TD scoort ook in crisistijd goed
 
Kwaliteit en betrouwbaarheid blijven de ouderwetse pijlers
TD Kozijnen, Rolluiken en Zonwering in Roosendaal is een bedrijf zonder fratsen. Eigenaar Toine Dekkers gaat simpelweg uit van de ouderwetse kracht van kwaliteit, service, betrouwbaarheid en persoonlijke aandacht. Aan stuntprijzen doet TD niet, verkopen via internet evenmin. 'Daarvoor zijn onze producten niet geschikt', aldus Dekkers, die ook in deze moeilijke tijd goed draait. 'Wij hebben het vooral van mond-tot-mondreclame.'
 
Anderhalf jaar geleden heeft TD Kozijnen, Rolluiken en Zonwering z?n vestiging aan de rand van Roosendaal, nabij een drukke woonboulevard, verruild voor een beduidend rustiger plek op een bedrijventerrein ver buiten de stad. Weliswaar was de verhuizing noodgedwongen, het oude bedrijfspand werd namelijk gesloopt, maar de keus voor een meer afgelegen locatie was wel degelijk weloverwogen. De nieuwe showroom trekt namelijk niet zozeer nieuwsgierige kijkers, maar vooral potentiële kopers. En daar moet TD het uiteindelijk van hebben. Het bedrijf staat namelijk voor kwaliteit en optimale service en doet niet aan prijsconcurrentie. Koopjesjagers zijn bij TD dus aan het verkeerde adres.
?Onze oude showroom werd druk bezocht?, zegt Toine Dekkers, samen met echtgenote Miranda eigenaar van TD. ?Vooral veel bezoekers van de woonboulevard kwamen ook nog even bij ons binnen. Dat was in eerste instantie heel gunstig, mede daardoor hebben we een goede naamsbekendheid opgebouwd in de regio Roosendaal. Maar we kregen vooral koopjesjagers en doe-het-zelvers. Terwijl wij bewuste gekozen hebben voor kwaliteitsproducten en niet voor goedkoop. De nieuwe showroom trekt minder mensen, is voor ons minder arbeidsintensief, terwijl het rendement groter is. Ik heb nu weer tijd om zelf bij onze klanten langs te gaan. Dat is belangrijk, want zij stellen dat zeer op prijs.?

Eerlijk
Met rolluiken en screens van Roma en zonwering van Mado en Weinor richt TD zich op het midden en hoge marktsegment. De doelgroep die ook in deze tijd van crisis wat te besteden heeft, maar wel service, advies en aandacht vraagt van de leverancier. En simpelweg goede kwaliteit eist.
?Dat is wat TD levert?, stelt Dekkers nadrukkelijk. ?Wij nemen uitgebreid de tijd voor onze klanten en geven eerlijk en betrouwbaar advies. Het is geen kwestie van orders binnenhalen. De klant heeft een verwachtingspatroon, daar reageren we eerlijk op. Vertellen ook de eventuele nadelen producten. Met het risico dat de klant niets koopt. Maar dat heb ik liever dan dat hij achteraf ontevreden is.?
Bij die aanpak hoort volgens Dekkers ook een goede montage en aftersales. Zijn monteurs komen niet snel even een zonnescherm monteren, maar nemen de tijd, leggen de werking van het zonnescherm nog eens uitvoerig uit en drinken vervolgens een kop koffie met de klant. En dan komt Toine Dekkers zo mogelijk zelf ook nog even langs. ?Wij zijn niet gejaagd. Dat geeft de klant een gerust gevoel.?

Bezinning
Die degelijke aanpak met de focus op de betere producten en het hogere segment, zijn reden dat TD het ook in deze crisistijd goed doet. Het is niet dat Toine Dekkers helemaal niets van een teruggang merkt. Maar hij vraagt zich wel af wat daar de oorzaak van is.
?Ik zie het niet zozeer als een crisis. Een economie heeft altijd ups en downs. Nu is het even tijd voor bezinning. Wij merken wel dat de verkoop deze zomer heel iets minder is, maar dat was twee jaar geleden ook zo. Alleen lag het toen aan het weer. Dus zeg het maar waar nu de oorzaak ligt? Mogelijk is er langzaam ook sprake van enige verzadiging. Er zijn de afgelopen jaren zoveel knikarmschermen verkocht, de markt is bijna voorzien. En die schermen gaan wel wat jaartjes mee.?
TD probeert in deze economisch mindere tijd in de picture te blijven door gericht te adverteren, maar ook door mailings aan bestaande klanten. En natuurlijk door daarin het basisprincipe van kwaliteit en betrouwbaarheid te benadrukken.
?Je moet als ondernemer proberen te anticiperen op dit soort economische ontwikkelingen. Als je nu nog moet schakelen, dan is het eigenlijk te laat. Wij hebben gekozen voor gerichte reclamecampagnes in de wat duurdere lifestyle-magazines in de regio. We blijven ons nadrukkelijk richten op dat hogere segment. Die mensen voelen de crisis het minst, maar ze denken wel beter na over hun aankopen. Daar spelen we met onze kwaliteit op in. Het blijkt trouwens dat tachtig procent van onze klanten via mond-tot-mondreclame bij ons komt. Dus het spreekt zich door. Ik maak me dan ook geen grote zorgen. Van de tien offertes die ik maak, gaan er nog altijd zeven tot acht door. Dat is een goed resultaat.?

Projecten
TD levert vooral aan particulieren en begeeft zich, ook weer vanwege de daar heersende prijs/kwaliteitsslag, niet actief op de projectmarkt. Wel levert TD zonwering aan woon- of zorgcomplexen als daar specifiek om kwaliteitsproducten wordt gevraagd. Zo heeft Toine Dekkers enkele appartementencomplexen en zorginstellingen in Roosendaal voorzien van zonwering. Maar ook dat tegen zijn eigen voorwaarden.
?Een Vereniging van Eigenaren van een zestien verdiepingen hoog appartementencomplex vroeg me om een offerte voor screens. Ik heb hen verteld over het verschil tussen standaardscreens en de veel duurdere windscreens en gezegd dat ik alleen de windscreens wilde leveren. Ook daar ging het me weer om kwaliteit. In zo?n hoog gebouw kan je geen standaardscreen voor je raam hebben, die kunnen de wind niet aan. TD was het enige bedrijf dat daarop heeft gewezen en onze offerte was het duurst, maar de opdracht ging wel door. Dan neem ik zo?n klus graag aan.?
Via het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft TD overigens ook enkele opdrachten gekregen in onder meer Soedan en Oeganda. ?Dat zijn prachtige ervaringen. De krenten in de pap?, aldus Dekkers.

Toekomst
Wat de toekomst betreft heeft TD geen grootste plannen. ?Doorgaan op deze weg, we doen het goed?, stelt Toine Dekkers eenvoudig. Wel volgt hij de marktontwikkelingen op de voet en springt daar zo mogelijk op in. Zo merkt Dekkers dat zowel in zonwering als rolluiken de vraag naar apartere kleuren toeneemt. ?Fabrikanten zouden standaard meer kleuren moeten leveren, dan worden de aparte kleuren goedkoper.?
Op gebied van energiebesparing ziet Dekkers niet veel kansen voor de zonweringsbranche. Qua duurzaamheid denkt hij aan het versterken van de kwaliteit van de kleur van het doek en met name het voorkomen van de wafelvorming op de naden. ?Dat zou een goede ontwikkeling zijn, maar eerlijk gezegd heb ik daarvoor de oplossing ook niet.?
Wat betreft trends ziet Toine Dekkers dat sfeer en design in zonwering steeds belangrijker worden. ?Het moet passen bij het terras, bij de meubels of zelfs bij het interieur van het huis. Ik laat onze klanten graag alle mogelijkheden zien. Vaak zijn ze daardoor enorm verrast. Dat maakt ons vak alleen maar leuker.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2009 - september | Pagina(s) 28,29,31
Categorie: Zonwering, Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken