'Je moet ook 'nee' durven verkopen'
 
Eerlijk advies voorop bij Van Grieken Zonwering
Twaalf jaar lang was John van Grieken buitendienstman van Harol Nederland. Een mooi vak, een mooie branche, maar altijd kriebelde bij hem het gevoel om voor zichzelf te beginnen. Onder het mom 'nu of nooit' heeft Van Grieken in februari 2008 de stap gezet en een eigen zonweringzaak geopend in Zeist. 'Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Het loopt hartstikke goed.'
 
John van Grieken woont in Alphen aan den Rijn. Hij is een eigen zaak begonnen in Zeist, dat is niet bepaald naast de deur. Opmerkelijk? Van Grieken vindt van niet. ?Zeist viel onder het rayon dat ik had als buitendienstman. Ik ken het hier goed. Deze regio heeft veel potentie. Er staan veel mooie huizen, er zijn hier relatief weinig zonweringbedrijven. Dit is een hele goede keus geweest.?

Tevreden klant
De groeiende omzet van zijn bedrijf bevestigt het gelijk van Van Grieken. Hoewel hij geen cijfers wenst te noemen, verraadt hij wel dat de omzet in 2009 al bijna is verdubbeld in vergelijking met 2008, zijn eerste jaar als zelfstandige zonweringdealer. Van de recessie heeft van Grieken dus weinig last?
?Zonwering is toch vooral een luxe product. En daar is nog steeds markt voor. Wel is de consument iets voorzichtiger geworden met geld uitgeven, hij wil allereerst goed advies. Dat geef ik. Goed, maar vooral ook eerlijk advies. Ik verkoop mijn klanten alleen maar producten die ik zelf thuis ook zou willen hebben. Als ik vind dat iets geen goede keus is, dan verkoop ik het niet. Ook al wil de klant het toch. Je moet ?nee? durven verkopen. Dat is beter dan dat klanten achteraf terugkomen omdat ze ontevreden zijn.?
Een ontevreden klant is de slechtste reclame die je als bedrijf kan hebben, is de overtuiging van Van Grieken.
?Advies, service en after sales zijn daarom de belangrijkste aspecten van dit vak. Daarmee scoor je en daarmee krijg je tevreden klanten. Het gebeurt regelmatig dat klanten van mij even aankomen als ze in de buurt zijn. Niet om wat te kopen, maar gewoon voor een praatje en een bakkie koffie. Dat zegt veel en daar geniet ik van.?

Intuïtie
Van Grieken werkt vooral op intuïtie. Hij startte vorig jaar met de merken Stobag voor het hoge segment, Harol voor het midden en Sunmaster voor het lagere segment. Dat laatste merk heeft hij eruit gedaan en vervangen door Floris.
?Waarom? Ik kan dat niet goed uitleggen, het is een gevoel. Het klikte niet tussen Sunmaster en mij en dan houdt het op. Wat dat betreft ben ik een rare vogel. Met Floris voelt het goed, het contact loopt heel lekker. Dat vind ik belangrijk voor een goede samenwerking.?
Net zoals hij prettig wenst samen te werken met zijn leveranciers, zo probeert John van Grieken ook een vertrouwensrelatie op te bouwen met zijn klant.
?Mijn klanten zitten in ieder segment, van hoog tot laag. Ik heb voor hen allemaal een goed product. En ik behandel iedereen hetzelfde. Dat lukt alleen met eerlijkheid. De klant komt bij mij met een probleem: hij heeft teveel zon in zijn huis of op zijn terras. Mijn uitdaging is om daarvoor de optimale oplossing te vinden. Voor minder doe ik het niet. Wat kan een product, hoe ver kan ik met een product gaan? Je hangt op driehoog geen knikarm-scherm met drie meter uitval. Wil de klant dat toch? Prima, maar niet van mij. Het is wel gebeurd dat klanten de deur uitlopen zonder iets te kopen, maar een week later weer terugkomen. Dan heb ik kennelijk toch hun vertrouwen gewonnen.?

Projecten
Van Grieken richt zich vooral op de particuliere markt. Ook doet hij wel projectmatige opdrachten, maar dat moet wel binnen zijn mogelijkheden liggen. Hij runt zijn zaak vooralsnog in zijn eentje en maakt voor de montage gebruik van een viertal vaste ZZP-ers.
?Ik ben directeur, verkoper, telefonist en schoonmaker tegelijk. En ik ga ook graag zelf op pad om op te meten of om een hordeur te plaatsen. Ik moet geen opdrachten aannemen die me boven de pet gaan. Ik heb een aantal verzorgingstehuizen hier in de regio waarvoor ik het onderhoud verzorg. Hier eens reparatie, daar eens een scherm vervangen, dat lukt wel. Maar ineens een gebouw voorzien van 220 nieuwe zonneschermen, dat is teveel voor me. Dan ben ik m?n mensen veel te lang kwijt en kan ik de particuliere markt niet meer bedienen. Dat risico wil ik niet lopen.?
Als hij het zelf niet aankan, dan gunt Van Grieken een klus graag aan een collega. Dat geldt voor te grote opdrachten, maar ook voor opdrachten die te ver buiten zijn eigen regio liggen. Van Grieken vindt dat zonweringdealers wat dat betreft veel meer zouden kunnen samenwerken.
?Ik woon zelf in Alphen en krijg daar nog wel eens de vraag of ik geen zonnescherm kan leveren. Maar dan verwijs ik de mensen altijd naar de dealers in Alphen zelf. Het is voor mij niet rendabel om zo ver weg schermen te leveren. Stel dat er iets kapot is en ik moet mijn mensen vanuit Zeist daar heen sturen. Dat is veel te duur. Dealers zouden elkaar wat dat betreft meer moeten gunnen. De ene keer laat je een opdracht schieten voor een ander, de andere keer krijg je er weer een terug.?

Ambitie
De toekomst gaat John van Grieken met vertrouwen en vol ambitie tegemoet. Groter worden, maar ook betrokken blijven bij de klant, dat is zijn streven. Hij denkt erover om vaste mensen in dienst te nemen, zoals een monteur en iemand in de showroom. ?Maar ik ben er ook wel voorzichtig mee?, bekent Van Grieken. ?Vaste mensen zijn duur en eerlijk gezegd kan ik het werk ook moeilijk uit handen geven.?
Bovendien wil Van Grieken zelf midden in het dagelijkse werk blijven staan.
?Ik ben nu 52, ik heb enorm veel plezier in m?n werk en ben van plan nog heel lang door te gaan. Daar hoort bij dat je bedrijf groeit. Meer personeel, misschien ooit wel een tweede zaak. Maar ik wil vooral betrokken blijven. Zelf op zijn tijd die hordeur blijven plaatsen en bij de klanten thuiskomen. Want het contact met de klant maakt dit vak nou juist zo ontzettend leuk.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2009 - oktober | Pagina(s) 24,25,27
Categorie: Zonwering, Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken