10 Stappen om de recessie te lijf te gaan
 
In deze onzekere tijden is het belangrijk om je marketing-euro zo effectief mogelijk te besteden. Door goed je opties naast elkaar te zetten en hier met een gezond stel hersens naar te kijken kom je al heel ver. Qumedia biedt u hieronder een aantal tips en verstandige suggesties die u kunnen helpen uw marketingbudget verantwoord in te zetten. Met die tips helpen wij u de recessie door.
 
1. Ga voor kwaliteit
Zorg ervoor, dat u elke euro verstandig uitgeeft. Bij het bepalen van de waarde van uw investering in advertenties is het belangrijk te weten wie uw advertentie ontvangt en wie hem leest. Tal van uitgevers beloven hun klanten de hemel, maar kunnen dit niet hard maken. Bona fide uitgevers zijn daarom lid van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) en aangesloten bij Het Oplage Instituut (HOI). Het NUV verplicht haar leden aangesloten te zijn bij het HOI en controleert ook of de gegevens die worden gepubliceerd richting adverteerders wel correct zijn. Een soort Keuringsdienst van Waren dus. Zoekt u bij de uitgevers waarmee u zaken doet dan ook altijd naar de HOI- en NUV-logo's.

2. Van pull naar push
Voor fabrikanten en importeurs is het allerbelangrijkste in hun marketing mix, dat ze goede distributie hebben. Daarna wordt het zaak de consument naar deze winkels toe te lokken. Als de markt echter stagneert, zoals deze jaren, is het lokken van klanten via consumentenreclame net zoals het schieten met een kanon op een muis. Er zijn nu eenmaal minder potentiële klanten dan onder normale omstandigheden. De klant die geïnteresseerd is in het verbeteren van zijn huis gaat naar een winkel die hem kan helpen. Daarom is het nog meer zaak dan vroeger, dat uw distributie op orde is.
Steek uw geld daarom in 'push-' reclame (gericht op detailhandel) en minder in 'pull' (het lokken van klanten naar de detailhandel). Ook al zou de dekkingsgraad van uw distributie optimaal zijn dan verdient het zeker aanbeveling om te investeren in de kwaliteit. Zorg dat de detaillist ook alles van uw product weet.

3. Onafhankelijke redactie
Het is belangrijk dat uw advertentie ook inderdaad gelezen wordt. Daarvoor zorgt de redactie. Onze redacties zijn onafhankelijk, dat betekent, dat zij zelf bepalen welke onderwerpen en welke adverteerders (die immers ook marktpartij zijn) aan het woord komen. Voor die artikelen is de redactie verantwoordelijk en dat kan soms betekenen dat adverteerders daar anders over denken.

Veel adverteerders stellen het bijzonder op prijs als de redactie van hun vakblad vaak aandacht aan hen besteed. De lezer daarentegen betaalt abonnementsgeld voor zijn lijfblad en wil graag betrouwbaar nieuws en opinie van de redactie. Dat zij tegengestelde belangen.

Maar hoe zou u het vinden wanneer onze lezers onze bladen niet meer zouden willen lezen en hun abonnementen zouden opzeggen, omdat zij de inhoud niet meer vertrouwen? Uw advertentie zou dan ook niet meer gelezen worden.

4. Elke euro waar voor uw geld
Sommige marketeers zeggen wel eens: van iedere reclame-euro is de helft weggegooid geld. Daarmee bedoelen zij, dat de boodschap van uw advertentie niet bij iedereen die haar leest in vruchtbare bodem valt.

Dat geldt echter niet voor uw boodschappen op internet. Bij Qumedia betaalt u per view, dat betekent, dat u alleen betaalt voor het aantal malen dat uw banner ook inderdaad wordt bekeken.

U kunt bij Qumedia kiezen voor een banner op een bepaalde pagina, maar ook voor een banner bij een bepaald onderwerp. Ieder redactioneel artikel heeft meerdere tags (zeg maar onderwerptermen) en u kunt er ook zelf voor kiezen om uw banner alleen te laten zien wanneer iemand een artikel over dat onderwerp leest.

Uitermate doeltreffend dus; u betaalt alleen wanneer uw boodschap wordt gelezen door een geïnteresseerde prospect.

5. Meten is weten
Qumedia heeft haar eigen marktonderzoeksbureau (Qudata) waarmee wij continue de markten waarin wij opereren in de gaten houden. Om te beginnen heeft elke uitgave van Qumedia zijn eigen lezerspanel aan wie wij vragen voorleggen over hun omzet, de economie en hun verwachting voor de toekomst.

Daarnaast organiseert Qudata regelmatig marktonderzoeken over een reeks aan actuele onderwerpen. Deze onderzoeken houden wij zowel onder fabrikanten, detaillisten als consumenten. Bij sommige typen onderzoek is het voor u mogelijk om vragen mee te laten nemen, die wij - natuurlijk - alleen aan u rapporteren.

Daardoor zijn onze redacties deskundiger en kunnen zij u beter helpen de strategie voor uw bedrijf te bepalen.

Ons marktonderzoeksbureau werkt niet alleen voor de redacties van Qumedia, maar kan ook onderzoeken verrichten voor u. U kunt vragen laten stellen aan de retailers in uw branche, maar ook aan consumenten. Deze onderzoeken doet Qudata zowel per telefoon als via internet.

6. Innoveer/marketeer in één keer
Innovatie is vrijwel altijd de oplossing voor een verbetering van uw marktpositie. Dat geldt ook voor de communicatie tussen u en uw klant. Via het zusterbedrijf van Qumedia Feruzzi® kunnen wij u helpen met bijvoorbeeld het maken van een bedrijfspresentatie. Deze film kunt u gebruiken als commercial, maar kunnen wij bijvoorbeeld ook op websites of YouTube zetten.

Daarnaast kan Feruzzi® u ook adviseren over het gebruik van social media, zoals Twitter, Facebook en LinkedIn.

7. Zoek het dichtbij huis
Hebt u meerdere vestigingen dan kan narrowcasting interessant voor u zijn. Volgens Wikipedia is narrowcasting: narrowcasting is het door middel van audiovisuele displays benaderen van een of meer specifieke doelgroepen, op een specifieke plaats en op specifieke momenten. De bedoeling is dat de content zoveel mogelijk op maat is gesneden voor de ontvanger. De term is het tegengestelde van het Engelse broadcasting.

narrowcasting is een uitermate effectief middel om een boodschap aan potentiële klanten te geven. Immers de prospect staat al bij u in de winkel, nu moet u alleen proberen hem of haar over te halen om iets of iets meer bij u te besteden.

Ons zusterbedrijf Feruzzi® kan tegen zeer aantrekkelijke voorwaarden een narrowcasting-netwerk voor u opzetten. We maken de films, regelen de apparatuur en zorgen voor de benodigde software.

8. Wees trots op uw prestatie
Viert u binnenkort een jubileum? Een goede reden om uw bedrijf op een leuke manier onder de aandacht te brengen van uw bestaande en toekomstige klanten.

Qumedia heeft al veel ervaring in het maken van speciale magazines voor haar klanten. De inhoud kan helemaal op maat geschreven worden, maar ook gedeeltelijk worden samengesteld uit artikelen uit onze enorme database. Soms is het mogelijk om de kosten van deze speciale magazines geheel of gedeeltelijk te laten betalen uit advertenties. Wij vertellen er u graag meer over.

9. Investeer in uw netwerk
Qumedia organiseert tal van bijeenkomsten en events waar u de andere spelers in de markt in persoon kunt ontmoeten. Dat zijn zowel uw concurrenten als uw klanten. Een ideale plek waar u zichzelf optimaal kunt presenteren.

Zo organiseert Qumedia op maandag 22 november a.s. in de Creatieve Fabriek in Hengelo (O) het Woon Trend Event voor de gehele woonbranche. Het is een eendaags lifestyle-event waar de noviteiten op woongebied voor 2011 en daarna worden gepresenteerd. Met ook diverse communicatiemogelijkheden voor fabrikanten, leveranciers en organisaties.

Een directere manier van communiceren kunt u niet bedenken!

10. Zet nu uw eerste stap
Het allerbeste wat u nu kunt doen om de recessie te lijf te gaan is de telefoon pakken en bellen met één Bas ten Duis of Yuri Kneefel (Account Managers). Zij kunnen u helpen bij het beantwoorden van al uw vragen of u onmiddellijk verder helpen. Zij denken met u mee en dat geheel zonder verplichtingen uwerzijds.
 
 
 
Categorie: Economie, Media, Retail
 
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel
Uw mening