'Lange weg om zonwering in bouw meer op kaart te krijgen'
 
Derde rondetafelgesprek over duurzaamheid
Het derde rondetafelgesprek. Na de economische crisis en webshops hebben we het nu over duurzaamheid. Speelt energiebesparing een rol bij de consument bij de aankoop van zijn zonwering of niet?
 
Energiebesparing wordt steeds belangrijker. In dat kader ziet trendwatcher Adjiedj Bakas grote kansen voor de zonweringmarkt. Zeker als we weten dat de EPC voor nieuwbouwwoningen de komende jaren alleen maar verder wordt aangescherpt. Vanaf 1 januari gaat deze van 0,8 naar 0,6. Zoiets kan alleen maar worden bereikt door een combinatie van bouwkundige maatregelen en intelligente installaties. En daar valt ook zonwering onder, zeker als we deze ook nog eens gaan combineren met zonne-energie.
Aan tafel wederom dezelfde gesprekspartners. René Peeks van Ambiance Zonwering Runhaar uit Zwolle (genomineerd voor de Zonvakker van het Jaar 2010), Wouter Roos van SunCircle, Bas Versloot van Somfy en branchemanager Martin Straver van Romazo. Laatstgenoemde zal tijdens dit gesprek uitgebreid ingaan op de initiatieven die Romazo neemt om zonwering in de bouw te positioneren als installatie in plaats van decoratie. Op dit moment wordt er door TNO in opdracht van Romazo een kennisoverdrachtproject uitgevoerd, waarbij drie concrete voorbeelden worden berekend en uitgewerkt. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de besparing op verwarming en koeling, maar ook de overige aspecten worden meegenomen. Zoals het visuele comfort op de werkplek - maar ook thuis - en de besparing op kunstlicht, alsmede de voordelen van automatisch geregelde zonwering. Daarnaast heeft Romazo vergevorderde plannen om vanaf volgend jaar het begrip HR-zonwering te introduceren.

Laten we beginnen bij de consument. Speelt energiebesparing bij hem een rol bij de aankoop van zonwering?
René Peeks: “Bij particulieren niet. Wel bij de projecten die wij doen. Wij richten ons met name op de wat kleinere projecten zoals scholengemeenschappen. Daar wordt wel gelet op de g-waarde en worden energiebesparing en duurzaamheid steeds belangrijker. Van de documentatie die Verosol op dat gebied heeft, maken wij veel gebruik in het verhaal naar de klant toe. Maar we kloppen ook dikwijls bij PBS en Somfy aan. Op Verosol kun je ook terugvallen als het gaat berekeningen. Dus hoeveel de zonwering oplevert. Zover gaan wij in onze projecten niet. Daarvoor zijn ze net een maat te klein. Maar de argumentatie die we van de verschillende fabrikanten krijgen aangereikt over wat zonwering doet, wordt wel steeds belangrijker. Dat is de toekomst van mijn bedrijf. Die kant gaat het op.”

Energiebesparing en elektrische besturing gaan hand in hand. Verkoopt elke dealer de zonwering inclusief afstandsbediening?
Bas versloot, senior area manager bij Somfy Nederland: “Van de tweeduizend afnemers zijn het er zo’n drie- tot vierhonderd die echt op dat niveau zitten. Wij richten ons bij Somfy op klanten die zonwering verkopen met afstandsbediening, eventueel in combinatie met besturingen. Bij detaillisten die alleen maar handbediend verkopen of af en toe een motor, heeft het geen zin om het verhaal met betrekking tot besturingen te promoten. Die zullen eerst meer voor elektrische bediening moeten kiezen, voordat de volgende stap wordt genomen. Wij richten ons met de besturingen in eerste instantie op die progressieve groep. Maar we zien het wel als onze taak om ook die andere groep mee te trekken.”

In opdracht van Romazo voert TNO op dit moment een kennisoverdrachtproject uit. Wat houdt dit project in?
Branchemanager Martin Straver: “Om zonwering in de bouw meer te positioneren als installatie in plaats van decoratie, moet je het gaan definiëren en normeren. Daarnaast moeten wij ook in het kader van het verkrijgen van overheidssubsidie of BTW-verlaging aan de wetgever duidelijk kunnen aangeven wat functionele zonwering nu eigenlijk is. In feite is zonwering nog steeds een containerbegrip. We hopen dat de cijfers van dit onderzoek binnenkort bekend zijn. De volgende stap is dan de normering. Ook daar wordt aan gewerkt. We zijn bezig met een zelfnormering voor de branche waarbij we het begrip HR-zonwering gaan introduceren. Daarmee worden de energetische aspecten van zonwering genormeerd. Als een product aan de minimale eisen voldoet, kan daar het label HR-zonwering op worden geplakt. De laatste stap is dat de term HR-zonwering intensief naar de projectmarkt, maar ook naar de consument toe wordt gecommuniceerd. Maar dan zijn we een jaar verder.”

Zijn architecten de laatste jaren anders tegen de toepassing van zonwering in de bouw gaan aankijken of niet?
Straver: “Bij de opleiding voor architecten wordt er nog ‘nul’ aandacht besteed aan het positieve effect van zonwering. Er is ook geen standaardwerk voor. De brochure ‘Vat op zonwering’ van de Stichting Bouw Research is wel uitgebracht, maar daar wordt door architecten nog erg weinig gebruik van gemaakt. Es-So, de overkoepelende Europese branchevereniging, heeft over dit onderwerp nu een brochure in het Engels uitgebracht. Zo van: welke systemen zijn er, wat doen ze en welke zonwering moet ik wanneer gebruiken? We hebben het plan om een uitgebreide brochure in het Nederlands te ontwikkelen en te publiceren. Zo kunnen we een echte professionaliseringsslag maken. En die is hard nodig.”
Wouter Roos van SunCircle knikt instemmend. “Het is een erg lange weg om zonwering meer op de kaart te krijgen in de bouwsector. Samen met Swela en Somfy hebben wij vorig jaar architecten uitgenodigd voor een eigen seminar daarover. We hadden duizend uitnodigingen verstuurd en kregen maar twee aanmeldingen. We hebben de mailing nog wel nagebeld, maar hebben het uiteindelijk moeten afblazen. Architecten krijgen van alle kanten zoveel uitnodigingen. Die interesseren zich er niet zo voor.”

Terwijl de ontwikkelingen wel steeds verder gaan. Bijvoorbeeld zonwering waarvan de bediening werkt op zonne-energie.
Wouter Roos: “Ja, sinds vorig jaar verkopen wij rolluiken, screens en markiezen waarvan de bediening werkt op zonne-energie. Daar zitten zonnecollectoren aan gekoppeld. We hebben dat dit jaar op de Polyclose voor het eerst officieel gepresenteerd. We hebben daar tot nu toe een stuk of honderd van verkocht. Dat is niet veel, maar wel een begin. Opvallend is wel dat de omzet van een beperkte groep van zo’n zes tot zeven dealers komt. Op het moment dat een dealer zoiets serieus oppakt en er in gelooft, gaat zoiets lopen. Het aankoopargument bij de consument is niet zozeer dat het op de langere termijn geld oplevert. Dat rekensommetje is niet zo belangrijk. Het gaat hem veel meer om het goede gevoel dat het oplevert.”
Bas Versloot: “Ook Somfy heeft een nieuwe besturing ontwikkeld: een zonwering in combinatie met zonnecellen, die pas in werking gaat als het binnen is opgewarmd naar een bepaald aantal graden dat je zelf hebt ingevoerd. Als je een serre hebt, is het heel prettig als de zon de serre opwarmt tot twintig graden en dat daarna de zonwering automatisch naar beneden gaat. In grote gebouwen en kantoren met gebouwbeheersystemen wordt al heel veel op die manier gewerkt. Maar je merkt ook dat de particulier steeds gevoeliger wordt voor dit verhaal. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld adviesbureaus in de projectmarkt. Zijn zien steeds meer het belang van zonwering in. En zorgen er meer en meer voor dat het in de bestekken komt te staan. Vroeger was er in de projectmarkt alleen maar oog voor zonwering als er ergens nog geld over was. Je merkt dat daar nu heel anders over gedacht wordt. Er is een bepaalde ontwikkeling op gang gekomen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2010 - november | Pagina(s) 20,21,22,23
 
Relevante publicaties