'Geweldig dat een vrouw het bedrijf gaat leiden'
 
Markiezenfabriek Noord-Holland over van vader op dochter
Directeur Ton Heijnen van de Markiezenfabriek Noord-Holland in Beverwijk draagt zijn bedrijf geleidelijk over aan zijn dochter Ingrid, de derde Heijnen die het ruim 75-jaar oude familiebedrijf zal gaan leiden. Ingrid is jong, supergemotiveerd en één van de weinige vrouwen in de zonweringbranche. Ton Heijnen vindt zeker ook dat laatste geweldig. 'Vrouwen hebben een heel goede kijk op zaken. Meer gericht op de lange termijn.'
 
Het schrijfblok dat Ton Heijnen te voorschijn haalt, wanneer de prognose over 2009 van zijn Markiezenfabriek Noord-Holland ter sprake komt, is tekenend voor het verschil tussen hem en zijn dochter en opvolgster Ingrid. Ton, 68 jaar oud en een ervaren rot in de zonwering, heeft de verwachte omzetcijfers voor dit jaar keurig met pen in het blok genoteerd. Ingrid, 37 jaar, ruime managementervaring, maar relatief nieuw in deze branche, bekijkt het geamuseerd.
?Mijn vader heeft een laptop, maar ik vraag me af waarom. Hij gebruikt hem nauwelijks. Zijn e-mail wordt geopend door Carla Hienkens, die al dertig jaar zijn rechterhand is. Zij print het voor hem uit. Zelf zweert mijn vader nog bij zijn papieren archief. Ik wil straks vergaand automatiseren, de bedrijfsvoering kan efficiënter en goedkoper. Wat dat betreft ben ik duidelijk van een andere generatie dan mijn vader. Maar hij staat open voor vernieuwing. En het belangrijkste, we kunnen het heel goed vinden samen. Mijn vader blijft ook straks bij het bedrijf betrokken, ik zal zijn ervaring en kennis graag gebruiken.?

Ingrid, jij komt uit een heel andere branche. Hoe ben je bij je vader in het bedrijf terecht gekomen?
?Ik heb in Enschede technische bedrijfskunde gestudeerd, met als differentiatie textiel. Daarna heb ik in de textielsector gewerkt en veel ervaring opgedaan op managementgebied en in het aansturen van productieprocessen. Na mijn scheiding in 2006 was ik financieel genoodzaakt om fulltime te gaan werken. Bij mijn toenmalige baas kon dat niet, zodoende ben ik bij mijn vader gaan werken, voor twee dagen per week. Vroeger deed ik vaak vakantiewerk bij hem en zei toen al dat ik de zaak ooit zou overnemen. Nu realiseer ik me weer wat een geweldig leuk bedrijf het is.?

En toen bleek het aloude plan van overname ineens een serieuze optie?
Ton: ?Ingrid kwam er anderhalf jaar geleden zelf mee. Dat was een enorme verrassing, ja. Ik werk nog heel graag, maar moet toch nadenken over de toekomst van mijn bedrijf. Ik had al diverse opties bedacht, overdragen aan iemand van het personeel, de zaak helemaal verkopen, maar dit is het mooiste scenario. Het bedrijf blijft in de familie. Geweldig.?

Hoe is de onderlinge taakverdeling momenteel?
Ingrid: ?Voorlopig werk ik nog freelance in de textielbranche en sta voor één dag per week op de loonlijst bij m?n vader. Hij heeft de dagelijkse leiding, ik regel de meer algemene zaken. We zijn bijvoorbeeld bezig VCA-gecertificeerd te worden, daarvoor moet de interne organisatie wat worden aangepast. Dat doe ik. Ook regel ik PR-zaken en handel ik contracten af. Ik ben nu zover dat ik mijn vader kan vervangen, maar hij wil nog niet stoppen. En twee managers is teveel voor ons bedrijf.?
Ton: ?Ik weet dat ik langzaam moet overdragen. Maar dit is een rare tijd, vanwege de crisis. Onze afzet op de particuliere markt is zo?n 25 procent gedaald. Gelukkig loopt de projectmarkt goed, dus de prognoses voor 2009 komen niet echt in gevaar. Maar ik wil nu graag een vinger aan de pols houden.?

Gaat er straks bij de Markiezenfabriek een ander beleid gevoerd worden?
Ingrid: ?Deze tijd vraagt een andere manier van bedrijfsvoering. Door te automatiseren kan er sneller en goedkoper worden geproduceerd. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld de pr. Van oudsher hebben wij vooral particuliere klanten, die voornamelijk via mond op mond-reclame bij ons terecht zijn gekomen. Tegenwoordig moeten wij meer met mailings doen om de concurrenten en bouwmarkten voor te blijven en kenbaar te maken dat wij staan voor een goede kwaliteit en een goede service. Ook ga ik me meer richten op de projectenmarkt. Dat ziet er veelbelovend uit, want we hebben voor volgend jaar al een paar goede projecten binnengehaald.?

Hebben vrouwen wat bedrijfsvoering betreft een andere visie dan mannen?
Ingrid: ?Ik denk het wel. Mannen zijn rationeler, nemen dingen aan zonder dat ze eens doorvragen. Vrouwen zijn flexibeler, kijken verder en durven meer.?
Ton: ?Klopt. Ik ben vaak kort door de bocht. Carla stuurt me vaak bij en Ingrid nu ook. Als ik een probleem heb met een klant, bespreek ik dat met hen. Zij komen altijd met iets dat ik zelf nooit had bedacht. Bovendien zijn vrouwen niet gericht op snel resultaat als ze zaken doen. Het gaat hen om een lange termijn-relatie met de klant. Ik vind het geweldig dat een vrouw dit bedrijf gaat leiden.?

Kunnen vrouwen een verschil maken in de mannenbranche die de zonwering toch vooral is?
Ingrid: ?Ik heb ooit kort in de autobranche gewerkt, daar zitten écht mannetjes. Maar in de zonwering niet. Deze branche is vriendelijk, met fijne mensen die elkaar helpen en kennis delen. Dan maakt niet zoveel verschil of je man of vrouw bent. Waar ik als vrouw misschien wel verschil kan maken is op de projectmarkt. Dat is een branche met vooral oudere mannen. Ik ben jong en vrouw, dus ik val op, heb sneller de aandacht. Mogelijk dat ik makkelijker projecten binnenhaal.?

Je hebt twee jonge kinderen. Is dat te combineren met een eigen bedrijf?
?Ik was nooit zo?n voorstander van buitenschoolse opvang, maar door mijn scheiding moest ik wel. Maar m?n kinderen gaan er graag heen, ze zijn er gelukkig. Dus het gaat heel goed zo. Maar ik zal het ook wat dat betreft anders doen dan mijn vader. Hij is een controlefreak, wil overal bij betrokken zijn. Hij werkte bij wijze van spreken dag en nacht. Ik wil juist delegeren, mensen verantwoordelijkheid geven. Daardoor zullen onze medewerkers zich nog meer betrokken voelen. Bovendien moet ik ook wel delegeren. Ik ben gepassioneerd, werk ontzettend graag, maar m?n gezin is het allerbelangrijkst.?

Hoe ziet de toekomst van de Markiezenfabriek eruit?
Ingrid: ?Ik ben een optimist, ik heb er alle vertrouwen in. Wij bestaan 75 jaar, we staan voor hoge kwaliteit en betrouwbaarheid en kunnen een stootje zoals deze crisis hebben. Volgend jaar gaan we knallen met een paar goede projecten en ook wil ik markiezen breder in de markt zetten. Loungen is hot, daarin gaan we mee door stoffen voor de markiezen ook aan te bieden voor bijvoorbeeld zitzakken of loungemeubels. Zo bieden we een totaalpakket voor het buitenleven. Ook heel interessant voor de horeca.?
Ton: ?Ingrid heeft veel nieuwe ideeën. Dat is goed, zij moet het op haar manier doen. We delen onze gedachten en als ik haar visie beter vind, dan zeg ik dat. Ik sta daar meer voor open dan ooit. Het bedrijf is haar toevertrouwd.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2009 - juni | Pagina(s) 14,15,16,17
Categorie: Markiezen, Zonwering, Retail
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken