Kooplust neemt toe
 
De kooplust in Nederland neemt toe. Dit blijkt uit de koopindicator, het maandelijkse onderzoek van brancheorganisatie CBW-MITEX naar de koopintentie onder 4.000 huishoudens. CBW-MITEX voorziet vanaf 15 september, mede door het vervroegd vrijkomen van het spaarloon, een koophausse.
 
Volgens Jan Meerman, voorzitter van CBW-MITEX (brancheorganisatie voor ondernemers in de mode-en woonbranche), wijzen alle factoren erop dat consumenten de komende maanden gaan spenderen. "Uit de koopindicator blijkt dat de koopbereidheid onder consumenten toeneemt."

Ommekeer
"Dat het consumentenvertrouwen is verbeterd, blijkt ook uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Mensen willen zichzelf op iets nieuws trakteren na een periode van sparen. Nu durven ze wellicht nog niet. Maar als Den Haag vanaf midden september de geblokkeerde tegoeden van ruim 2 miljoen werknemers -in totaal 4,3 miljard euro- vrijgeeft voor opname, zorgt dit voor een psychologische ommekeer. Grote aankopen zijn plotseling binnen handbereik. Gezien de gestegen koopintentie en het toenemende consumentenvertrouwen, komt de regeling op een perfect moment."

Grote aankopen
Demissionair minister De Jager van Financiën verwacht dat ongeveer 15 procent van het vrij te besteden spaarloon wordt uitgegeven. Deze verwachting is gebaseerd op de economische situatie van vijf jaar geleden. Volgens Meerman besteden consumenten straks meer. "Aangezien grote aankopen door de economische crisis zijn uitgesteld, wordt dit 'extraatje' vooral besteed aan bijzondere uitgaven. Gezien de huidige rentestanden zou ik het geld persoonlijk niet op de bank laten staan."
Bron: CBW-MITEX
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2010 - september |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken