Stijgend aantal ongevallen door doe-het-zelven
 
Klussers nemen te veel risico
Het aantal slachtoffers van klusongevallen dat op een spoedeisende hulpafdeling wordt behandeld, is in de afgelopen jaren met 15% gestegen. Dit kost de samenleving jaarlijks tenminste 170 miljoen euro, blijkt uit onderzoek van Consument en Veiligheid. Consument en Veiligheid geeft de campagne Kluszen daarom een nieuwe impuls door een samenwerking aan te gaan met gereedschappenfabrikant Bosch.
 
"Wat we zien is dat steeds meer mensen geïnspireerd raken door klusmagazines en tv-programma’s en zelf klussen oppakken. Helaas merken we ook dat zij zich slecht voorbereiden en de risico’s onderschatten,” zegt Cilia Knols van Consument en Veiligheid.
"Uit onderzoek blijkt dat klussers doorgaans resultaatgericht werken, waardoor er vaak ongevallen gebeuren. Pech, onvoorzichtigheid, onoplettendheid en haast zijn de grootste oorzaken bij een klusongeval. Door je beter voor te bereiden op een klus, verklein je de kans op een ongeluk aanzienlijk.”

Veilig klussen nog niet ingeburgerd
"Ook Bosch voelt zich verantwoordelijk voor het verbeteren van de veiligheid van doe-het-zelven, maar helaas is veilig klussen bij de doe-het-zelver nog niet ingeburgerd,” merkt Mark Bressers, Brand manager Bosch Benelux. De marktleider van klus- en tuingereedschap heeft de laatste decennia veel innovaties doorgevoerd om gereedschap veiliger te maken, zoals een blaasluchtfunctie en zaagstation voor de decoupeerzaag en detectoren voor electra- en waterleidingen. "In de professionele bouwsector is veiligheid al jaren zeer belangrijk en zelfs wettelijk geregeld. Ook doe-het-zelvers thuis zouden veiligheid de normaalste zaak van de wereld moeten vinden,” vindt Bressers. "Naast kwalitatief goed gereedschap, moet je denken aan beschermende kleding, goed licht en hoe je een ladder gebruikt.”

Samenwerking Bosch en Consument en Veiligheid
Bosch en Consument en Veiligheid gaan samenwerken om veilig klussen beter onder de aandacht te brengen. Cilia Knols: "De kluscampagne Kluszen richt zich op het veranderen van gedrag bij doe het zelvers. Door de samenwerking met Bosch kunnen wij direct een grote groep klussers ondersteunen met veiligheidstips. Want als klussers gereedschap kopen, staan zij ook open voor advies en voorlichting over het veilig gebruik van producten.” Ook in de bouwmarkt wordt in samenwerking met Consument en Veiligheid extra aandacht geschonken aan veilig klussen en ontvangen bezoekers een folder met tips over veilig klussen. Mark Bressers: "Uiteraard oriënteert men zich tegenwoordig online, maar wij merken ook dat mensen behoefte hebben aan professionele klusadviezen. Naast klusadviezen kunnen mensen nu ook voor veiligheidstips terecht bij een Bosch klusexpert in hun eigen bouwmarkt.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2010 - december |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken