Wonenbranche stort zich op segment 'buitenleven'
 
Luxe bubbelbaden en hottubs worden steeds populairder
Veel woonzaken hebben zich de laatste jaren in toenemende mate gestort op het assortiment 'buitenleven'. De tuin wordt door consumenten inmiddels beschouwd als een 'verlengstuk' van de woning. Onderzoeksbureau Qudata onderzocht de belangrijkste ontwikkelingen binnen dit segment. Op gebied van sanitair zien we onder meer luxeproducten in de vorm van bubbelbaden en hottubs.
 
Enkele honderden ondernemers in de wonenbranche is gevraagd hun visie te geven op de trends en ontwikkelingen op het gebied van het ‘buitenleven’. Keuken-, badkamer-, zonwering- en doehetzelf-detaillisten hadden de mogelijkheid spontaan allerlei noviteiten te noemen. Hieruit konden uiteindelijk de vijf belangrijkste trends worden gedestilleerd (grafiek 1). De trends op een rijtje:

1. Luxe tuinmeubelen
De designwereld heeft zich de afgelopen jaren vol overgave op het buitenleven gestort. Trends als loungen, teak en comfortabel buiten zitten voeren daarbij de boventoon volgens de ondervraagde ondernemers. Teak is zonder twijfel een van de populairste en meest gangbare materialen voor buitenmeubilair. Door de toename van de vraag naar buitenmeubilair is het materiaalgebruik steeds diverser en zijn de mogelijkheden steeds groter. De materiaalsoorten zijn niet alleen praktisch waar het gaat om comfort, maar ook als we kijken naar levensduur en uiteraard de kosten. Een kleine greep uit de meest populaire materialen; hout, teak, hars (al dan niet gelakt), handgeweven kunststoffen, (gegoten) aluminium en roestvrij staal.
De zomer van 2007 was misschien wel dé doorbraak van het buitenloungen. Steeds vaker domineren luxueuzere stoelen en complete bankstellen het aangezicht van de moderne tuin. Roestvrij staal en handgeweven kunststoffen zijn met name populair op loungegebied. Daarnaast telt ook het ontwerp zelf. Merken als bijvoorbeeld Conmoto, Ego Paris en Borek beroepen zich op professionele designers om hun meubilair de glamour en stijl mee te geven waarmee het zich onderscheidt op het gebied van buitenleven.

2. ‘Mobiel’ outdoor cooking
Veel keukendetaillisten haken in op de stijgende populariteit van het buitenleven. Voor de snelle impulsieve aankoop kan men naar bijna iedere willekeurige bouwmarkt, om daar voor een paar tientjes een standaard buitengrill of barbecue aan te schaffen. Daarnaast specialiseren de grotere keukenzaken zich steeds vaker in het buiten koken. Complete buitenkeukens zijn in sommige gevallen al niet meer weg te denken uit het assortiment. Daarnaast worden er verrijdbare barbecues op de markt gebracht, zodat men in de zon kan koken en eten. De buitenkeuken (outdoor cooking) moet volgens de ondernemers vooral mobiel zijn.

3. Aanbouw veranda’s
‘De veranda ais een functioneel verlengstuk van de tuin’, geeft een van de respondenten aan. ‘Je zit altijd droog, je hoeft geen zonnescherm meer op te halen, je tuinmeubels en eventueel aan de binnenzijde aangebrachte zonwering zijn tegen weer en wind beschermd en je hebt er 12 maanden per jaar plezier van; zelfs in december op een mooie zonnige dag’.

4. Aanleg buitenbaden
Toenemende luxe en steeds beter betaalbare producten zien we ook bij buitenbaden. Extra luxe in de vorm van bubbelbaden en zogenaamde hottubs, wordt steeds populairder. Maar ook 'budgettechnisch' gezien is een buitenbad tegenwoordig aantrekkelijk en niet alleen voorbehouden aan de meer welvarende mens.

5. Terrasoverkappingen als ‘extra’ ruimte
Dat de terrasoverkapping ‘hot’ is blijkt uit het feit dat 44 procent van de ondervraagde ondernemers binnen deze productgroep de belangrijkste ontwikkelingen waarneemt. De terrasoverkappingen worden groter en voorzien van allerlei gemakken: verwarming, verlichting, schuifwanden etc.
Een opvallende noviteit is de ‘Glasoase’ van Weinor, die in Duitsland al bekroond is met de Reddot Design Award. Met dit nieuwe product is de consument beschermd tegen het weer en heeft hij of zij tevens vrij uitzicht. En bij mooi weer klapt hij de flexibele glazen elementen gewoon naar de zijkant. Met de glasoase kan een consument nog langer gebruik maken van zijn tuin en tuinmeubelen en kussens kunnen bij slecht weer gewoon buiten blijven liggen. De glasoase is modulair opgebouwd. De consument kan eerst een terrasoverkapping aanschaffen, daarna de zonwering, verlichting en verwarming en later de glazen wanden.

(in kader:)

Buitenleven-assortiment bij keukenzaken

Bijna driekwart van de ondervraagde ondernemers die keukens verkopen, heeft ook oog voor producten uit het ‘buitenleven’-assortiment. En het betreft dan niet alleen outdoor-cooking. Dit is onder meer het geval bij de panelleden die naast keukens ook badkamers verkopen en bij de keukenafdelingen van woonwinkels, bouwmarkten en breedpakketzaken.
Welke producten heeft u -naast keukens en eventueel sanitair en tegels- in uw assortiment?

outdoor cooking 7 %
sauna's 7 %
buitenzonwering 2.4 %
rolluiken 7 %
markiezen 7 %
buitenhaarden 5 %
tegels (bestrating) 5 %
parasols 5 %
tuinhout 5 %
(tuin)meubilair 5 %
screens 4 %
terrasoverkappingen 4 %
(garage)deuren en luiken 4 %
terrasverwarming 4 %
tuingereedschap 4 %
vijvermateriaal 2 %
buitenbaden en zwembaden 1 %
geen 28 %

Qudata, februari 2010
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2010 - maart | Pagina(s) 34,35,37
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken