'Unieke combinatie van fysieke showroom en webshop'
 
Etna Dealershop-concept voor het keukenretail-kanaal
De consument oriënteert zich steeds meer via internet. Hoe kunnen fabrikant en detaillist ervoor zorgen dat de consument vervolgens de order toch bij de vakzaak plaatst? Etna werkte anderhalf jaar aan een Dealershop-concept voor het keukenretail-kanaal om hier een antwoord op te vinden.  Een gesprek met business manager Martin van der Zanden en communicatiemanager Ronald Hoefsmit.
 
Etna startte enkele jaren geleden met het uitrollen van een multichannelbeleid, waarin naast keukenzaken het elektroretailkanaal en het dhz-kanaal als winkelkanalen voor de verkoop van Etna apparatuur worden gezien. “Etna -en heel ATAG Nederland- richten zich hoofdzakelijk op de fysieke winkel”, zegt Ronald Hoefsmit. “Via de winkels wordt de consument niet alleen met producten maar ook met onze diensten bereikt. ATAG Nederland hanteert een duaal conditiebeleid en maakt daarmee onderscheid tussen fysieke winkels en internetaanbieders. Dit vraagt echter wel om nieuwe stappen, om in de toekomst in het vizier van de consument te blijven en dealers te kunnen ondersteunen, juist voor het merk Etna dat die genoemde brede distributie kent. Daarom bieden wij onze afnemers binnen ons nieuwe concept een webshop die door Etna ondersteund wordt. De webshop is voorzien van het eigen logo en huiskleuren van de betreffende keukenzaak.”

Dealers als uitgangspunt
Hoe werkt het concept? Martin van der Zanden: “Een Etna-dealer die wil meedoen aan dit concept kan via een online portal zijn bedrijfsgegevens doorgeven, met logo, huisstijlkleur en bijvoorbeeld een foto van zijn winkelpand. Vervolgens start Etna met het bouwen van de webshop. Een consument die op de betreffende website komt en daar gaat winkelen, komt als het ware in een verlengstuk van die winkel. De ondernemer bepaalt zelf de prijzen van de producten op zijn website. Een banner op de website brengt de consument naar het Etna-assortiment. Maar andersom ook: via de www.etna.nl site komt de consument op de portal van de Etna Dealershop, waarop de aangesloten dealers te vinden zijn. Door het intoetsen van hun postcode wordt de consument naar de dichtstbijzijnde Etna-dealers geleid. De consument kan eerst kiezen uit het Etna-assortiment en komt dan bij de dichtstbijzijnde dealers waar hij online kan kopen. De orderopdracht komt helemaal bij de dealer zelf terecht.”
De consument bestelt dus een Etna-product en geeft aan bij welke dealer hij het gaat halen of door wie hij het laat bezorgen. Het bestellen, leveren en installeren gaat niet via Etna, maar via de dealer zelf. De dealer kan zelf bepaalde typen apparatuur op voorraad hebben en bijvoorbeeld vermelden dat de andere producten binnen 48 uur leverbaar zijn.

Uniek concept
Ronald Hoefsmit: “De consument komt dus rechtstreeks in contact met de dealer en deze ondernemer kan niet alleen het product leveren, maar bovendien informeren of de consument aan nog andere producten behoefte heeft, van een enkel apparaat tot een complete keuken. Er is dus contact tussen de consument achter het web en de winkel. Vroeger kwamen consumenten vanzelf je winkel binnen, nu gebruik je internet als hulpmiddel daarvoor. Dat is belangrijk, want voor vervangende apparatuur komt de consument moeilijk een keukenzaak binnen. Op deze manier kan de keukendealer hen toch bereiken. Er zijn via internet maar weinig keukenzaken te vinden, wanneer een consument op zoek is naar vervangende apparatuur. Met dit concept proberen we onze afnemers klaar te stomen voor de toekomst. We moeten onze ogen niet sluiten voor internet, maar willen onze dealers helpen om ook in de toekomst een gezonde boterham te verdienen. Voortaan komen consumenten via het Etna Dealershop-concept in contact met een keukenzaak en kiezen uiteindelijk het gewenste Etna apparaat via de webshop of in de showroom van de keukenondernemer. Juist de combinatie van een fysieke showroom en de webshop is uniek. Van de mensen die zich oriënteren op keukenapparatuur, schaft 79 procent de apparatuur uiteindelijk in een winkel aan, tegen slechts ruim 19 procent die dat online doet. Binnen ons concept zorgen we ervoor dat zowel de keukenvakzaak als het merk Etna op het web goed vindbaar, zichtbaar en herkenbaar is.”

Ruim 100 dealers
Etna werkt momenteel aan een landelijke dekking van dealers en streeft op korte termijn, voor het eind van 2010, naar zo’n 100 tot 120 dealers in het land, zodat consumenten binnen een straal van 25 tot 30 kilometer een dealer kunnen vinden die aan het concept meedoet. Daarvan hadden zich aan het eind van de zomer al zo’n 35 aangemeld. “Het gaat ons om een beperkte groep trouwe Etna-dealers die we hiervoor benaderen. Dealers die er echt voor kiezen om juist Etna als hoofdmerk in het betreffende (budget)prijssegment van hun assortiment te verkopen.” Tijdens de komende huisshow van ATAG Nederland in oktober zal het concept prominent naar voren komen.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2010 - oktober | Pagina(s) 38,39
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google