Webshops in de sanitairmarkt worden steeds professioneler
 
'Een bedreiging als je er niet voor open staat'
De meningen zijn verdeeld. Een aantal pioniers in de sanitairbranche heeft zich inmiddels met een webshop op het internet begeven, terwijl anderen dergelijke initiatieven stelselmatig van de hand wijzen. Opvallend is dat in tegenstelling tot andere 'woonbranches' de sanitair- en tegelmarkt veel verder lijkt met de verkoop van producten via professionele webshops. Wij zetten de feiten en meningen op een rijtje.
 
Aad Kamer, interim voorzitter van de Stichting Verwarming & Sanitair, noemt het internet in eerste instantie vooral een informatiebron. Toch wil hij het fenomeen webshop niet meteen neersabelen. ?Wij kunnen een webshop wel als een slechte ontwikkeling duiden, maar onze mening is niet van belang. Wie betaalt, bepaalt. En dat is de consument. Het grote probleem van de webwinkel voor sanitair is dat deze alleen kan bestaan dankzij fysieke winkels. De consument gaat daar eerst naar toe om het product in ?levende lijve? te zien en te ervaren. Vervolgens wordt het product bij een webshop besteld, omdat deze goedkoper kan leveren, dankzij lagere integrale kosten. De showroom hoeft immers niet te worden betaald. Deze ongelijkheid wordt gevoed door de branche zelf, omdat de inkoopprijzen van webwinkels op vaak dezelfde niveaus liggen als van traditionele retailers. Iets wat ook moeilijk te reguleren is als een retailer er zelf ook een webshop op nahoudt. Samenvattend is het fenomeen webshop niet meer weg te denken, maar of alle producten geschikt zijn voor aanschaf via een webshop, is nog maar zeer de vraag. Voor losse producten is het wat makkelijker, maar voor een volledige badkamer moet je toch echt gebruik maken van een toonzaal.?
Kamer staat symbool voor veel branchegenoten die twijfelen over de kans van een sanitairwebshop. Toch blijkt uit ons mini-onderzoek dat een grote groep winkeliers er wel open voor staat.

Ton Willemse
Ondernemer Ton Willemse heeft de webshop bijvoorbeeld ontdekt. Hij is bijvoorbeeld directeur van BadkamerMarkt.nl, BadkamerConcurrent.nl, E-bad.nl en tien andere woongerelateerde webshops. Fysieke showrooms heeft zijn bedrijf niet. Hij noemt de webshop in de sanitair- en tegelbranche een ?nieuwe markt?. ?Het aankoopgedrag van de Nederlandse consument verandert. Het aankopen van producten via een webshop is normaal geworden. Dit geldt dus ook voor badkamerproducten. Ik vind het een goede ontwikkeling omdat de consument zélf de mate van dienstverlening moet kunnen kiezen met de daarbij behorende opslag aan marge. Levensmiddelen zijn in de supermarkt ook voordeliger dan in een restaurant. De dienstverlening wordt door de consument graag betaald, maar hij moet wel een keuze hebben.?
Ton Willemse runde ruim veertien jaar een exclusieve badkamershowroom. ?Door verandering in de markt en persoonlijke interesse, heb ik samen met een compagnon gekozen voor een online kanaal. De showroom is inmiddels gesloten. De webshop heeft veel voordelen. De consument krijgt beter inzicht in het aanbod en je kunt er zeven dagen in de week 24 uur per dag terecht. Een nadeel is misschien dat er geen installatie-advies wordt gegeven. Die dienst wordt vooralsnog alleen via een fysieke winkel aangeboden. Je moet je daarnaast bedenken dat je via een webshop wel producten kunt verkopen, maar geen stuk beleving.?
Een showroom vindt Willemse niet noodzakelijk. ?In een showroom krijgt een consument ook maar het topje van de ijsberg te zien. Het assortiment in de badkamerbranche is immers zo groot, dat er vaak vanuit een folder of boekje gekozen moet worden. Eigenlijk is een consument dus vaak al gedwongen producten via een afbeelding aan te schaffen. Dus waarom niet via een webshop.?

E-tra.nl
De website E-tra.nl is overtuigd van het succes van de webwinkel. ?Goede webwinkels hebben recht van bestaan. Het bewijs is mijn eigen webshop?, zegt Floor Everaerts van E-tra.nl. ?Een webwinkel heeft veel voordelen. Deze biedt de consument een transparant prijsbeleid en ik heb oneindig veel schapruimte, waardoor het assortiment over het algemeen dieper is. In een ?stenen? winkel is de ruimte namelijk beperkt. Als je een website goed opzet, kun je prima productinformatie geven. Een goede webshop analyseert de binnenkomende vragen van klanten en verwerkt deze in productsheets of presentatie van producten.?
Floor Everaerts geeft toe dat er ook nadelen kleven aan een webshop: ?De retourkosten zijn hoog en artikelen kunnen niet direct bekeken worden. Ook zijn de kosten per order best hoog. Dat heeft te maken met verzending en marketing. Veel startende webwinkels beseffen niet hoe hoog de marketingkosten kunnen zijn. Een voorbeeld: Als je via Google Adwords gaat adverteren op de zoekterm keukenkraan, betaal je per klik ? 0,68. Stel je verkoopt aan 1 op de 100 bezoekende klanten een kraan. Dan ben je al ? 68,- aan marketingkosten voor die kraan kwijt. Desondanks kan een webshop in deze branche heel succesvol zijn. Alles wat je kunt versturen, is in mijn beleving online te verkopen. Ik vind ook niet dat de klant nog per se naar een fysieke winkel moet. Ik hekel de particulieren die in een showroom de artikelen gaan bekijken en vervolgens op het internet de artikelen gaan aankopen. In mijn webwinkel weiger ik dit soort offerteaanvragen.?
Aad Kamer (woordvoerder Stichting Verwarming & Sanitair) kan zich wel in deze kritiek vinden. ?Het grootste gevaar, dat door het internet en webwinkels versterkt wordt, is het feit dat de consument zich laat voorlichten in toonzalen, een ontwerp en een offerte laten maken en dan vervolgens surfend een badkamer bij elkaar koopt op basis van het deskundige advies en ontwerp dat ze elders hebben gekregen. En deze vervolgens tegen lage prijzen aangeschafte artikelen tot badkamer laat monteren door een ?beunhaas?. Dit is een schandelijke houding. Advies, ontwerp en offerte zijn zaken die tijd kosten en dus geld. Die moeten terugkomen uit de leveringen van de producten. Dat ?shoppen? is overigens niet nieuw en gebeurde in het ?pre-internettijdperk? ook al. De webwinkel heeft dit alleen maar gestimuleerd. Het is de basis van de problematiek: de webwinkel kan alleen bestaan als er fysieke winkels zijn en deze webwinkel goedkoper is. Lastig is het als retailers en groothandelaren zelf direct of indirect webwinkels gaan opereren. Dan implodeert het allemaal van zelf. Een mogelijkheid om deze problemen op te lossen is de consument te laten betalen voor een ontwerp en een offerte. Maar dat gaat alleen op als de branche dit collectief oppakt. En dat is lastig?.?

Sanitair-online.nl
Ger Schoenmakers van Sanitair-online.nl zegt dat er dit jaar bij leveranciers een omslag is geweest in het denken over webshops. ?Er is een nieuwe situatie ontstaan. Bijna alle groothandels leveren aan internetbedrijven. Dat was vroeger alleen Plieger. Zwakke sanitairspecialisten zijn inmiddels afgevallen en veel installateurs beseffen dat ze geen winkel zijn, maar zich vooral moeten richten op het installatiewerk. Dat biedt nieuwe kansen voor webshops in deze branche. De invloed van internetverkopen in deze branche moet ook niet overschat worden. Ik schat de totale omzet op 20 miljoen euro van alle bedrijven tezamen. Op een totale omzet van 950 miljoen euro. Ik verwacht dat de komende jaren de sanitair-webshop-branche ook een sanering tegemoet gaat. Zwakke broeders gaan het veld ruimen en een bescheiden aantal blijft over.?

Mandemakers
Ben Mandemakers, vooral bekend van keukens, heeft de webshop in de sanitairmarkt ook ontdekt: Saniweb.nl. ?Ik heb de eerste Sanidirect-winkel inmiddels gebouwd. Daar gaan er veertig van komen. Deze shop is heel succesvol. Wij kunnen de klant met onze webshop beter behulpzaam zijn dan je zou denken. Het is prijstechnisch erg interessant. Als de markt honderd als adviesprijs vraagt, dan verkoop je het product in de gewone winkel voor index 85. De bouwmarkten en onderkant van de markt liggen dan op 70 tot 75. Wij gaan straks badkamers aanbieden voor de index 65. De laagste prijs van Nederland! Daar draait alles om. Overigens hebben we in Breda ook een showroom waar mensen even kunnen komen kijken. Die combinatie maakt onze webshop sterk.?
Branchemanager Herman Korfage van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) ziet die koppeling ook zitten. ?Het kopen van sanitair via een webshop heeft zeker toekomst. Toch willen mensen deze producten zien en voelen. Ik denk niet dat veel sanitairdetaillisten hun producten volledig via een website gaan verkopen. Ik zie een mooie toekomst voor een combinatie van een webshop annex website met een fysieke winkel. Dat betekent dus inderdaad dat je een fysieke shop nodig hebt waar de mensen even naar binnen kunnen wandelen. Om kleuren en materialen te bekijken.?
Hoe hij de webshop van de toekomst ziet? Korfage: ?Vroeger bezocht een klant vijf showrooms. Tegenwoordig oriënteert hij zich eerst op het internet en komt hij daarna in misschien nog maar drie showrooms. Tijdens die oriëntatieronde op het internet komt de klant op een rotonde van informatie terecht, waar hij alle kanten op kan. Zorg dat je als detaillist op die rotonde aanwezig bent met informatie. Vervolgens neem je de potentiële klant mee een zijweg in om ze daar over de streep te trekken.?

Goss
Vier grote sanitairwebshops hebben zich verenigd in de Stichting Garantiefonds Online Sanitair Shops (Goss). Goss stelt duidelijke eisen aan organisatie en werkwijze van de deelnemers. Cees van Schadewijk (Goss) ziet een omslag in denken over webshops: ?Enkele jaren geleden was het overgrote deel van de markt nog finaal tegen de handel via het internet. Intussen krijg ik steeds meer de indruk dat zowel groothandel als fabrikanten inzien dat internet een niet meer weg te denken kanaal is. En dat vind ik begrijpelijk. Veel mensen denken in eerste instantie niet aan internet als ze zich oriënteren op een badkamer. Maar je komt er al snel achter dat dit soort producten prima via het internet aan te schaffen zijn.?

Service
Critici van webshops noemen montage, service en betalingen als zwakke punten van een webshop. Want wat als er iets mis gaat met montage of garantie? Herman Korfage denkt echter dat er op dit vlak geen angst hoeft te bestaan. Tenminste voor bedrijven die zich bij het CBW hebben aangesloten. ?Die werken met Algemene Voorwaarden die hierin voorzien. En daarbij maakt het niet uit of het gaat om een webshop of fysieke winkel. Dus als je zelf een badkamer bestelt en gaat monteren, dan heb je wel garantie op de producten, maar niet op eventueel ondeskundige montage.?
Floor Everaerts (E-tra.nl) benadrukt eveneens dat de klant veilig kan winkelen. Bijvoorbeeld dankzij het keurmerk ?Thuiswinkel Waarborg?. ?Op dit moment wordt de garantieregeling voorbereid. Die geeft veel zekerheden. Als een particulier een aanbetaling doet bij een webwinkel en deze gaat failliet, krijgt de particulier de aanbetaling terug via ?thuiswinkelgarantie?. Tenminste, als de webwinkel lid is van Thuiswinkel.nl. Ook is het oprekken van de wettelijke zichttermijn van zeven naar veertien dagen een goede ontwikkeling. Particulieren kunnen binnen deze periode de artikelen zonder opgaaf van reden terugsturen.?

Montage
Waar het gaat om montage, zegt Ton Willemse (Badkamermarkt.nl) dat zijn aangesloten webshops zich hier maar ?beperkt? mee bezighouden. ?Dit aspect gaan we wel uitbreiden, maar op dit moment plaatsen we bijvoorbeeld alleen douchewanden. De service is wel strikt. Die staat bij ons absoluut hoog in het vaandel. Hier besteden we juist veel aandacht aan, terwijl de webshops op dit aspect vaak onterecht worden bejegend. Iedere klacht nemen we dezelfde dag in behandeling.?

Toekomst
De meeste ondernemers zien zeker toekomst in de webwinkel voor sanitair- en tegelproducten. Ton Willemse (Badkamermarkt.nl): ?De groei in de verkoop van sanitairproducten via het internet zal doorzetten. De webshops worden steeds professioneler. Een consument zal steeds meer het vermogen krijgen een goede van een slechte webshop te onderscheiden, waardoor je een gelijke verhouding krijgt als in de fysieke winkel. Ook daar zijn immers cowboys in het veld.?
Ger Schoenmakers (Sanitair-online.nl) denkt dat in de toekomst een splitsing tot stand gaat komen in de branche. ?Die splitsing behelst webbedrijven die zich richten op lage prijzen en webbedrijven die zich richten op service en toegevoegde waarde. Voor beide richtingen is ruimte en behoefte. Ik denk in zijn algemeenheid dat de webverkoop in de branche richting de volwassenheidsfase groeit. Daar zijn we nog niet beland, omdat fabrikanten vaak nog wantrouwig staan ten opzichte van het internet, terwijl zij de basisinformatie moeten aanleveren. Sommige sanitairwinkels en installateurs schreeuwen moord en brand, maar dat is ingegeven vanuit hun eigen zwakheid.?
Cees van Schadewijk (Goss) is positief over de ontwikkeling van de webshop in de sanitairbranche. ?In mijn opinie zullen de serieuze en goed georganiseerde sanitairshops de komende jaren nog flink groeien. De jonge en kleine webshops krijgen het moeilijk en zullen zich gaan specialiseren in bijvoorbeeld bepaalde productgroepen. Uiteindelijk verwacht ik binnen enkele jaren een duidelijke schifting, waarbij enkele grote webshops overblijven. Dat betekent dat webshops zich dus moeten blijven ontwikkelen en innoveren om de steeds groter wordende concurrentie het hoofd te kunnen bieden.?
Herman Korfage (CBW) denkt wel dat sanitairdetaillisten zich open moeten stellen voor de nieuwe ontwikkelingen. ?Wij dragen altijd uit dat je overal kansen in kunt zien. Zie ook de webshop niet als een probleem. Zeker in deze moeizame economische tijd moet je inventief zijn. Het is geen bedreiging. Het wordt pas een bedreiging als je er niet voor open staat. Schat het in op jouw stukje handel en kijk of je er je voordeel mee kunt doen. Angst is een slechte raadgever. De hele sanitairwereld verandert namelijk. Als je overal bang voor bent, doe je straks niet mee.?
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2009 - augustus | Pagina(s) 46,47,48,49
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google