Miele realiseert stabiele omzet
 
2,77 miljard euro omzet in afgelopen boekjaar
Miele heeft zich, ondanks de recessie, goed weten te handhaven. Het afgelopen boekjaar (dat liep van 1 juli 2008 tot 30 juni 2009) noteerde het bedrijf met hoofdvestiging in het Duitse Gütersloh een omzet van 2,77 miljard euro, ten opzichte van 2,81 miljard euro in het vorige boekjaar. 'Met deze daling van 1,3 procent kunnen wij heel tevreden zijn', verklaart financieel directeur Olaf Bartsch.
 
Met deze omzet van 2,77 miljard euro is het bedrijf Miele per saldo praktisch stabiel is gebleven. Gecorrigeerd voor inflatie ligt de omzet volgens Olaf Bartsch nog iets boven die van vorig jaar. Met 16.859 personeelsleden en investeringen ter hoogte van 188 miljoen euro zijn de resultaten die Miele tot nu toe heeft geboekt opnieuw overtroffen.
Ook voor het nieuwe boekjaar blijven de doelstellingen voor de groei voorzichtig optimistisch. ?Een betrouwbare voorspelling is gezien de op het ogenblik onberekenbare economische situatie maar moeilijk te doen?, zegt algemeen directeur Dr. Markus Miele. ?Een prognose hangt vooral af van de verdere marktontwikkeling in Duitsland.?

Investeringen
De stabiliteit in het boekjaar heeft Miele allereerst te danken aan de ontwikkeling op de thuismarkt. Het familiebedrijf bereikte in de 110 jaar van zijn bestaan in Duitsland een omzet van 801 miljoen euro. Dat is gelijk aan een stijging van bijna acht procent en is na het record in het jubileumjaar 1999/2000 de op één na hoogste omzet die Miele ooit in Duitsland heeft behaald. De omzet van Miele ging volgens GfK-cijfers in Duitsland met 11,3 procent omhoog, terwijl de branche in totaal slechts met 2,3 procent steeg. Bij inbouwapparatuur liet Miele bijna een stijging van 20 procent zien, terwijl de totale markt in dit segment een verlies van 0,5 moest incasseren.
De Miele-groep heeft het afgelopen boekjaar over de hele wereld ongeveer 188 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan 93 miljoen euro in Duitsland. De investeringen kwamen in de eerste plaats ten goede aan de verkoop- en servicemaatschappijen in het buitenland. Maar ook de Duitse productiestandplaatsen profiteerden daarvan. In Gütersloh werd er een nieuw test- en ontwikkelingscentrum gebouwd en in Bielefeld een extra productie- en ontwikkelingscomplex.
 
 
 
Keuken & -Interieur Magazine | 2009 - september | Pagina(s) 8
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel