Trend buitenleven zet door
 
Ook dealerondersteuning belangrijk op Polyclose
Met ruim 15.000 bezoekers kan de organisatie van de Polyclose in Gent terugkijken op een geslaagde beurs. Met opvallend veel Nederlandse bezoekers. Een van de belangrijkste introducties was misschien wel die van de io-homecontrol. Maar ook duurzaamheid, energiebesparing en het buitenleven waren de trends.

 
Het grootste nieuws op de Polyclose kwam van Somfy. Op de beurs in Gent was de officiële introductie van io-homecontrol in de Benelux. Het gaat hier om een domotica-systeem waarmee op afstand allerlei zaken in huis geregeld kunnen worden zoals zonwering. Is er slecht weer op komst en is de bewoner van een huis bij vrienden op bezoek dan kan hij via een telefoon met internetverbinding de zonwering optrekken. Maar hij kan bijvoorbeeld ook op afstand de woning openen voor een huisgenoot die voor een gesloten deur staat of op de terugreis van vakantie enkele uren voor thuiskomst de verwarming alvast aanzetten. Aan het ontwikkeling van het product is jaren gewerkt en ook het aantal partners dat zich bij io-homecontrol heeft aangesloten is flink uitgebreid en bestaat naast Somfy nu uit Assa Abloy, CIAT, Honeywell, Hörman, Niko, Renson, Velux en WindowMaster. Io-homecontrol wordt in 2011 uitgebreid met de Tahoma, een beeldscherm met touchscreen waarmee alle aangesloten apparatuur in huis kan worden bediend.
Somfy sluit met de introductie van io-homecontrol naadloos aan bij de trend van nieuwe zakelijkheid zoals die ook op de Nieuwjaarsbijeenkomst van Qumedia door ons onderzoeksbureau Qudata als ontwikkeling voor 2010 gesignaleerd wordt. Door de tegenvallende conjunctuur komt de nadruk steeds meer te liggen op technische ontwikkelingen in plaats van design. Ook bij de andere motorenfabrikanten zien we dat. Zo staat bij de nieuwe SES-motor van Selve innovatieve technologie centraal. Dankzij de toepassing van de nieuwe Selve inbraakwerende ophangsystemen met de nieuwe SES-motoren is een veilige vergrendeling van de rolluiken gewaarborgd. Zo wordt ook aan de hoogste veiligheidsstandaarden voldaan. Het optillen van een gesloten rolluik is niet meer mogelijk, aldus Gino Burhenne, de nieuwe verkoopmanager voor Selve in Nederland.
Ook motorennieuws van het front van Elero. De ProLine handzenders zijn opgevolgd door de ProLine 2 handzenders. De ontvangers en motoren communiceren onderling en geven terugmelding naar de zenders. Verder werkt ProLine 2 ook prima in combinatie met het huidige draadloze systeem van Elero. De handzenders worden geleverd in de kleuren wit, zilver en antraciet. Verder brengt Elero na de RevoLine M nu ook de RevoLine L op de markt. RevoLine volgt de brede range van buismotoren van Elero op.

Buitenleven
Eén van de fabrikanten die groots uitpakte op de Polyclose was Floris. Dit merk, dat na de komst van directeur Marco Stein sowieso een opmars maakt in zonweringland, presenteerde op de beurs in Gent een compleet nieuw Outdoor Living-concept. ?We hebben nu drie collecties. Onze standaardcollectie is de Hit & Run Collectie. Daarnaast hebben we een Premium Collectie voor onze grotere klanten en die laatste groep kan nu zijn assortiment op het gebied van buitenleven uitbreiden met het Floris Outdoor Living-concept?, legt directeur Marco Stein uit. De terras- en overkappingsystemen hebben de naam Gennius meegekregen en zijn leverbaar met zij- en voorafsluiting. De collectie Outdoor Living is verkrijgbaar in drie houten en twee aluminium varianten. ??Maar er komt meer?, aldus een enthousiaste Stein.
Sowieso zitten ze bij Floris niet stil. Zo is er een nieuw salesboek uitgekomen in vijf talen en medio februari wordt de nieuwe website gelanceerd. Verder heeft Floris plannen om een eigen Experience Winkel op het gebied van buitenleven te openen met veel sfeer en beleving waar dealers (of zoals Floris ze noemt Business Partners) hun klanten naar door kunnen verwijzen. ?Ik heb al wel drie of vier locaties daarvoor op het oog. Maar eerst willen we onze Business Partners de mogelijkheid geven om zelf zo?n winkel neer te zetten. Ik denk dat onze Business Partners ook niet bang moeten zijn om in de toekomst hun klanten naar een winkel van ons of een collega door te verwijzen. Want je moet het toch samen doen. Samenwerken is niet jezelf tekort doen, maar een verbreding en aanvulling op je eigen winkel?, aldus Stein.

Mijn Verano
Een andere fabrikant die de laatste jaren flink aan de weg heeft getimmerd is Verano uit Best. In een persbericht schrijft de fabrikant dat ze ondanks de recessie terug kunnen kijken op een succesvol verlopen 2009 waarin twee bedrijven zijn overgenomen: Starlight Collectie en Lenco. ?Deze overnames hebben onze positie versterkt op het gebied van binnenzonwering en beeldbepalende zonwering?, aldus directeur Henk Altena van Verano Nederland die ons samen met salesmanager Kees-Jan van Dongen ontvangt op de stand.
Ook ziet Verano voor terrasoverkappingen een significante groeimarkt voor de komende jaren. Nieuw is de V920, een kwaliteitstopdak aldus de fabrikant, die leverbaar is met uit glazen wanden bestaande schuifende panelen. Ook de V608 is nieuw in de collectie, een verandazonwering met een uitval van vier meter.
Verder investeert Verano nadrukkelijk in dealerondersteunende activiteiten zoals Mijn Verano. Dit is een digitale module gekoppeld aan de website waar dealers op in kunnen loggen en allerlei informatie en bestanden van af kunnen halen. Zo bestaat er de mogelijkheid om via Mijn Verano een snelofferte op te vragen. Via een touchscreen in de winkel kunnen dealers de maten en wensen van de klant invoeren waarna er gelijk een offerte uitrolt die de klant dan mee naar huis kan nemen. Ook kan de dealer via deze module foto?s, folders en posters downloaden. ?Dealers kunnen overal gelijk bij. Ze hoeven niet meer te bellen voor een bepaalde foto of folder. Ook kunnen ze een prijslijst op maat ontvangen. Ze hoeven alleen maar hun marge in te voeren en hun logo toe te voegen met het aantal gewenste exemplaren. Wij zorgen er dan voor dat de prijslijst naar de drukker wordt gestuurd? ,aldus Kees-Jan van Dongen.

Ondersteuning
Ook groothandel AVZ heeft nadrukkelijk geïnvesteerd in dealerondersteunende activiteiten. Op de Polyclose zijn daar een paar mooie voorbeelden van te zien. Zo kunnen dealers hun eigen folders en posters via AVZ laten drukken waarbij alleen nog maar het logo van het eigen bedrijf hoeft te worden toegevoegd aan de standaardopmaak. ?We proberen het de dealer zo makkelijk mogelijk te maken?, aldus commercieel directeur Koen de Graaf uit op een opvallend frisse witte stand met veel paarse accenten.
Het overkoepelende thema van AVZ op de Poiyclose is ?de druif?. ?De druif is gebaat bij zon, net als AVZ?, zo vertelde Koen de Graaf. De blauwe druif is eigenlijk paars. ?Net als onze nieuwe Tibelly-doeken.? AVZ heeft besloten om de kleur paars toe te voegen aan de doekcollectie. Paars ziet men zelden in zonweringdoek terug komen. Toch verwacht AVZ mede getipt door trendwatcher Monique van der Reijden van de Dutch Style Company erg veel van deze kleur. Een andere trend die doorzet bij AVZ is de terrasoverkapping. De Piazza is nu ook leverbaar met glazen overkapping en zijwanden. Ook de Cubola (een vrijstaande overkapping in de vorm van een kubus) is nieuw.

Terrasoverkappingen
Dat de terrasoverkapping ?hot? is zagen we ook bij andere leveranciers. Onder andere bij Stobag die uitpakte met een dubbele terrasoverkapping die luistert naar de naam Pergolino Duo. Met een maximale grootte van 6 x 10 meter bijzonder geschikt voor onder andere de horeca. Maar ook voor grotere woningen.
Renson presenteerde op de Polyclose het nieuwe Healty Outdoor Concept. Een terrasoverkapping bestaande uit een duurzame aluminium structuur met geïntegreerde windvaste, waterdichte en lichtdoorlatende zonwering op bais van de Fixscreen-technologie. Deze terrasoverkapping heeft een maximale breedte van zes meter en een uitval van vijf meter en is geschikt voor zowel particulier als de horeca.
Met de introductie van de PATiO bewees Harol vorig jaar al dat het concept ?outdoor living? in de lift zat. Harol ontving voor deze nieuwe terrasoverkapping begin januari de Zonvak Marketing Awards in de categorie ?Meest succcesvolle introductie?. Op de Polyclose presenteerde de fabrikant vier nieuwe modellen.

Zipscreen
Verder werd er op de Polyclose voortgeborduurd op het succes van de zipscreen die bij de vorige editie van twee jaar geleden ook al een van de trends was. Nu komt ook Rainbowsol met een eigen variant. Andere fabrikanten die al eerder de zipscreen introduceerden, zoeken het qua noviteit met name in de grotere varianten. Zowel bij Lumenguard als Brustor is er nu een zipscreen mogelijk van zes bij drie meter.
Ook de volledig nieuwe screenlijn van Roma trok veel bezoekers. ?De zipscreen 130 Rondo deed het al goed, maar met de nieuwe 130 Quadro (vierkante kast) zijn we in de grote maten tot aan zes meter breed of zes meter hoog toonaangevend?, aldus een altijd enthousiaste Toon van Osta van Roma Benelux. De presentatie van de 110 en 85 Rondo en Quadro zipscreen maakt de screen-lijn van de fabrikant compleet.






 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2010 - februari | Pagina(s) 24,2527283
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken