'We maken eigenwijs onze eigen keuzes'
 
Raymond van Kempen, finalist Keukendetaillist van het Jaar:
Niet iedere ondernemer wordt door collega's genomineerd voor de verkiezing Keukendetaillist van het Jaar met de woorden: 'Een geweldige keukenman, zo zou de keukenwereld eruit moeten zien'. Het overkwam wel Raymond van Kempen uit Alphen aan den Rijn. Hij behoorde tot de drie finalisten, maar zelf zegt hij relativerend: 'We maken hier nu eenmaal eigenwijs altijd onze eigen keuzes.'
 
Sinds 1999 is Raymond van Kempen samen met zijn broer Jack eigenaar van Keukenstudio Van Kempen in Alphen aan den Rijn. ?Met een showroom die heel goed gericht is op het invullen van een duidelijk marktsegment?, omschreef de jury hun keukenzaak. ?Heel bewust zijn er bijvoorbeeld geen nostalgische keukens aanwezig. Fraaie opstellingen met de nieuwste apparatuur; en met keuze voor een loft-look plafond.?
?Onze doelgroep bestaat inderdaad uit mensen die bereid zijn om geld uit te geven aan een mooie, moderne kwaliteitskeuken?, bevestigt Raymond van Kempen. ?Maar tegelijkertijd willen we een uitstraling hebben van een gemoedelijk familiebedrijf. Wie bij ons een keuken aan een klant verkoopt, blijft bijvoorbeeld vanaf dat moment zijn of haar contactpersoon. Elk project wordt door die adviseur persoonlijk opgeleverd, waarbij ook de tevredenheid over het product, de dienstverlening en de montage aan de orde komen.?

Waarom denk je, dat branchegenoten je genomineerd hebben voor deze verkiezing?
?Vanaf mijn achtste jaar wist ik al dat ik later ?de keukens? in wilde, omdat we boven mijn vaders keukenzaak woonden. Zelfs zonder salaris zou ik dit werk wel willen doen! Nog steeds wil ik dat de showroom elke dag voordat de deuren opengaan in topconditie is. Zo loop ik ?s morgens door de showroom en bekijk of er lampen kapot zijn, of de accessoires goed staan en of er geen deurtjes scheef hangen. We hebben het afgelopen jaar behoorlijk geïnvesteerd in onze showroompresentaties. Maar we vallen als bedrijf ook op, omdat we een beetje eigenwijs onze eigen keuzes maken. We vragen bijvoorbeeld geen aanbetaling; niet alleen omdat dit een sterke troef naar onze klanten toe is, maar ook omdat dit -vanwege minder facturen- kostenbesparend werkt.?

Wat zie je als de sterkste punten van je bedrijf?
?In de eerste plaats betrokkenheid bij de klant; en daarbij hoort ook het nakomen van afspraken. We leveren volgens CBW-garantie en -leveringsvoorwaarden; en zoals ik al zei: zonder een aanbetaling te vragen. Dat laatste doen we al sinds 2003. Maar we vragen dan wel 100 procent betaling bij de levering.
We zijn bovendien heel transparant is het ?kortingenverhaal?. We rekenen scherpe prijzen bij apparatuur en geven alleen een ?restkorting? op kasten en werkbladen. Dat wil zeggen dat de apparatuur scherp is geprijsd in onze aanbieding. Hiermee voorkomen we discussies met klanten over verschillen in prijzen ten opzichte van internet. Wanneer de gemiddelde marge van de complete keuken dan alsnog boven onze margedoelstelling uitkomt, dan verlagen wij de kastprijzen of het werkblad in prijs. Hierdoor ontstaat een netto eindprijs die zowel voor de klant als voor ons reëel is. Maar we gaan niet goochelen met prijzen. Op de offerte worden de apparaten gespecificeerd. Bij de overige segmenten is dat niet mogelijk, want daarin verrekenen wij ook ons design-werk. Al met al kunnen we spreken van een behoorlijke marge, met prima bedrijfsresultaten.
Daarnaast is kwaliteit een tweede pijler van het bedrijf gedurende het hele traject, van het design tot aan vakmanschap bij de montage of verbouwing. Zo maken wij gebruik van een vijftal ZZP-ers als monteur waarvan wij volledig op aan kunnen. En wij nemen zelf als bedrijf de juridische verantwoordelijkheid over die montage naar onze klanten toe. Van ons eigen personeel verwachten we enthousiasme voor het keukenvak, vakkennis, een positieve uitstraling en creativiteit.?

Hoe denk je, dat de keukenbranche zich zal ontwikkelen in de komende tijd?
?De branche wordt professioneler en sterker. Want kwaliteit en een nog duidelijker profiel zullen steeds belangrijker worden. Daarnaast zal prijstransparantie meer aandacht krijgen. Maar ook internet zal aan belang toenemen.
We proberen daar als bedrijf al op in te spelen, door ons concept nog in details aan te passen en de kwaliteit te blijven bewaken. We willen blijven investeren in de showroom en we gaan werken aan een up-to-date website. Die inspanningen zijn in deze tijd bijzonder noodzakelijk. Ook wij merken natuurlijk door de recessie dat in 2008 ?de druk al wat van de ketel was? en dat dit jaar het showroombezoek wat minder wordt. We gaan ook investeren in een eigen brochure, met eigen fotografie. We willen onze klanten immers niet zomaar wat Duitse fabrikantenfolders meegeven! ?
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2009 - augustus | Pagina(s) 28,29,31
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken