'In deze recessie is het zaak positief en nuchter te blijven'
 
Jan van Keulen van Aldura Zonwering en Raamdecoratie:
De medewerkers van Aldura Zonwering en Raamdecoratie in Zwolle hebben het druk, heel druk. Het woord recessie wil technisch directeur Jan van Keulen dan ook helemaal niet horen, laat staan in de mond nemen. 'Zorg gewoon dat je je zaakjes goed voor elkaar hebt, geen paniek zaait en op de centjes let, dan komen we er allemaal prima doorheen.'
 
In de verkiezing Zonvakker van het Jaar 2009 eindigde Aldura op een keurige zesde plaats. ?Zo?n verkiezing is een leuke bijkomstigheid, maar mijn aandacht gaat in eerste instantie uit naar mijn klantenkring?, is de nuchtere reactie van directielid Jan van Keulen, terwijl we plaatsnemen in de lederen stoelen in de showroom. Van Keulen heeft domweg geen tijd om zich ergens anders op te richten, want de orders komen in een continue stroom binnen. ?We hebben het hartstikke druk ja. Ik heb al twee monteurs moeten aannemen om aan de vraag te kunnen voldoen. Heb ik daar een verklaring voor? Het mooie weer natuurlijk. Als je in maart al goed weer hebt, dan weet je dat het goed zit. Komt de zomer laat op gang, dan kun je ook iets mindere cijfers verwachten.?
Of Aldura een andere aanpak heeft in vergelijking met andere zonweringbedrijven, kan Van Keulen niet zeggen. Elk jaar iets anders bedenken om het bedrijf ?in the picture? te zetten? Met een promotieteam flyers uitdelen in de Zwolse winkelstraten, zoals ze dit jaar doen, vindt hij op zich niet zo bijzonder. Hoe bij anderen de bedrijfsvoering in elkaar steekt, is volgens hem niet belangrijk. ?Natuurlijk houd ik de activiteiten van mijn collega?s in de gaten. Met zonweringbedrijven in de regio heb ik een prima verstandhouding. Voor het onderling leveren van onderdelen kan dat wel eens van pas komen. Een order aan een collega doorschuiven doe ik echter niet. Dat heb ik één keer gedaan en vervolgens was ik deze klant meteen kwijt. Niet voor herhaling vatbaar dus.?
Qua regio Aldura heeft een perfecte locatie op het Zwolse industrieterrein Marslanden. In groeigemeente Zwolle staan nog vele nieuwbouwprojecten op de rol of worden momenteel uitgevoerd. Aldura volgt de regionale bouwactiviteiten op de voet, want ze halen 80 procent van hun omzet uit dergelijke projecten. De particuliere markt en de vervangingsmarkt vormen het resterende deel van de hun inkomsten.

Geschiedenis
Aldura is een bedrijf met een lange geschiedenis. Ze bestaan al sinds 1964, waardoor een klantenbestand is opgebouwd dat van generatie op generatie doorloopt. Het zonweringbedrijf ontstond uit de oliehandel Jan van den Berg bv, die in 1932 is opgericht. In de jaren zestig, bij de opkomst van aardgas, kreeg dit bedrijf het moeilijk en moest op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Enkele medewerkers begonnen toen met de fabricage en levering van aluminium voorzetramen als warmte-isolatie. Onder de naam Aldura, gebaseerd op ?aluminium dubbele ramen?. Op zoek naar afnemers huurden de medewerkers zaaltjes in van bijvoorbeeld een restaurant en bouwden daar een stand op. Om voldoende bezoekers naar de stand te krijgen, deelden ze in de omgeving folders uit. Bij de verhuizing naar hun huidige locatie in de jaren zeventig kwam het eerste grote project binnen: 780 zonneschermen voor het Sophia Ziekenhuis in Zwolle. Anno 2009 is het ziekenhuis nog steeds één van de vele vaste klanten.
Het grootste deel van de te verkopen en te monteren zonweringen werd eerst zelf geassembleerd. Deze producten waren daarmee in feite merkloos. Door ze te voorzien van de firmanaam werd de merknaam Aldura geboren. In de loop der jaren is het accent verlegd van produceren naar handelen. De meeste zonwering- en raamdecoratieproducten worden nu geleverd door fabrikanten als Mado, Luxaflex, Verosol en Lumenguard. Van Keulen: ?Wat we zelf nog assembleren zijn voornamelijk knikarmschermen voor particulieren en de binnen-/buitenzonwering voor projecten. Voor veel bedrijven en instellingen ontwerpen, assembleren en monteren we zelf de meest geschikte zonwering voor een compleet project.?
Sinds maart van dit jaar heeft Aldura het shop-in-shop-concept van Luxaflex omarmd. Aldura werd hiermee van Inspiration Dealer Gallery Shop Dealer. Van Keulen: ?We hebben de opzet eerst eens bekeken bij een collega-ondernemer en waren wel gecharmeerd van dit concept. Onze klanten reageren er goed op. Hoe het qua omzet zal uitpakken, kan ik pas aan het eind van het jaar iets zinnigs over zeggen.?

Alert blijven
De economische dip gaat tot op heden aan Aldura voorbij. Van Keulen wil er eigenlijk geen woorden aan vuil maken. ?Een dergelijke periode maak ik nu voor de derde keer mee; ik slaap er niet minder om. Verhalen die je via-via meekrijgt over andere bedrijven waar het wat minder gaat; ik wil ze helemaal niet horen. Het is een kwestie van positief en nuchter blijven. Je moet gewoon zorgen dat je je zaakjes goed voor elkaar hebt. Dat betekent op tijd leveren, een goede nazorg plegen, op je centen letten, geen paniek zaaien en scherp blijven op het verbeteren van je organisatie. Dan komen we er allemaal prima doorheen.? Tevens onderstreept Van Keulen het belang van een goede relatie met je leveranciers en alert zijn op trends binnen de zonweringbranche. Voor actuele thema?s als duurzaamheid en energiebesparing ziet hij met name kansen liggen in de projectwereld. Op het gebied van klimaatbeheersing in kantorencomplexen gecombineerd met zonwering ziet Van Keulen mogelijkheden in het zoeken naar samenwerking met partijen die een compleet pakket leveren in energiebesparing. Bij particulieren leven deze thema?s nog nauwelijks is Van Keulen?s ervaring, behalve de vraag naar milieubewuste materialen. In de binnenzonwering gebeurt er op dat gebied al het een en ander, zoals het op een zo milieuvriendelijk mogelijke wijze produceren van shutters.

Webshop
De toekomst voor Aldura ziet Van Keulen positief tegemoet, ook in het digitale tijdperk. ?We gaan door met ons veertienen zoals we nu bezig zijn. Momenteel worden we overspoeld met aanbiedingen voor het opzetten van een webshop. We hinken hierover op twee gedachten. Aan de ene kant moet je mee, aan de andere kant zien we het nut er niet van in. Onze website proberen we wel zo actueel mogelijk te houden. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een nieuwe versie. Zonwering koop je niet via een muisklik. Het is een investering voor jaren. Je moet het kunnen zien en aanraken.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2009 - september | Pagina(s) 24,25,27
Categorie: Zonwering, Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken