Nog inschrijven tot 1 september
 
Nominaties voor Zonvakker van het Jaar stromen binnen
Na de oproep in de vorige Zonvak Magazine stromen de nominaties voor de Zonvakker van het Jaar weer binnen. Van fabrikanten die hun dealers nomineren maar ook steeds meer detaillisten die hun collega's voordragen. "Het lijkt wel alsof de Zonvakker van het Jaar nog elk jaar populairder wordt", aldus hoofdredacteur Peter Besselink.
 
De Zonvakker van het Jaar maakt dit jaar onderdeel uit van het Woon Trend Event van uitgeverij Qumedia op maandag 22 november in de Creatieve Fabriek in Hengelo Overijssel. Naast de zonweringmarkt zullen ook de badkamerbranche en de keukenmarkt op deze dag vertegenwoordigd zijn. Een detaillist nomineren voor de Zonvakker van het Jaar kan nog steeds. Op 1 september sluit de inschrijving. In het septembernummer van Zonvak Magazine zullen we de top 10 bekend maken. En dus ook de top 3 die samen de strijd aan gaan en door een deskundige jury worden bezocht. Tijdens het Woon Trend Event zal de winnaar van de Zonvakker van het Jaar bekend worden gemaakt. Meer over het nomineren en de selectiecriteria vindt u in het kader.
Het Woon Trend Event is een eendaags lifestyle-event waar de noviteiten op woongebied voor 2011 en daarna worden gepresenteerd. Het evenement bestaat uit een ‘intieme’ vakbeurs waar de nadruk ligt op presentatie. Met veel sfeer en emotie. Een belangrijk onderdeel van de dag is het uitgebreide lezingenprogramma (zie ‘Het voorlopige programma’). Wat zijn de belangrijkste trend en ontwikkelingen in de wonenbranche? En waar liggen voor u als ondernemer de kansen? Qudata Markt- & Trendanalyses geeft samen met GfK Retail & Technologie en CBW-MITEX een presentatie van de retailtrends voor 2011.

Behoefte
“Woon Trend Event is ontstaan uit een behoefte aan een onafhankelijke woonevent in Nederland”, stelt Wim Marckelbach, directeur van Qumedia (uitgever van onder andere Zonvak Magazine). Daarbij ligt de nadruk op lifestyle en beleving. “Wij streven naar veel interactie op de beursvloer en tijdens de lezingen en seminars. Kortom, het is een een dag waarop ondernemers uit drie verschillende branches elkaar ontmoeten, van gedachten kunnen wisselen en nieuwe contacten kunnen leggen. De ondernemers uit de markten zijn geen concurrenten van elkaar, maar vullen elkaar juist mooi aan.”
Naast de presentatie van de meest actuele cijfers uit de diverse branches in de wonensector wordt via diverse lezingen door kenners uit de mark ingezoomd op belangrijke thema’s als ‘duurzaam wonen’, ‘de webshop als tweede winkel’, ‘consumentisme’ en ‘social media als nieuw advertentiemedium’. Maar omdat we een echt Life Style Event zijn, zullen ook andere onderwerpen aan bod komen zoals ‘het verleiden van de klant met passie’ en de vraag ‘hoe spreek ik de taal van de klant?’ Voor fabrikanten en leveranciers bestaat er de mogelijkheid om eigen lezingen en presentaties te geven, aansluitend op ons lezingenprogramma. De Creatieve Fabriek beschikt hiervoor over diverse zalen en ruimtes.

TWEEDE ARTIKEL OP PAGINA 7

Henk Kooijman
BÉCÉWÉ-NOVA Amsterdam
Winnaar 2007

Wat heeft de Zonvakker van het Jaar jullie opgeleverd?
“Dat is moeilijk meetbaar. Volgend jaar bestaan we vijftig jaar. We hebben dus in de loop van de jaren wel een naam opgebouwd. Anderzijds, het winnen van de prijs is een bevestiging dat je in al die jaren goed bezig bent. Je verkoopt er niet meer door maar het geeft de klant wel een extra stukje vertrouwen.”

Hebben jullie nog een opvallende actie gevoerd?
“We hebben het meegenomen in al onze uitingen. In onze advertenties, in de showroom maar ook op de belettering van de bussen. Ook is het winnen van de prijs een ideale manier om de plaatselijke pers te halen. Vrij snel daarna heeft er een groot stuk in De Westerpost en De Echo gestaan, twee plaatselijke weekbladen in Amsterdam. Als ik had moeten adverteren was ik veel duurder uitgeweest. Komt bij dat dergelijke artikelen goed gelezen worden. En het komt betrouwbaarder over dan een advertentie.”

Daniel de Wild
Ambiance Zonwering Van der Wal
Winnaar 2008

Wat heeft de Zonvakker van het Jaar jullie opgeleverd?
“Als je het in de regionale pers goed aanpakt, levert het veel gratis en extra publiciteit op. Bij vaste klanten zie je dat je weer opnieuw in beeld komt. Ze bellen je op om te feliciteren om vervolgens een afspraak te maken om langs te komen. Het is drempel verlagend en levert dus extra werk op. Voor nieuwe klanten die zich aan het oriënteren zijn en nog twijfelen tussen jou en een andere dealer, is zo’n prijs net het juiste zetje in de goede richting. Als het nog 1-1 stond,sta je plots met 2-1 voor. Zo’n prijs geeft vertrouwen, je verkoopt makkelijker. Ook omdat er een onafhankelijke jury aan gekoppeld is.”

Hebben jullie nog een opvallende actie gevoerd?
“Om eerlijk te zijn hebben we er de laatste keer publicitair gezien te weinig mee gedaan. De keren dat we tweede zijn geworden, hebben we daar meer mee uitgepakt. We hebben onszelf toen uitgeroepen als ‘De beste van de regio’. Ook een tweede of derde plek levert een hoop publiciteit op als je dat goed aanpakt. Zeker als de drie genomineerden niet bij elkaar inde buurt zitten. Je bent dan altijd de winnaar van je regio.”

Raymond Sneek
Ambiance Zonwering Westland
Winnaar 2009

Wat heeft de Zonvakker van het Jaar jullie opgeleverd?
“Het winnen van deze prijs is vooral intern goed ontvangen en heeft het vertrouwen van ons team in een moeilijk jaar goed gedaan. 2009 was een lastig jaar, wegens de recessie maar ook de overname van Vrolijk Zonwering en verhuizing van ZW projecten was nog lopende. Een enorm positieve boost voor onze medewerkers. We hebben in 2009 een mooi resultaat gehaald en ik denk dat het winnen van de titel daar ook een grote bijdrage aan heeft geleverd.”

Hebben jullie nog een opvallende actie gevoerd?
“We hebben in de eerste weken een simpele info-site opgezet: www.zonvakkervanhetjaar.nl. Het winnen van de verkiezing heeft verder veel publiciteit gegenereerd in de pers. Al deze publiciteit heeft de omzet flink laten groeien. Op dit moment zitten we op een plus van twintig procent op dit moment De klanten vinden het heel interessant bij de Zonvakker van het Jaar te kopen en heeft vaak de doorslag gegeven bij de aankoop beslissing. Al met al is het winnen van de prijs positief geweest, gek genoeg nog meer op het zakelijke vlak dan bij de consument.”

REST NAAR PAGINA 8

Nominatie Zonvak Personality Award van start
Wie vindt u dat in aanmerking komt voor de Zonvak personality Award 2010? vorig jaar werd deze award gewonnen door Ton Heijnen. De persoonlijkheidsprijs is bedoeld voor mensen die zich op een positieve wijze inzetten voor de branche. Vorig jaar was de prijs vernoemd naar de in 2009 overleden Jon van der Wal. Dit jaar gaat de prijs verder onder de naam Zonvak Personality Award.
Nomineren kan tot 15 oktober. Op onze website www.zonvak.nl vindt u het nominatieformulier onder het kopje ‘Evenementen’ Vul voor 15 oktober de naam van de genomineerde in inclusief de motivatie. In de novemberuitgave van Zonvak Magazine wordt de top 10 bekend gemaakt. Daarna heeft iedereen uit de branche de kans om via de website www.zonvak.nl zijn stem uit te brengen op één van deze tien personen waarna een top 3 volgt. De jury bestaande uit de winnaar van vorig jaar, branchemanager Martin Straver en hoofdredacteur Peter Besselink bepaalt uiteindelijk uit deze top 3 de winnaar. Voorwaarde is dat het een unanieme beslissing is.

Criteria
BIj het invullen van uw nominatieformulier is het belangrijk dat u rekening houdt met de criteria waar de jury rekening op let. Hierbij de criteria en uitgangspunten die gelden voor de nominatie voor de Zonvak Personality Award: “Persoonlijkheidsprijs voor (markant) persoon die (belangeloos) zich inzet of heeft ingezet voor de zonweringbranche, veel heeft betekend of nog steeds betekent voor de markt, die ook positieve veranderingen heeft teweeg gebracht en er een eigen visie en onderscheidendheid op nahoudt.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2010 - augustus | Pagina(s) 6,7,8
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken