'Het zorgt voor veel extra aanloop in showroom'
 
Odink Zonwering zit goed tussen de bouwmarkten
Odink Zonwering is alweer vier jaar gevestigd op het nieuwe bedrijventerrein Haardijk aan de noordwestkant van Hardenberg. Odink zit daar temidden van grote bouwmarkten, tuincentra en woonwinkels als Gamma, Praxis, Kwantum en Leen Bakker. Betekent dat forse concurrentie of juist veel klandizie? 'Dat laatste', zegt Andries Odink. 'Dit is echt een superplek.'
 
Een bewuste keuze om zich temidden van bouwmarkten te vestigen was het niet. Odink Zonwering was simpelweg volledig uit zijn jas gegroeid, op de oude locatie nabij het centrum van Hardenberg. Alle uitbreidingsmogelijkheden waren daar bovendien benut. Dus restte de zonweringspecialist niet anders dan op zoek te gaan naar een nieuwe locatie. Toen er een plek op het nieuwe Hardenbergse bedrijventerrein Haardijk beschikbaar kwam en Odink bij zijn nieuwe bedrijfspand bovendien een woonhuis mocht bouwen, was de knoop snel doorgehakt. Dat er bouwmarkten en woonwinkels direct in de buurt zaten, vonden Andries en zijn vrouw Elvera Odink geen bezwaar.
“Daar hebben we geen moment over getwijfeld. De bouwmarkten en woonwinkels verkopen ook zonwering, maar bedienen een heel andere doelgroep. Mensen die iets goedkoops willen zijn bij ons aan het verkeerde adres. Het blijkt juist dat deze locatie ons extra veel aanloop oplevert. Wij liggen precies aan de uitvalsweg van die grote bouwmarkten. Mensen die daar zijn geweest, rijden op de terugweg bij wijze van spreken recht tegen onze showroom aan. En sommigen komen dan ook even bij ons een kijkje nemen. Nee, dit is echt een hele goede keuze geweest. Een superplek.”

Hal
Andries en Elvera Odink hebben dan ook met terugwerkende kracht spijt dat deze locatie niet net iets eerder in beeld was. Anderhalf jaar voordat ze besloten de kavel op Haardijk te kopen, hadden ze hun vorige pand in Hardenberg nog fors uitgebreid met een hal van 240 vierkante meter. In totaal was het bedrijf destijds 360 vierkante meter groot.
“Maar al heel snel was dat ook weer te klein”, blikt Andries Odink terug. “Deze nieuwe locatie kwam dan ook als geroepen. Hadden we vooruit geweten dat dit zich zou aandienen, dan hadden we die hal er op de oude plek nooit bijgebouwd.”
Odink heeft op Haardijk een nieuw bedrijfspand met daarnaast een stijlvol woonhuis laten bouwen. Het bedrijf is nu 860 vierkante meter groot. Naast de showroom zijn daar het kantoor, opslag en werkplaats in gevestigd. Odink assembleert vooral zelf. Daarbij wordt hij, net als bij de montage, zoveel mogelijk bijgestaan door zijn veertienjarige zoon Michel, die in zijn vakanties en vrije uurtje steevast zijn vader helpt en later de zaak wil overnemen.
Het bedrijf is nu groot genoeg, zegt Odink. “We hebben zelf nog wat ruimte over. Hier kunnen we tot in de verre toekomst vooruit.”

Aanvullen
Odink ervaart dat de diverse verkopers van zonwering op Haardijk elkaar prima aanvullen. De grote discounters bedienen het lage segment, Odink richt zich met merken als Hamstra, Marino, Mado, Stobag, Swela, Dickson, Solero en Luxaflex vooral op het middensegment.
“Wij zijn wat duurder”, zegt Andries Odink. “Dat kan mensen afschrikken, maar dan moeten ze maar naar de Gamma. Maar ze zijn vaak ook verrast door de extra uitstraling en kwaliteit die wij bieden. De bouwmarkt heeft tien kleuren doek. Wij wel driehonderd. En daarbij komen wij thuis bij de mensen om te meten, monteren en zonodig voor service achteraf. Wij bieden standaard vijf jaar garantie op alle merken. Met dat soort zaken maken wij het verschil en gelukkig zijn veel consumenten daar gevoelig voor.”
Ook sturen de verschillende bedrijven wel klanten naar elkaar door, zegt Odink. “Met name via het tuincentrum komen er klanten bij ons. Mensen die meubels kopen en daarbij zonwering willen. Andersom verwijzen wij ook klanten naar het tuincentrum.”
Andries Odink is ook niet te beroerd om zonwering van de bouwmarkten bij mensen thuis te monteren.
“Die vraag krijg ik inderdaad wel eens. Ik wil dat ook best doen, maar dat is dan gewoon urenwerk en ik neem geen verantwoordelijkheid voor het materiaal of wat dan ook. Ik heb wel eens een knikarm van één van de bouwmarkten onderhanden gehad. Dat was echt rommel. Ik monteer het dan wel, uiteraard zo goed en netjes mogelijk. Maar verder houd ik m’n handen eraf.”

Assembleren
De zonneschermen worden als vanouds door Odink zelf geassembleerd. Zodoende kan hij zijn product perfect afstemmen op de wensen en situatie van de klant. Voor de assemblage van onder meer markiezen, rolluiken of serre-zonwering is de werkplaats van Odink niet uitgerust, dat besteedt hij dan ook uit aan de producent. Hetzelfde geldt voor de knikarmschermen van Mado. Odink is sinds kort dealer van dit relatief wat duurdere kwaliteitsmerk. “De knikarm van Mado wijkt wat af van wat wij gewend zijn, qua tegendruk en stabiliteit van het scherm”, aldus Odink.
Odink onderscheidt zich ten opzichte van de concurrentie op Haardijk niet alleen door het leveren van kwaliteit. Ook de service is een belangrijk middel waarmee het verschil wordt gemaakt. Andries en Elvera Odink zijn wat dat betreft niet moeilijk of kieskeurig. Als er problemen zijn met een door hen geleverd scherm, dan proberen ze dat op te lossen. Ook als de garantietermijn al is verstreken.
“Geld komt daarbij op de tweede plaats”, zegt Elvera Odink. “Een uurtje extra werken is niet belangrijk, dat verdient zich wel weer terug. Wij proberen gewoon zo goed mogelijke service te verlenen. Bij problemen proberen we binnen 24 uur te komen. Daarmee hebben we in de wijde regio een goede naam opgebouwd. Dat is veel meer waard dan dat je ieder uurtje schrijft. Goede mond-tot-mond reclame is belangrijk voor een zaak als de onze.”

Crisis
Zeker in een crisistijd als de huidige is de goede naam van het bedrijf van belang, beamen Andries en Elvera Odink. Hoewel ze allerminst klagen over het afgelopen jaar, merken ook zij dat de consument voorzichtiger is geworden. Belangrijk voordeel voor Odink is dat het bedrijf, naast particulieren, ook actief is in de projectenmarkt. Odink levert bijvoorbeeld zonwering aan diverse zorginstellingen en projecten van regionale woningcorporaties.
“Die projecten lopen altijd wel door. Dat is in deze tijd erg prettig”, zegt Andries Odink. “De particuliere markt is lastiger op dit moment. Klanten zijn zich meer dan ooit bewust van geld en denken langer na voor ze het uitgeven. Belangrijk is dat je als detaillist van je laat horen. Bijvoorbeeld door meer te adverteren. Een actie wil ook nog wel eens helpen, maar daarmee zijn we toch voorzichtig. Het kan leiden tot situaties waarin de klant nog meer korting wil, of als de actietermijn al voorbij is er toch nog van wil profiteren. Dat is een nadeel van acties.”
Voor Odink is het vooral belangrijk de vertrouwde koers van kwaliteit, service en betrouwbaarheid te blijven volgen. “Op die basis hebben een goed bedrijf opgebouwd en kunnen we, ondanks de huidige crisis, de toekomst met vertrouwen tegemoet zien.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2010 - september | Pagina(s) 30,31,33
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken