'Blijf je eigen strategie volgen'
 
Jan-Hendrik Fikkert van Fikkert Zonwering Totaal in Almelo:
Met een vermelding in de top tien van de Zonvakker van het Jaar verkiezing mag Fikkert Zonwering Totaal in Almelo tevreden zijn. Jan-Hendrik Fikkert is blij met de extra aandacht die het enement met zich meebrengt. 'Free publicity is altijd leuk, maar met onze huidige orderportefeuille staan we er niet om te springen', grijnst de Almelose zonweringleverancier.
 
Over drukte heeft Fikkert Zonwering niets te klagen. Het hele jaar al lopen ze zich het vuur uit de schenen. De jaarlijkse opfrisbeurt in de wintermaanden voor de vier bedrijfsbussen schoot er zelfs bij in. Een beetje extra aandacht dankzij de zevende plek in de Zonvakker van het Jaar verkiezing waardeert Jan-Hendrik Fikkert zeer, maar op meer free publicity zit hij niet op te wachten. ?We hebben het al druk genoeg. Zelf adverteren we al jaren niet meer. Behalve tijdens de jaarlijkse wielerronde, dan laten we onze naam wel eens achter een vliegtuig wapperen.?
De economische recessie lijkt vooralsnog aan Fikkert Zonwering Totaal voorbij te gaan. Heeft de Almelose ondernemer hiervoor een verklaring? ?Ik denk dat het vooral van belang is dat wij onze eigen strategie blijven volgen. Durf te blijven investeren. We doen geen gekke dingen, zoals stunten met prijzen. Het face-to-face-contact met je klanten is erg belangrijk. Als je een goede klik hebt, komt de rest vanzelf. Mond-tot-mondreclame werkt ook uitstekend, merken we. En, misschien een dooddoener, zorg altijd dat je je afspraken nakomt.?

Geen gespreid bedje
De vader van Jan-Hendrik deed in 1967 de deuren open aan de Ootmarsumsestraat in Almelo, een belangrijke aanrijdroute richting het centrum. ?En veertig jaar later zitten we hier nog steeds. Je kunt in deze straat alles kopen én gratis parkeren voor de deur?, benadrukt Fikkert. Begonnen met een drogisterij waar ook verf en behang werden verkocht, deed Fikkert senior later de overstap naar de zonweringbranche.
Luxaflex, Mado en Markilux zijn al meer dan veertig jaar leveranciers van het Almelose zonweringbedrijf. Na zijn MTS-opleiding kwam Jan-Hendrik Fikkert in 1989 in de zaak van zijn vader. ?Ik hoor het hem nog zo zeggen: ?Je zult niet in een gespreid bed terechtkomen?. Ik heb alle kanten van het bedrijf goed leren kennen, van assemblage tot de buitendienst. Mijn elektronica-achtergrond kwam me goed van pas met de komst van de automatische besturingsystemen. Daarnaast heb ik diverse avondstudies gedaan, zodat ik voldoende kennis in huis zou hebben om het bedrijf te zijner tijd van mijn vader over te kunnen nemen. Toen mijn vader in 2000 overleed, kwam het bedrijf volledig op mijn naam te staan.?
Het Almelose zonweringbedrijf begeeft zich voornamelijk in het midden- en hoger segment van de consumentenmarkt, een groep die durft te investeren in duurzame binnen- en buitenzonwering. Daar valt voor Fikkert Zonwering Totaal dan ook de grootste winst te behalen. Hoewel de verhouding met nieuwbouwprojecten eerst 80/20 bedroeg, verschuift deze langzaamaan naar een 60 procent particulieren en 40 procent voor projecten. ?Een ontwikkeling die niet mijn voorkeur heeft?, geeft Fikkert toe. ?In de particuliere markt zijn de winstmarges simpelweg hoger. Wij voeren ook geen beleid dat we nieuwbouwprojecten gaan nabellen of zo.?

Cowboys
Fikkert merkt dat het bij collega-zonweringbedrijven wel eens ontbreekt aan kennis van zaken, technische knowhow. Als het een beetje ingewikkeld wordt, staan ze met de mond vol tanden. ?En dan heb ik het nog niet eens over de ?cowboys? in ons vak; de amateurs die snel denken te kunnen verdienen als de zon hoog aan de hemel staat. Die vallen het snelst om in deze tijd. Zo kloppen consumenten die bij een collega zijn vastgelopen bij Fikkert aan om hun probleem voor te leggen. In de meeste gevallen kan hij of een medewerker ze wel verder helpen. Dankzij de eigen werkplaats, waarmee ze maatwerk kunnen leveren. ?Je moet altijd scherp blijven op een zo hoog mogelijk serviceniveau?, merkt Fikkert op. ?Klanten bellen altijd als het 30 graden is, wanneer je al bijna overloopt in het werk. Het is de kunst om ook op die momenten de juiste service te kunnen verlenen.?
Duurzaamheid en energiebesparing zijn actuele thema?s binnen de zonweringbranche. Zijn jullie hiermee bezig? Fikkert: ?Het grootste deel van de knikarmschermen, zo?n 90 procent, die ons pand verlaten worden afgeleverd met automatische besturing. Ik denk dat de consument is er nog nauwelijks bewust mee bezig is of er energie te besparen valt met zonwering. Bij ons is het in ieder geval nog geen onderwerp in het verkoopgesprek. Ik weet dat er binnen Romazo wel over wordt gesproken om daarmee aan de slag te gaan.?

Geen geheimen
Toekomstplannen? Een rigoureuze verbouwing heeft de Almelose ondernemer wel oren naar, ooit. Het aangrenzende pand heeft hij onlangs aangekocht voor een eventuele uitbreiding in de toekomst. Deze extra ruimte gebruikt hij momenteel als extra etalage aan de straatzijde. Zo ziet hij de bovenverdieping, waar nu de showroom voor binnenzonwering huist, graag ingericht als kantoor, zodat op de benedenverdieping meer ruimte ontstaat voor het uitstallen van de buitenzonwering. De kantoorplekken bevinden zich nu midden in de showroom wat zo zijn beperkingen heeft. Geheimen voor de klant hebben we niet hoor. Wie bijvoorbeeld een kijkje in de werkplaats wil nemen hoe de assemblage in zijn werk gaat, ga je gang. Je komt echter niet altijd aan al je werkzaamheden toe.?
Vele malen groter worden, hoeft van hem overigens ook weer niet. ?Je bedrijf uitbreiden is relatief eenvoudig, om groot te blijven is een ander verhaal. Een groter pand heeft gevolgen voor je personeelsbestand. Met acht man op de loonlijst vind ik het prima zo. Ik houd het overzicht en weet wat er speelt.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2009 - september | Pagina(s) 32,33,35
Categorie: Zonwering, Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken