van duurzaamheid en het is een fantastische aanvulling op onze bestaande producten.”
Ook Ronald Blok, dealer Loyalty manager Europe bij Hunter Douglas, producent van onder meer Luxaflex, zei dat de factor duurzaamheid steeds belangrijker zal worden in de zonwering, maar zonnecellen verkopen is wat hem betreft een stap te ver. “Ik denk niet dat het zo ver gaat komen. Een zonnecollector is toch echt een heel specifiek technisch product. Dat is iets anders dan zonwering. Hooguit wanneer zonnecellen ooit worden geïntegreerd in zonwering, is er een rol voor onze branche weggelegd.”

Temperen
Nieuwe kansen en uitdagingen dus in deze economisch onzekere tijden. Weliswaar doen zonweringbedrijven het in vergelijking met de totale woonbranche iets minder slecht, maar met name september 2009 liet een forse omzetdaling zien. De index zakte die maand van 150 naar 87, zo blijkt uit gegevens van Qumedia’s onderzoeksbureau Qudata, dat hiervoor samenwerkt met een panel van honderd zonvakkers in het land.
Derk-Jan Rouwenhorst van Qudata vertelde in zijn speedtalk dat 2010 gelukkig een beter beeld laat zien. De markt trekt weer wat aan, de zomer van dit jaar was goed. Over het gehele jaar is het verval beduidend minder groot. Ten opzichte van 2009 scheelt dat een kwart. Over 2011 is de branche echter nog voorzichtig, zei Rouwenhorst. “Ondernemers temperen de verwachtingen.”
Naast het onderzoek onder zonweringzaken heeft Qudata ook een consumentenonderzoek gehouden, onder meer onder consumenten die recent zonwering hebben gekocht of dat van plan zijn te gaan doen. Daaruit blijkt dat 68 procent van die consumenten zich eerst oriënteert via internet. Echter 85 procent van de consumenten wil communicatie over het product in de winkel en de overgrote meerderheid van die groep koopt uiteindelijk ook in de speciaalzaak.
“De consument informeert zich vooraf heel goed”, zei Derk-Jan Rouwenhorst. “De website is het eerste oriëntatiepunt. Die moet de consument inspireren. Maar vervolgens wil hij ook deskundig advies, een prettige behandeling en een goede prijs. Speel daar als retailer op in.”

Antwoord
Rutger de Kort, retail manager bij Ambiance Zonwering in Tilburg, vindt dat de showrooms nog teveel zijn gefocust op de producten en technische mogelijkheden. De Kort werkt sinds kort in de zonwering en is afkomstig uit de sportsector. Hij noemde de zonweringbranche een ‘dynamische, leuke sector’, maar vindt dat er meer consumentgericht moet worden gedacht. “De consument komt binnen met een behoefte. Hij is niet geïnteresseerd in een bepaald merk knikarm. We moeten de klant een antwoord bieden op zijn vraag en niet het product of de techniek centraal stellen.”
Ronald Blok was het daarmee eens. Op basis van het vele mystery shopping dat Hunter Douglas in de zonweringbranche doet, stelde Blok dat showrooms vaak nog te donker en onoverzichtelijk zijn. Maar ook dat er een duidelijk verschil bestaat tussen mannelijke en vrouwelijke verkopers. “Mannen beginnen snel over techniek. Vrouwen informeren juist eerst naar het interieur van de klant en zijn veel meer gefocust op kleur. Wij vinden dat verkopers meer oog en oor moeten hebben voor de behoefte van de klant. Die ligt niet in de eerste plaats in de techniek. Kleur en esthetiek zijn belangrijker.”

Database
Blok ging ook in op de veranderde consument. “Het is tegenwoordig ‘catch me if you can’. Dus denk eraan om je klanten vast te houden. Werk met een database, verzamel klantgegevens en onderhoud contact. Detaillisten doen dat nauwelijks. Dat is echt een gemiste kans.”
En wees niet bang voor internet, benadrukte Ronald Blok. “Zorg voor een professionele up-to-date website, laat zien dat je specialist bent. Het gaat op internet niet alleen om aanbiedingen, maar ook om het tonen van deskundigheid.”
Over stunten op internet, bijvoorbeeld in een webshop, was Blok minder enthousiast. “Voor een merk als Luxaflex vinden we dat zeker niet geschikt, dat is een A-merk, daarmee ga je niet stunten. Helaas kunnen we het niet tegenhouden, maar wij juichen dat absoluut niet toe.”
Ook Rutger de Kort is niet van het pijsstunten. “Benadruk vooral je toegevoegde waarde, je kwaliteit, service, montage. Straal specialisme uit. Je moet de klant in de showroom krijgen en hem daar verleiden. Als je hem dan eenmaal aan je gebonden hebt, dan gaat hij ook niet makkelijk meer weg. Ik verwacht dat die toegevoegde waarde van de speciaalzaak in de toekomst steeds belangrijker wordt.”

Belangen
Martin Straver van Romazo ging in op het belang van de branchevereniging. Romazo heeft nu 176 leden. Maar hoe meer leden hoe groter de slagkracht. Romazo verzorgt onder meer opleidingen, p.r. en belangenbehartiging voor haar leden. Ook innovatie is een belangrijk thema binnen de branchevereniging.
Straver: “Er liggen enorme kansen op gebied van duurzaamheid. Romazo pleit voor een btw-verlaging op bijvoorbeeld buitenzonwering, waarmee in grote gebouwen energie kan worden bespaard. Door middel van TNO-onderzoek hebben we dat ook aangetoond. Verder zijn we ook bezig met een HR-label. Zonwering is niet alleen meer decoratie, maar ook voor duurzame toepassing. Als branchevereniging maken we ons daar sterk voor.”

Zonvakkers
Ook de drie genomineerden voor Zonvakker van het Jaar 2010 zien toekomst in duurzaamheid. Ronald van Kralingen van Dekazon in Apeldoorn zei te verwachten dat het een heel belangrijk thema wordt. “Er liggen enorme kansen in de nieuwbouw, maar ook de particuliere consument moeten we overtuigen van de energiebesparende mogelijkheden van zonwering.”
René Peeks van Ambiance Zonwering Runhaar in Zwolle zei dat duurzaamheid vooral in de nieuwbouw een thema is. “In de particuliere sector speelt het niet zo, maar in projecten zeker wel.” Peeks is geen voorstander van een webshop. “Zonwering is voor de specialist, niet voor internet.”
Jan Pijffers van Pijffers Zonwering in Rijssen ziet wel wat in een webshop. “Wij hebben nog geen webshop, maar ik denk dat het wel steeds belangrijker gaat worden. Wij hebben wel plannen in die richting.”
Overigens noemde Jan Pijffers nog een andere kans voor de zonweringbranche: het buitenleven. Daarmee viel hij Ronald Blok bij, die even daarvoor ook al had opgemerkt dat buiten steeds meer een verlengstuk zal gaan worden van binnen. De vraag naar bijvoorbeeld terrasoverkappingen zal groeien. Pijffers heeft daar nu al op ingespeeld met de prachtige nieuwe showroom Pijffers Buitenleven. Mede door die nieuwe showroom werd Pijffers Zonwering aan het eind van het Woon Trend Event uitgeroepen tot Zonvakker van het Jaar 2010.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2010 - december | Pagina(s) 12,13,14,15
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken