Vitrona pakt nieuwe kansen
 
'Hard werken en scherp blijven'
Jack van der Voort van Vitrona in Naaldwijk noemt de achtste plaats van zijn bedrijf in de verkiezing van Zonvakker van het Jaar een eer. 'Prachtig dat we in de top tien zitten. Reden te meer om onze eigen koers voort te zetten', aldus Van der Voort. Die eigen koers staat voor hoge kwaliteit en optimale dienstverlening en het familiegevoel binnen Vitrona zelf. Het loopt goed bij Vitrona; in december wordt een tweede showroom geopend in Berkel en Rodenrijs.
 
Bijna had Vitrona niet in Berkel en Rodenrijs, maar in Pijnacker een tweede vestiging geopend. De specialist in zonwering, kozijnen/deuren en terrasoverkappingen had afgelopen zomer de deal voor een bedrijfspand in Pijnacker bijna rond, maar algemeen directeur Cock van der Voort en zijn in de zaak werkzame zonen Jack en Mark besloten er op het allerlaatste moment toch vanaf te zien.
“We wilden te graag”, blikt Jack van der Voort terug. “Maar eigenlijk hadden we toch net niet het goede gevoel over die locatie. We zaten op een bepaald moment bij elkaar, keken elkaar nog eens goed aan en toen besloten we ineens: ‘We doen het niet’. Vervolgens kwam de locatie in Berkel en Rodenrijs in beeld. Dat is echt een superplek. Een A-locatie langs een drukke weg van Rotterdam naar Pijnacker. We zitten naast een hypermoderne carwash, waar tussen de 50.000 en 70.000 auto’s per jaar worden gewassen. Een betere plek hadden we niet kunnen vinden.”

Het gaat goed met Vitrona, stelt Jack van der Voort onomwonden. Natuurlijk is het een wat moeilijke tijd, zo erkent hij. Zo was 2009 een wat minder jaar voor de zonwering, maar anderzijds juist weer wat beter voor de kozijnen. Dit jaar loopt de zonwering echter ook weer in de pas mee en draait Vitrona volgens Van der Voort simpelweg een goed jaar. Het geheim?
“Op alle punten scherp blijven. In onze presentatie naar de klant, de opbouw van de showroom en in onze feeling met de producten die we verkopen. Onze doelgroep zit in het midden en hoge segment. De consument die hier binnenkomt kan ons product betalen. Wel is hij door de crisis wat kritischer geworden, hij denkt langer na voor hij z’n geld uitgeeft. Het is aan ons om die klant een perfect gevoel te geven.”
Dat zit hem vanzelfsprekend allereerst in de aangeboden producten. Vitrona heeft kwaliteitsschermen van onder meer Weinor, Mado, Floris en Lumenguard. Roma is daar sinds twee jaar aan toegevoegd. “Roma is een kwaliteitsmerk dat zich onderscheidt door onder meer technische detaillering en kleurkeuze. Het is een waardevolle toevoeging aan ons assortiment.”

Beleving
Maar met kwaliteitsproducten alleen red je het niet, weet Van der Voort.
“Bij het verkopen van dergelijke schermen hoort een stuk beleving, emotie. Klanten moeten de schermen, markiezen of andere producten aan kunnen raken, kunnen voelen.. Het verschil tussen het ene en het andere scherm kunnen ervaren, zodat ze zelf, in combinatie met een stuk deskundig advies, heel bewust een keuze kunnen maken. En wij willen de klant simpelweg in de watten leggen. Een goede kop koffie, lekkere geuren in een sfeervolle showroom. Kleine dingetjes, maar heel belangrijk om de klant een comfortabel gevoel te geven.”
Daarnaast heeft Vitrona een eigen serviceafdeling, zodat klachten of reparaties niet tussen wal en schip vallen en snel verholpen worden. De verkopers en monteurs van Vitrona zijn deskundig en goed getraind. Van der Voort: “Wij bieden onze mensen veel mogelijkheden en kansen zichzelf te ontwikkelen. Dat is voor ons van belang, maar ook voor henzelf maakt dat het werk veel leuker. Wij hechten bovendien aan een informele sfeer in onze zaak. Vitrona is een familiebedrijf. Dat willen we zowel naar onze klanten als naar ons personeel uitstralen. We hebben een goede band met onze mensen, er is veel communicatie. Serieus, maar ook met ruimte voor humor. We willen met z’n allen een familie zijn. Op die manier creëer je betrokkenheid bij je medewerkers. Bij ons klaagt niemand als er eens overgewerkt moet worden.”

Nieuw pand
De uitbreiding van één naar twee showrooms past in de koers van Vitrona. Het gaat goed met het bedrijf en vanuit die basis wil Vitrona een nieuwe stap maken. De 26-jarige Jack van der Voort heeft zijn HBO-afstudeerscriptie onlangs geheel gewijd aan de uitbreidingsmogelijkheden voor Vitrona. Daaruit bleek onder meer dat Vitrona het dan buiten het Westland, waar Naaldwijk ligt, moet zoeken.
Van der Voort: “Mensen kopen zonwering het liefst zo dicht mogelijk bij hen in de omgeving. Zeker kwaliteitsproducten zoals wij die verkopen. Het is toch een product waarbij service een belangrijk rol speelt en dan heeft de klant de dealer graag in de buurt. Tachtig procent van onze klanten komt uit het Westland, pakweg in een straal van zo’n tien kilometer rond Naaldwijk. Als we vanuit Berkel en Rodenrijs ook een straal van tien kilometer trekken, dan tikken we ons huidige afzetgebied net aan. Vanuit Berkel en Rodenrijs bedienen we dus een heel nieuw gebied, dat direct aansluit op onze huidige markt.”

Kansen
Een nieuwe markt die bovendien veel kansen biedt, zo blijkt uit Van der Voort’s scriptie. “Het gebied rond Berkel en Rodenrijs is, net als het Westland, ook gericht op tuinbouw. Het gemiddeld besteedbare inkomen ligt er ruim boven het landelijk gemiddelde, er staat nog veel nieuwbouw op de planning. Dus het is een gebied met een enorme potentie. Natuurlijk zit er aan zo’n uitbreiding voor Vitrona ook een risico. Maar wij denken dat het een zeer verantwoorde investering is.”
De nieuwe ontwikkelingen betekenen zelfs dat Vitrona dit jaar nog extra medewerkers heeft aangenomen. Van der Voort: “Wij durven keuzes te maken, ook nu. Het is misschien niet de meest makkelijke tijd, maar wij zien vooral de nieuwe mogelijkheden. Daarnaast blijven we hard werken en op alle fronten scherp. Zo gaan we de toekomst met vertrouwen tegemoet.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2010 - november |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken