'We willen de klant laten beleven wat hij thuis krijgt'
 
Formule Ambiance gestart met drie Experience Centres
Dit voorjaar is Ambiance Zonwering begonnen met drie Ambiance Experience Centres: in Roosendaal, Leeuwarden en Nijmegen. In tegenstelling tot de 44 bestaande franchisewinkels zijn dit filiaalbedrijven, een gezamenlijk initiatief van de plaatselijke ondernemer en de landelijke formule uit Tilburg. Zonvak Magazine nam een kijkje bij de pilotwinkel in Nijmegen en maakte de tussenbalans op.
 
Toen eigenaar Pascal Uyen in 2005 een nieuwe showroom opende in het centrum van Nijmegen kwam hij er al snel achter dat de locatie te klein was. Middenin het centrum is natuurlijk een toplocatie die veel publiek trekt, maar als je ook veel sfeer en beleving wilt brengen dan is 44 vierkante meter niet genoeg. Vandaar dat hij de afgelopen jaren gesprekken voerde met het hoofdkantoor van Ambiance Zonwering in Tilburg om te kijken hoe hij zich bij deze organisatie kon aansluiten. Andersom streeft Ambiance Zonwering naar een landelijke dekking met zo’n 55 tot 60 vestigingen. En Nijmegen was wat dat betreft nog een ‘blind spot’. Daarnaast wil Ambiance Zonwering een volgende kwaliteitsslag maken. Niet alleen qua producten maar ook qua winkelinrichting. Oftewel een nog betere presentatie waar het hele assortiment getoond wordt met veel sfeer en beleving. Zo werd het Ambiance Experience Centre geboren met eerste pilotvestigingen in Roosendaal, Leeuwarden en dus ook Nijmegen.
Pascal Uyen: “We zijn in april verhuisd naar de Rosenburgweg, een bedrijventerrein annex winkelgebied. We hebben hier een pand met een vloeroppervlakte van ruim zeshonderd vierkante meter. Nu we meer ruimte hebben kunnen we een goed overzicht geven van wat er allemaal op zonweringgebied te koop is, gepresenteerd in z’n natuurlijke omgeving. Dus met veel sfeer en beleving. Onze doelstelling is om de klant hier te laten beleven wat hij thuis kan krijgen en hem te inspireren!”

Presentatie
Het gesprek met Pascal Uyen vindt plaats in de winkel in Nijmegen. Ook aangeschoven zijn formulemanager Dennis Schoormans van Ambiance Zonwering en Rutger de Kort, op 1 september begonnen in de nieuwe functie van retailmanager bij de Tilburgse organisatie. In tegenstelling tot de 44 franchise-vestigingen met zelfstandige ondernemers, zijn de locaties Roosendaal, Leeuwarden en Nijmegen filiaalbedrijven die een gezamenlijk initiatief zijn van een zelfstandige ondernemer en het moederbedrijf in Tilburg. Datzelfde geldt voor de locatie in Dordrecht; alleen is dit geen Experience Centre.
Formulemanager Dennis Schoormans: “We zijn vorig jaar intern gaan brainstormen over waar we over vijf jaar willen staan. Je ziet dat de zonweringmarkt op dit moment in tweeën valt: leveranciers die kiezen voor prijs en fabrikanten die toegevoegde waarde willen leveren aan de klant. Wij kiezen voor dat laatste. Op het moment dat je een waardige showroom wil wegzetten, red je dat tegenwoordig niet meer met honderd vierkante meter. Het assortiment is de laatste jaren ontzettend gegroeid en breed geworden. Neem alleen al de terrasoverkappingen. Als je dat goed wilt presenteren in je showroom, moet je er minstens vier of vijf van laten zien. Daar heb je minimaal vijfhonderd vierkant meter voor nodig.”

Testfase
Als we samen een rondje door het nieuwe Ambiance Experience Centre maken, benadrukt formulemanager Dennis Schoormans dat het nog echt om een pilotwinkel gaat. “Dit jaar gebruiken we om te testen. In de ogen van de consument is het misschien al geweldig, maar het kan altijd beter. Voor ons is het niet meer dan een zes. De komende maanden willen we benutten om de puntjes verder op de i te zetten. Zo komen er verschillende visuals aan de muren. Er moet met name nog meer sfeer en beleving in komen. Toen de winkel in Nijmegen geopend werd, hadden we ook niet echt de tijd om daar alle aandacht aan te besteden. Al gelijk stond het verkoopseizoen voor de deur. We willen hier een soort van wow-effect creëren voor de klant. Zo van: als je hier niet slaagt, dan slaag je nergens”, aldus Schoormans.

Somfy-eiland
Eén van de opstellingen die al helemaal ‘af’ is, is die van de terrasoverkapping. Ingericht precies zoals het bij de klant thuis ook opgesteld kan staan. Inclusief trendy tuinmeubelen. Centraal in het midden staat een eiland-opstelling van Somfy. Ook een pilotproject. Het mooie van dit eiland is dat dit ronddraait. Op een televisiescherm worden alle zonweringproducten één voor één voorgesteld aan de klant, waarbij het eiland meedraait naar de producten zoals die in de winkel opgesteld staan. Dus op het moment dat er op het televisiescherm gesproken wordt over de voordelen van gemotoriseerde rolluiken gaan de rolluiken in de showroom naar beneden en draait het eiland naar de rolluikenafdeling. Ook hier geldt dat dit systeem nog in de pilotfase zit. Op het gebied van binnenzonwering is er voorin de shop een Inspiration Shop van Luxaflex ingericht, maar er worden ook producten van huisleverancier GB Products verkocht. “We kiezen bewust niet voor uitgebreide shop-in-shops. Dat leidt de aandacht af van het totaalplaatje dat we op zonweringgebied willen neerzetten.”

Retailen
Met het aantrekken van Rutger de Kort als retailmanager hoopt Ambiance Zonwering een volgende kwaliteitsslag te maken. De Kort heeft twaalf jaar retailervaring (onder andere Sport 2000, Runnersworld en Apple, zie ook kader) en gaat zich met name bij de filiaalbedrijven bezighouden met de retail op de winkelvloer. Met een helicopterview houdt hij het winkelconcept in de gaten. Hij helpt daarbij de winkels met de totale bedrijfsvoering. Samen wordt bijvoorbeeld bekeken hoe het marketingbudget optimaal kan worden benut, maar ook de kostenbeheersing en efficiency komen aan bod.
Rutger de Kort: “Het is niet zo dat wij vanuit Tilburg de ondernemer beleid opleggen. Nee, mijn taak is te signaleren in plaats van op te leggen. Meer van: qua omzet doe je dit, terwijl je dat kan. En hoe ga je dat bereiken? Het is een combinatie van signaleren en stimuleren. Met als achterliggende gedachte om vanuit een concept samen die markt verder te veroveren. Het is echt branding wat we doen. Dus de winkel goed positioneren en als een merk neerzetten. De focus ligt daarbij op de filiaalbedrijven, maar daarnaast wil ik ook graag bij de andere vestigingen van Ambiance Zonwering meedenken over de best te volgen strategie. Het gaat erom dat we de successen met elkaar delen.”

Conservatief
Aan Pascal Uyen de vraag of hij het niet lastig vindt dat Ruger de Kort over zijn schouders meekijkt bij de vestiging in Nijmegen. “Nee, absoluut niet. De zonweringmarkt is bij uitstek een vrij conservatieve markt. Wij hebben vanuit onze winkel nooit echt bewust aan branding gedaan. Sterker nog, ik wist niet eens precies wat het was. Het is heel goed dat vanuit Ambiance nu die expertise wordt ingebracht. Als zonweringspecialist benaderen wij het vak vooral vanuit de techniek. Daar hebben wij verstand van. Maar je kunt niet overal verstand van hebben. Daar ondersteunt Ambiance ons in.”
Dennis Schoormans vult aan: “Toen we met eigen filiaalbedrijven begonnen en met de Ambiance Experience Centres hebben we daar, met de andere zelfstandige ondernemers binnen onze formule tijdens onze regiobijeenkomsten dit voorjaar, best pittige gesprekken over gevoerd. De drie Experience Centres worden nog steeds kritisch gevolgd, maar er zijn bij de anderen ook al geluiden van: dat willen wij ook! In principe kan elke Ambiance-ondernemer het Experience Centre-concept gaan voeren, mits men aan de criteria voldoet (onder andere voldoende oppervlakte voor presentatie) en er voldoende marktpotentie is. In toenemende mate beseffen de ondernemers dat als je bijvoorbeeld een terrasoverkapping wil verkopen, je dat ook op een goede manier moet laten zien in je winkel. Je moet de consument triggeren. Ook zij willen die kwaliteitsslag maken en nog professioneler worden. En daar zijn we alleen maar blij mee.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2010 - november |
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google