'Het is een nek-aan-nek race'
 
Jury bezoekt genomineerden Zonvakker van het Jaar 2010
Woensdag 13 oktober ging een 5-koppige jury op pad voor de jurering van de Zonvakker van het Jaar. De genomineerden dit jaar zijn Dekazon Apeldoorn, Ambiance Zonwering Runhaar in Zwolle en Pijffers Zonwering in Rijssen. 'Een inspirerende dag. Doen we dit volgende week weer?', vat jurylid Raymond Sneek, de winnaar van 2009 samen.
 
De jurydag op woensdag 13 oktober begint gelijk al goed. We beginnen met gebak bij Dekazon in Apeldoorn. Reden is dat eigenaar Ronald van Kralingen de vorige winkellocatie nu verhuurd heeft. “Dat blok aan ons been zijn we nu kwijt”, zegt hij. Dekazon verhuisde dit voorjaar van het centrum van Apeldoorn naar een gloednieuw zelfontwerpen pand op het nieuwste deel van bedrijventerrein Apeldoorn-Noord, vlak aan de A50. De TomTom weet de Laan van Omniversum niet eens te vinden, maar Ronald van Kralingen is de laatste die daarmee zit. Verderop verrijst namelijk straks de nieuwbouwwijk Zuidbroek en de Laan van Omniversum wordt de belangrijkste ontsluitingsweg hier naar toe.

Uitvoerder
Dekazon kent een rijke geschiedenis in Apeldoorn. Het bedrijf bestaat al ruim 25 jaar. Cor van Kralingen, de vader van Ronald, was één van de oprichters. Cor van Kralingen (63) is nog steeds actief binnen de zaak maar zal aan het eind van het jaar met pensioen gaan. In totaal werken er 14 mensen bij Dekazon. 75 procent van de klanten zijn particulieren, de rest bestaat uit projecten. Met name bij de projecten is het een groot voordeel dat Ronald van Kralingen als uitvoerder in de bouw heeft gewerkt.
“Wij willen een architect meerwaarde bieden als hij met ons op de tafel gaat voor zonwering”, legt Ronald van Kralingen uit. Daarbij werkt Dekazon nauw samen met fabrikanten als Somfy, AVZ en Hylas. “Een architect moet ons ook altijd wel even de tijd geven. Door te overleggen met onze leveranciers komen we tot de best mogelijk oplossingen in de projectbouw.” Duurzaamheid en energiebesparing, dat zijn wat Van Kralingen betreft de toverwoorden voor de nabije toekomst. In dat kader werkt Dekazon al veel samen met kozijnen- en dakramenfabrikant Knipping. “In de toekomst gaan we toe naar energieneutrale woningen. Voor onze branche liggen daar de kansen”, zo rekent hij voor.

Nieuwe winkel
Qua vakmanschap zit het bij Dekazon wel goed. Maar dat geldt ook voor de showroom en de promotie. De ruime nieuwe winkel biedt een goed overzicht van wat er allemaal op zonweringgebied te koop is. Met voorin de zelf geassembleerde producten (waarvan de onderdelen worden geleverd door AVZ), maar er zijn ook schermen en overkappingen van de merken Lumenguard, Stobag en Erhardt Markisen verkrijgbaar. Op het gebied van binnenzonwering en raamdecoratie zijn Verasol, Luxaflex en Sunway de merken. Op de eerste verdieping is er zelfs een Sunway Exposure Store gevestigd.
“De Sunway Store is een mooie aanvulling op de collectie van Luxaflex. De presentatie van Luxaflex op de eerste verdieping gaat straks nog veranderen. We gaan namelijk kiezen voor het Select Dealerschap van Luxaflex. De nieuwe presentatie voor de Select Dealers komt hier straks te staan”, licht hij toe.
Als jury zijn we onder de indruk van de fantastische winkelpresentatie. We kunnen ons voorstellen dat de klant hier niet met lege handen naar huis gaat. Ook de marketing is prima voor elkaar. Een keer per jaar brengt Dekazon zelfs een eigen blad uit onder de titel ‘Nieuws onder de zon’ met een oplage van 105.000 exemplaren. Tenslotte kijken we met Ronald van Kralingen nog even naar de omzetcijfers. Ondanks de economische crisis zien die er goed uit. “We hebben vorig jaar wel heel iets minder omgezet, maar dat komt door de focus op de nieuwbouw. Dit jaar zien we de omzet weer oplopen”, aldus Van Kralingen.

Stijgende lijn
Bij Ambiance Zonwering Runhaar in Zwolle staat er geen gebak klaar, maar wel een uitgebreide lunch. De jury bestaande uit Raymond Sneek van Ambiance Zonering Westland (winnaar 2009), styliste Fransje van Keulen, branchemanager Martin Straver van Romazo, art-director John Post en hoofdredacteur Peter Besselink vallen bij binnenkomst gelijk aan terwijl eigenaar René Peeks het woord neemt.
Peeks zit heel zijn werkende leven al in de zonwering. Hij begon bij Guillaume Janssen in Zwolle en nam acht jaar geleden de winkel van Runhaar over. “Vanaf het moment dat ik deze zaak heb overgenomen is het continu beter gegaan. In januari zijn we van de achterkant van dit pand met een nieuwe showroom naar de voorzijde verhuisd”, vertelt Peeks in een notendop. De zichtlocatie levert gelijk meer aanloop op. “Daar hebben we ons wel een beetje in vergist. Waar we vroeger vier mensen op een doordeweekse zomerdag binnenkregen, zijn het er nu wel veertien.” Waar sommige van zijn collega’s in deze tijd van economische crisis klagen over te weinig traffic in de winkel heeft Runhaar dus niets te klagen. Op dit moment heeft René Peeks vier man personeel in dienst, waarvan drie monteurs. Door de enorme toeloop in de winkel maakt Peeks zelf tachtig tot honderd uur in de week. Door enkele nieuwe monteurs aan te nemen en een bestaande monteur door te laten stromen naar de verkoop, hoopt hij in het volgend seizoen beter in te kunnen spelen op de verwachte drukte. “Ons doel is om langzaam door te groeien. Zwolle is een echte groeistad. Maar 16 tot 17 man vind ik echt het maximum!”

Passie
We mogen van René Peeks ook even in de boeken kijken. De omzetcijfers laten elk jaar een flinke plus zien. Ook in 2010, mede door de nieuwe showroom. Als het gaat om de toekomst van zijn bedrijf heeft Peeks een duidelijke visie onderbouwd door twee marketingrapporten die hij op tafel heeft liggen. “Je moet de klant ontzorgen en een totaalpakket aanbieden”, legt hij uit. Naast een eigen onderzoek uitgevoerd door enkele studenten aan de hogeschool in Zwolle vertelt René Peeks over de uitkomsten van een rapport dat de Zandbeek Communication Group heeft uigevoerd in opdracht van Ambiance Zonwering waarbij met name de toekomstige positionering van de landelijke formule centraal staat. Alles bij elkaar zijn we als jury bijzonder onder de indruk van het verhaal van René Peeks. Een vakman die weet waarover hij praat en die onderneemt vanuit het hart en alles vol passie doet.

Echt familiebedrijf
Ons derde bezoek is aan Pijffers Zonwering in Rijssen, de derde genomineerde voor de Zonvakker van het Jaar 2010. Bij aankomst worden we al opgewacht door de hele familie waarvan de eigenaren Wim en Anneke en hun zoon en dochter Jan en Maaike actief zijn binnen het bedrijf. De taken zijn redelijk vastomlijnd verdeeld: Wim houdt zich met name bezig met de verkoop, Anneke doet de marketing en pr, zoon Jan regelt de totale coördinatie van de projecten en dochter Maaike is naast telefoniste de gastvrouw in de winkel en belt ook elk jaar de klanten na of alles volgens wens is verlopen. In totaal zijn er zeven personeelsleden in vaste dienst bij Pijffers Zonwering waarvan vier monteurs en een werkvoorbereider.
Het bedrijf startte in 1996. Sinds vorig jaar zijn er twee showrooms: Pijffers Zonwering met aan de overkant het nieuwe Pijffers Buitenleven. De naam zegt het al, de laatst genoemde showroom is helemaal toegespitst op het buitenleven met een rijke sortering aan terrasoverkappingen van het merk Weinor. Maar het is bovenal een showroom met veel sfeer en beleving. Precies zoals het bij de klant thuis kan zijn.

Folders
Indrukwekkend is het marketingverhaal van Pijffers. Elke maand gaat er een folder de deur uit, in de regio, op postcode geselecteerd. De ene maand de zonweringfolder, de andere maand de buitenlevenfolder. De zonweringfolder heeft een oplage van 100.000 exemplaren en die over het buitenleven zelfs 180.000. Anneke Pijffers: “Wij houden de folders bewust eenvoudig. Dus niet met teveel tekst en foto’s. Maar het moet wel de juiste sfeer en beleving hebben. Met onze folders scoren we altijd goed. In juni hebben we zelfs de foldering even stop moeten zetten omdat we de vraag niet meer aankonden. We groeien nog elkaar jaar. Ook dit jaar verwachten we een groei van vijftien procent.”

Visie
Ook bij Pijffers hebben ze heel duidelijk een visie op de toekomst. Ze richten zich op het hogere segment maar schromen er niet voor om in de toekomst goedkopere producten via internet aan te bieden. “Maar dan wel onder een andere bedrijfsnaam”, legt Jan Pijffers uit. Verder voorzien ze grote kansen op het gebied van duurzaamheid. Samen met een regionale aannemer en Somfy worden er op moment eigen onderzoeken gedaan op dit gebied uitgevoerd door de TU in Delft. Ook met automatisering is Pijffers een pionier in de markt en kiest daarbij voor het programma Concreet van Profity.

Jurering
Voor de 5-koppige jury was het dit jaar wederom niet makkelijk om een winnaar aan te wijzen. Hoofdredacteur en juryvoorzitter Peter Besselink daarover: “De nummers 1, 2 en 3 zaten dit jaar qua punten nog dichterbij elkaar dan voorgaande jaren. Het wordt op maandag 22 november dan ook bijzonder spannend. Wie de winnaar wordt? Nee, dat gaan we nog niet vertellen. Laat iedereen op die dag maar gewoon naar de Creatieve Fabriek in Hengelo komen. Het is overigens niet zo dat degene met de mooiste showroom gelijk gewonnen heeft. We hebben vorig jaar als jury twaalf onderwerpen vastgesteld (zie kader) waarop we de drie genomineerden beoordelen en op basis daarvan ontstaat de top 3.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2010 - oktober | Pagina(s) 12,13,14,15
Categorie: Zonwering, Vakbeurzen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken