'Wij komen met een eigen concept voor motorisering'
 
Han Aartsen van Luxaflex Nederland neemt afscheid
Na 15 jaar werkzaam te zijn geweest in de marketing en sales bij Luxaflex Nederland neemt Han Aartsen (63) deze maand afscheid. Echt stilzitten kan hij niet. Aartsen heeft genoeg hobby's. Samen met hem kijken we terug op 36 jaar raamdecoratie, maar ook vooruit naar nieuwe ontwikkelingen op het gebied van domotica.
 
Han Aartsen begon zijn loopbaan bij exportmaatschappij Hagemeyer. In de koffie, specerijen en rubber. ?Maar dat was een echte kantoorbaan. Dat was niks voor mij om de hele dag achter het bureau te zitten?, lacht Han Aartsen. Eind jaren zestig ging hij bij Hulshof-Herwalt in Lichtenvoorde aan de slag. Een bedrijf dat gespecialiseerd was in doorgeverfde leerproducten. Naast een leerlooierij werden er ook tassen verkocht. Onder andere via de schoenenwinkels in Nederland. Hier deed Han Aartsen als salesmanager zijn eerste retailervaring op. In 1973 maakte hij bij groothandel Wyers de stap naar de woningtextiel waar hij ook te maken kreeg met de producten van Luxaflex. Wyers was een van de grotere aanbieders van Luxaflex-producten. Mede doordat fabrikanten rechtstreeks aan de detailhandel gingen leveren, werd de rol van de groothandel minder belangrijk. Han Aartsen werd uiteindelijk sales- en marketingmanager bij Assemblage Bedrijf Nederland dat later overging in Luxaflex Nederland.

Je hebt 36 jaar in de woningtextiel en raamdecoratie gezeten. Wat is de grootste verandering geweest?
?Ten eerste natuurlijk de uitschakeling van de groothandelsfunctie. Er zijn er nog enkele over maar de groten zijn er inmiddels niet meer doordat de fabrikant rechtstreeks aan de woonwinkels ging leveren. Ook qua collecties is er in de loop van de jaren veel veranderd. In de jaren zeventig had iedereen vitrages en overgordijnen. De verkoop van raamdecoratie is pas daarna op gang gekomen. De consument wilde meer licht in huis en niet de hele wand bedekken. De goedkoopste oplossing was in eerste instantie een rolgordijn. Dat kochten mensen vroeger als ze weinig geld hadden. Dat was een echte sluitpost. Maar als een consument tegenwoordig een rolgordijn koopt, heeft het niets meer te maken met het budget. Je kunt het rolgordijn precies zo krijgen als jij het hebben wil. Helemaal gepersonaliseerd: van zelf gekozen accessoires tot een exclusief patroon van Swarovski-kristallen. Het grootste succes in al die jaren is misschien wel de Duette. Loop maar eens door een gemiddelde nieuwbouwwijk. En ga daar maar eens kijken wat daar allemaal hangt aan duettes. Het succes van de duettes overstijgt de plissés.?

Wat merkt Luxaflex van de economische recessie?
?We hebben een aantal geweldige jaren gehad. Waarin we mega geplust hebben. Maar ook wij ontspringen de economische dans niet helemaal en noteren voor dit jaar een klein minnetje. Toch mogen we blij zijn dat we in deze economisch lastige periode dit resultaat neerzetten. Als je dealers in de wonenbranche vraagt dan hoor je dat alle productgroepen slecht draaien, maar dat raamdecoratie het in verhouding nog goed doet.?

In 2002 zijn jullie gestart met het Inspiration Dealerschap. Mede opgezet door de toenemende concurrentie.
?Ja, dat klopt. We zaten toen in een vechtmarkt en hadden echt last van de concurrentie. Die kwam met snelle leveringen van binnen vijf dagen. Het opstarten van een loyaliteitsprogramma, het Inspiration Dealerschap, is toen het juiste antwoord geweest. Oftewel: wij zorgen voor een shop in jouw winkel, wij financieren deze en de dealer krijgt de voordelen. Detaillisten die daarvoor kiezen, mogen bijvoorbeeld onze exclusieve VT Wonen-collectie verkopen en worden met hun adres vermeld op onze internetsite. In no-time hadden we meer dan zeshonderd dealers. Daarbij heeft het succes ons helemaal voorbij gestreefd. Belangrijk bij het Inspirationschap is wel dat dealers bewust voor Luxaflex dienen te kiezen.?

Met de nieuwe Gallery Shop gaan jullie nog een stap verder. Daarbij vragen jullie de dealer exclusief voor Luxaflex te kiezen.
?Dat concept vind zijn oorsprong in de Verenigde Staten. Hunter Douglas is daar enkele jaren geleden al begonnen met Gallery Shops waar alleen maar eigen producten worden verkocht. De laatste twee jaar heb ik me bij Luxaflex voornamelijk bezig gehouden met de introductie van de Luxaflex Gallery Shop in Nederland. Natuurlijk lag het in het begin best wel een beetje gevoelig toen wij een shop begonnen waarbij we de dealer vragen alleen producten van Luxaflex te verkopen. En dus geen andere grote concurrerende merken. ?Ik bepaal toch zelf wat ik doe?, hoorde ik wel eens. En daar heeft die detaillist gelijk in. Want het is een vrijwillige keus om aan dit concept mee te werken. Inmiddels zijn we twee jaar verder en hebben we in België en Nederland veertien Gallery Shops waarvan negen in ons land. Ik denk dat we hiermee al een mooie landelijke dekking hebben. We doen aan regiobescherming en kiezen bij de Gallery Shops bewust voor grote afzetgebieden. De Gallery Shops staan ook vermeld bovenaan onze internetsite. Dat is een van de voordelen die ze hebben. En de Gallery Shops hebben alle producten van Luxaflex gepresenteerd op minstens vijftig vierkante meter. Er zijn consumenten die meer dan vijftig kilometer rijden met hun auto om naar een Gallery Shop te komen.?

Wanneer gaat Luxaflex starten met shutters? Jullie hebben daarmee toch proefgedraaid in Engeland?
?Ja, dat klopt. Maar dat gaan we niet doen. Shutters zijn niet onze eerste prioriteit. We zouden ermee kunnen starten maar het ligt zo ver van ons huidige pakket af dat het niet verstandig is om dit nu te doen.?

En wanneer komt de grote doorbraak van de motorisering? Op dit moment is maar drie procent van de raamdecoratie gemotoriseerd!
?Daar zijn we volop mee bezig. Hunter Douglas heeft daarvoor een speciaal kenniscentrum ingericht. Er is door Hunter Douglas een heel nieuw concept ontwikkeld dat volgend jaar zal worden geïntroduceerd. We zijn nu intern aan het testen. Je ziet nu ook dat de consument klaar is voor meer domotica in huis. Hoewel het natuurlijk in eerste instantie het topje van de markt is dat hiervoor kiest. Maar als de eerste groep voor de motorisering van hun raamdecoratie kiezen, komt de rest ook wel. Daar ben ik van overtuigd. Domotica in huis wordt namelijk steeds belangrijker. De mensen kiezen steeds meer voor gemak. Daarom hebben wij ons geconformeerd aan de Domotica standaard. In de toekomst moet je met een afstandsbediening alle apparatuur in huis kunnen bedienen. Voor de dealers gaan er straks speciale trainingen komen. Want voor veel verkopers in woonwinkels is motorisering nog een ver-van-hun-bed-show. Bij detaillisten die buitenzonwering verkopen ligt dat anders, die zijn er wel in thuis.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2009 - december | Pagina(s) 16,17,18,19
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken